-
امتزاج تاریخ، اندیشه و شعر در قاب دوربین علی حاتمی؛ جستجوی هستیشناختی
ترکیب درخشان تاریخ، اندیشه و شعر در قاب دوربین علی حاتمی، در حقیقت، تلاشی برای آشتیدادن سنت و هویت با ابزارهای نوین سینمایی بود.
-
منظومه فکری معتمدنژاد درباره نقش حیاتی ارتباطات در طرحهای توسعه ملی
معتمدنژاد ، نهتنها یک مدرس و محقق برجسته بود، بلکه اندیشمندی عملگرا به شمار میرفت که همواره دغدغهٔ بهکارگیری صحیح ظرفیتهای ارتباطی در جهت پیشرفت و استقلال ملی را در سر داشت.
-
خانم بهروزآذر مجلس استدلالتان را نپذیرفت؛ فاصله زیاد مصاحبه تا مصوبه!
مصوبه امروز مجلس برخلاف مصاحبه خانم بهروزآذر نشان داد نمایندگان، استدلالهای وی را درباره عدم تغییر سقف مهریه نپذیرفتهاند، حال نگاهها به شورای نگهبان و هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص است.
-
گذار از ترحم به حقمداری درباره توان یابان؛ لزوم اقدام برای تبعیض مثبت
حقوق و آزادیهای اساسی در پرتو اسناد بینالمللی کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت (۲۰۰۶) نقطه عطفی در تاریخ حقوق بشر است.
-
آیا زنان از تلفن همراه بیشتر استفاده میکنند؟؛جغرافیای جنسیتی دیجیتالی
سکوت مردان در چتها به معنای بیاحساسی نیست و حضور پررنگ زنان در شبکههای اجتماعی به معنای بیکاری نیست، هر دو جنس در حال تلاش برای سازگاری با جهان پرشتاب مدرن هستند.
-
گریزها و گرایشها به دین به خانواده برمیگردد؛راه تربیت نوجوان نمازخوان
خانواده به عنوان نخستین و تأثیرگذارترین نهاد اجتماعی، خشت اول بنای تربیت دینی را مینهد.
-
ساعدی با سیاهنمایی مطلق، عامدانه «امید» را میکشد؛ مهرجویی و زهر قصه
غلامحسین ساعدی در مجموعه «عزاداران بَیَل» و به طور خاص در داستان «گاو»، نه یک راوی بیطرف، بلکه آسیبشناسی است که با تیغ جراحی آغشته به بدبینی افراطی و سیاه، به جان سوژههای خود افتاده است.
-
فلسفه ایرانی و چالش تکنولوژی و هوش مصنوعی؛ تکنولوژی «مدرن» خنثی نیست
فلسفه ایرانی، اسلامی و حتی شرقی در دوران معاصر در چهارراهی حساس قرار گرفته است؛ از یک سو با هجمه مکاتب غربی که مبانی متافیزیکی آن را هدف گرفتهاند روبروست، و از سوی دیگر با غول تکنولوژی.
-
نسبت احساس گناه در فرزندان طلاق و اعتماد به نفس؛کودک «واسطه پیام» نیست
متمدن بودن والدین در دوره پس از طلاق، حتی اگر عهدی یکطرفه باشد، حیاتی است و به فرزند اطمینان میدهد که عشق و حمایت والدین به دلیل طلاق از بین نرفته است.
-
کلیشه های جنسیتی؛ آیا رانندگی زنان ضعیف تر از مردان است؟
در حالی که تفاوتهای جنسیتی در ابعاد مختلف علمی و رفتاری تأیید شدهاند، قضاوتهای کلیشهای رایج، به ویژه در مورد ضعف رانندگی زنان، صحیح نیستند و با آمارهای واقعی ایمنی در تضاد قرار دارند.
-
چگونه فساد سیستماتیک، صدراعظم را به شکست کشاند؛ راز تنهایی امیرکبیر
روایت شکست امیرکبیر در حقیقت، داستان ناتوانی یک اراده نیرومند و یک اندیشه عقلانی در برابر یک فرهنگ فاسد، ریشهدار و ساختاریافته است که در تمامی سطوح جامعه و دیوانسالاری ایران رسوخ کرده بود.
-
خانم بهروزآذر راهبردتان برابر مصوبه مهریه چیست؛ آزادی طلاقهای شتابزده
وقتی ضمانت اجرای قدرتمند مانند حبس بدون جایگزینی مؤثر برای وصول سریع و کامل حق حذف میشود، در واقع این پیام مخابره میشود که این حق مالی از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.
-
ریاکاری در چه جامعهای «مشروعیت» پیدا میکند؟؛ دورویی به اسم انعطاف
زمانی که جامعه ریاکاری را به عنوان استراتژی بقا میپذیرد و افراد بی آنکه یکدیگر را علنی سرزنش کنند،درباره عمل ریاکارانه به نوعی«تفاهم جمعی»میرسند،ریاکاری مشروعیت اجتماعی پیدا می کند.
-
مشکلات اقتصادی تشدیدکننده طلاقهای عاطفی است؛تهدید سلامت روانی فرزندان
کمبود آگاهی و نگرشهای ناسازگار جنسی، روابط را از کیفیت میاندازد و باعث احساس محرومیت و ناامنی در همسران میشود.
