-
نقطه تلاقی اندیشه علی شریعتی و آل احمد در جریان سوم روشنفکری
یکی از چیزهایی که جلال آل احمد در کنار دکتر شریعتی در جریان سوم روشنفکری مطرح میکند و اوج روشنفکری را رقم میزند مفهوم استعمار نهفته است.
-
چرا حدیث کساء بر محور حضرت زهرا(س) است؟؛ اوج عظمت عرفانی بانوی دوعالم
اوج عظمت عرفانی حضرت فاطمه (س) در بخش پایانی حدیث کساء، هنگام معرفی اهل بیت (ع) توسط خداوند به فرشتگان نمایان میشود.
-
طرح مسئله ایران، گرفتار در نقد و انکار یا درانداختن طرحی نو؟
مسئله اصلی این است که طرح درست ایران آیا باید دعوت به گردهمآیی و وحدت کند یا ماده مناقشه و دعوا باشد؟ دیگران اگر اهل علم اند بیایند و گوشه کار را بگیرند راهی بگشایند و طرحی بزنند
-
بازیابی هویت گمشده پسران امروز با تقویت رابطه پدر پسری
اهتمام به رابطه پدر و پسری، به مثابه ظرفیتی اساسی برای شکلگیری خانواده موفق در تراز جامعه اسلامی، امری ضروری است.
-
تغییر سقف «مهریه» و قانون؛ نجات مردان یا بی اثر کردن ضمانتهای زنان!
مجلس در حالی به کلیات طرح تعیین مهریه رای داد که در مقابل همچنان قوانین چون حضانت فرزند، حق طلاق، حق خروج از کشور یک سویه در دست مردان است.
-
پدر مشروطهخواهی سکولار ایرانی یا لغزیده در مسیر تجدد؟
میرزای نائینی هم از استبداد میگریخت، هم از هرجومرج غربی. اما روایتهایی که امروز از او ساخته میشود، بیش از آنکه به حقیقت نزدیک باشد، ساخته و پرداخته منازعات سیاسی معاصر است.
-
ظرفیت هیئتها در بازسازی پیوندهای انسانی عصر دیجیتال
هیئت با تکیه بر سرمایه اجتماعی و اعتماد نهادینهشدهای که ایجاد میکند، میتواند به ارائه سبک زندگی اسلامی و الگویی برای تحول جامعه در سطح خرد بپردازد.
-
فناوری بیطرف یا ابزاری برای تحمیل ارزشها؟/ بازی استعماری غرب
در دولتهای استعمارگر نیز ایده بیجهتبودن فناوری ترویج میشد، اما آنان نیز به واقعیت امر آگاه بودند و در پی پنهانکردن آن برمیآمدند.
-
آموزش دینی یا تربیت دینی؟؛ خطایی که نسل نوجوان را از دین دور کرد
پژوهشگر حوزه آموزش و پرورش نوشت: در نظام تعلیم و تربیت، تقلیل «تربیت دینی» به «آموزش دینی» خطا است و بزرگترین خیانت به مفهوم جامع و عمیق دین محسوب میشود.
-
تاریخ شفاهی علوم انسانی میتواند جریان سازی و گفتمان سازی کند
بازخوانی تجربههای علوم انسانی، راهی برای حفظ حافظه فکری جامعه و ترسیم مسیر آینده دانش و فرهنگ ایرانی است.
-
مساجدی که میتوانستند کانون هنر اسلامی باشند، از نسل جوان خالی شدند
حجت الاسلام میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، در یادداشتی ضمن شرح ماجرای جدا کردن مسجد از فضای فعالیتهایی که اصالتاً باید در مسجد انجام شود، نسبت به تضعیف جایگاه مسجد هشدار داد.
-
چرا نمیتوان استعمار را فراموش کرد؟؛در استعمارشناسی مکتب اختصاصی داریم
استعمار در ایران همواره یک تجربه ملموس، یک توطئه ساختاریافته و یک چالش بوده است که در دهه های مختلف به صورت های گوناگون خود را نشان داده و در مقابل ایرانیان به مبارزه با آن پرداختند.
-
۱۰ مبنای قرآنی برای دفاع از جبهه مقاومت؛ پاسخی به شبهات رایج
قرآن به عنوان نقشه راه، الگوهایی برای زیست درست انسانی ارائه کرده است که شامل محورهایی از جمله مقابله با نظام سلطه و نقش آفرینی در عرصه های سیاسی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی و مقاومت میشود.
-
موکبی که لاتها را سر به راه کرد
ماجرای شکل گیری موکب علی اکبر داستان جالبی از ایجاد پیوند با تیپهای ناسازگار یا جامعهپذیر ساختن طردشدگان اجتماعی از طریق یک خرده فرهنگ دینی است.
-
چرا شیعیان به نیابت از امام عسکری(ع) طواف می کنند و احرام میبندند؟
یکی از کارهایی که شیعیانی که به حج تمتع و عمره مفرده مشرف می شوند، انجام می دهند طواف یا محرم شدن به نیابت از رهبر و مولایشان امام حسن عسکری (ع) است.
-
آیا شبیه سازی انسان، دخالت در کار خداست؟؛راز مخالفت کلیسا با شبیه سازی
اگر شبیهسازی را در چارچوب قدرت الهی ببینیم، میتوان گفت که این فناوری نیز در راستای اراده و قوانین الهی است، زیرا هیچ خلقتی بیرون از قدرت خداوند انجام نمیشود.
-
مشروعیت سلطنت صفوی از کجا آمد؟؛ فقیه لبنانی که مروج تشیع در ایران بود
محقق کرکی به دعوت حاکمان شیعه مذهب صفوی و برای اداره کشور بر محور قوانین و مقررات شیعه، به ایران آمد و تلاش بسیاری برای ترویج مذهب شیعه در ایران و تعمیق تفکر شیعی انجام داد.
-
قدرتی فراتر از سلاح؛سرمایه نمادین مقاومت پس از شهادت نصرالله چگونه شد؟
با شهادت نصرالله، دشمنان مقاومت گمان کردند با حذف فیزیکی رهبر، میتوانند سرمایه نمادین او را نابود کنند. اما واقعیت برعکس شد.
-
بازتعریفی از هویت زنان در نسبت با خانه؛ آیا خانه هنوز امن است؟
زنان عمدتا نتوانستهاند خانه را بر اساس تغییرات هویتی خود و متناسب با زمانه بازتعریف کنند در نتیجه،خانههای امروز بسترهایی برای تولید و رشد متناسب با ظرفیتهای دانشی و معرفتی زن امروز نیست.
-
از کارخانه انسانسازی تا کانون انقلاب؛ نقش پررنگ مساجد در عصر ارتباطی
کارکرد رسانههای جمعی تنها زمانی به موفقیت واقعی نزدیک میشود که بتوانند عمیقترین ارتباط را با مخاطب برقرار کنند. مساجد در طول تاریخ ثابت کردهاند که از این توانایی برخوردارند.
-
تحول «نظام علم جهانی» چگونه از دولت محوری به سمت فرد محوری رفته است؟
در دهههای اخیر، ساختار علم جهانی دستخوش تحولی بنیادین شده است و قدرت تصمیمگیری و تأثیرگذاری در سیاست علمی، از نهادهای دولتی و سیاستگذار به سمت دانشمندان فردی میل کرده است.
-
گشودن درهای حوزه بر علوم انسانی، تهدید یا ضرورت؟
آغاز سال تحصیلی تنها «تکرار تقویم» نیست؛ بلکه فرصتی برای بازاندیشی در شیوههای تعلیم و تربیت حوزوی، بازتعریف جایگاه پژوهش در جهان معاصر، و بازگشودن افقهای تازهای در باب فرهنگ گفتوگو است.
-
چطور مردم شناسی در گفتمان و سیاستگذاریهای ما غایب است؟
روز ملی مردم شناسی فرصتی برای بازاندیشی مفاهیم و دالهای غایب درباره مطالبات بحق مردم ایران و درباره مفاهیم بنیادینی چون عدالت میراثی است.
-
قابل فهم نبودن متون علوم انسانی اسلامی در جهان؛ در حلقه بسته ماندهایم
بسیاری از متون علوم انسانی اسلامی که در فضای حوزوی یا دانشگاهی داخل ایران تولید میشوند، گرچه در بافت محلی طبیعی است، اما در سطح جهانی اصلاً مورد قبول و قابل فهم نیست.
-
التزام به محتوای قرآن، شرط عملی حکومتداری است؛ نظام رهبری قرآنمدار
نظام رهبری در فرهنگ قرآن نظام امامت است که با ختم رسول(ص) پایان نمییابد بلکه با نصب امامان تکمیل و تمام میشود.
-
برمیگردیم اما جانمان مانده در حرم توست!
اگر چه از شهر و دیار تو دور شدهایم اما قلب و روحمان را در زاویه حرمت جای نهادیم و دستان به قنوت گرفتهمان در حائرت و زیر قبه گشوده به آسمان اجابت، نگه داشتهام!
-
همه چیز درباره جاده ۸۰ کیلومتری بهشتی و نمایش بینظیر خوبیها
پیادهروی طولانی به سمت مکانِ مقدس نوعی مراقبه متمرکز قدرتمند در سنتهای مختلف است و بزرگترین نمونه سالیانهاش در همه سنتهای دینی جهان همین مشایه اربعین است.
-
هشدار نهج البلاغه درباره رازداری و مسئولیت اجتماعی در عصر اطلاعات
حجت الاسلام حیدر همتی با نقد میراث تاریخی استبداد و اثر آن بر فرهنگ افشاگری، ضرورت تبدیل رازداری به یک ارزش اجتماعی در سپهر مدرن اطلاعاتی را تبیین کرد.
-
چرا «فلسفه و حکمت ملی» مفاهیمی پارادوکسیکال هستند؟
پذیرش دین، نه بر اساس ملیت یا محل تولد، بلکه بر اساس معیارهای حق و باطل باید باشد. اگر دینی بر حق است، باید آن را پذیرفت، فارغ از این که خاستگاه آن در سرزمین ما باشد یا در آن سوی جهان.
-
نخبگان امر به معروف را از دام انحصار در «حجاب» نجات دهند
منکرات تنها به تخلفات فردی محدود نمیشود و متأسفانه در برداشت عمومی، این مفاهیم را به مصادیقی مانند حجاب، شراب خواری یا دزدی تقلیل میدهیم.