-
فیزیکدانی که آموزگاری را برگزید؛«رضا روزبه» محرم اسرار دانش آموزان بود
اگرچه تخصص آکادمیک رضا روزبه فیزیک بود و مطالعات فلسفی و کلامی داشت، اما او در نهایت آموزگاری را بهعنوان رسالت اصلی خود انتخاب کرد و این انتخاب، روح کارنامه عملی او را شکل داد.
-
دست زنان را از حقوقشان خالی نکنید؛ راهحلی «مردانه» برای ماجرای مهریه
مصوبه اخیر مهریه به جای ارائه راهکارهای ساختاری و مالی جایگزین،به نوعی به«پاک کردن صورت مسئله» اقدام کرده است و در این رویکرد، برای رفع مشکل مرد بدهکار، حقوق و پشتوانه مالی زن تضعیف شده است.
-
چرا مردان خیال می کنند ابراز احساس نشانه ضعف است؛ چاره بی سوادی عاطفی
یکی از رایجترین شکایتهای زوجها در جلسات درمان خانوادگی، جملهای شبیه به این است: «او من را درک نمیکند!» امّا مشکل نه در نداشتن علاقه، بلکه در ناتوانی در فهم و بیان احساسات است.
-
کثرتگرایی، راه کوروش برای حکومتداری/ منشوری برای حاکمیت چندفرهنگی
دیدگاههای کوروش در حوزه حقوق بشر، فراتر از یک فرمان حکومتی بوده و مبانی اصول بنیادین انسانی را مطرح میکند که امروزه نیز معتبر هستند.
-
آیا اینترنت،انسانها را بیسوادتر کرده است/توهم تخصص از حقوق تا اقتصاد
اینترنت و شبکههای اجتماعی، گرچه دروازهای به سوی انبوه دانش تخصصی گشودهاند، اما متأسفانه زمینهساز شکلگیری یک پدیدۀ مخاطرهآمیز به نام «توهم معرفت تخصصی» شدهاند.
-
آیا بازی کامپیوتری خشن، میتواند عامل خشونت باشد؟/ فواید بازی دیجیتال
بازیهای کامپیوتری خشن نمیتوانند عامل اصلی خشونت نوجوانان باشند،بلکه صرفاً ممکن است به عنوان یک عامل خطر جزئی در کنار سایر عوامل عمل کنند و تمرکز بیش از حد بر آن ما را از ریشه غافل می کند.
-
جرج جرداق میگفت «نهجالبلاغه» سخن روز خواهد ماند/ آنچه دیگران نگفتند
جرج جرداق کتاب نهجالبلاغه را یک «کتاب روز و جاودانه انسانی» میخواند، چرا که مدار بحث آن، «احترام به حقوق انسان و زندگی آزاد انسان» است و این بحث تا بشر هست، همواره «سخن روز» خواهد ماند.
-
«عفاف» در میراث فاطمی یک هویت دائمی و درونی است
سیره حضرت زهرا (س) نشان میدهد که عفاف صرفاً به پوشش در برابر افراد نامحرم محدود نمیشود، بلکه یک حالت دائمی و هویت درونی است که در همه ابعاد زندگی جریان دارد.
-
میرزای نائینی، مفاهیم «آزادی» و «نظارت بر حاکم» را وارداتی نمی داند
میرزای نائینی مفاهیم غربی مانند حُریت و آزادی، مساوات، نظارت را اقتباس یا وارداتی نمیداند، بلکه آنها را «امانتهای بازگردانده شده» از اصل تمدن اسلامی میشمارد.
-
راهحلی که میرزای نائینی برای تضمین عدم بازگشت به «استبداد» اندیشید
محور اصلی نوآوری فکری میرزای نائینی، تعریف جدیدی از ماهیت قدرت در دوران غیبت امام زمان (عج) و تلاش برای تنظیم، محدودسازی و مشروعیتبخشی به حکومت بود.
-
آیا حذف علیت در فیزیک کوانتوم دلیلی بر نفی وجود خداست؟
اینگونه نیست که فیزیک کوانتوم آمده باشد تا با قاعده علیت جنگ کند؛ بلکه خود فیزیک کوانتوم نیز بر اساس اصل علیت پیش میرود.
-
چالش مشروعه و مشروطه و زمینههای نگارش «تنبیه الامه» میرزای نائینی
واژه «استبداد» در عصر مشروطه وارد فرهنگ سیاسی شد،میرزای نائینی یکی از افرادی بود که این بحث را جدی مطرح کرد او با در نظر گرفتن محیط سیاسی ایران عصر مشروطیت، به نقد عمیق استبداد پرداخت.
-
مقاومت نسل جدید برابر تکشکلی بودن پوشش عفیفانه؛ جبران با اقناع و تنوع
رویکرد عدم پذیرش تنوع در رنگ، مدل و سبک پوشش عفیفانه حتی در چارچوبهای شرعی، در برابر نسل جدید که ذاتاً به دنبال تغییر، تمایز و تنوع هستند، مقاومت ایجاد کرده است.
-
آیا مرجعیت فکری و اخلاقی والدین و مدرسه سلب شده است؟؛ راهکار تربیت نو
قویترین ابزار تربیتی، الگوی عملی مربیان و بزرگترهاست و کودک و نوجوان عمیقاً تحت تأثیر سیره عملی پدر، مادر، معلم و قهرمانان دینی است و روایتهای صرف بدون پشتوانه رفتاری، اثر ندارد.
-
«دیویی»مدرسه را مینیاتوری از جامعه و زندگی می دانست؛اشکال عملگرایی صرف
دیویی معتقد بود که مدرسه نباید صرفاً محلی برای انباشت دانش باشد، بلکه باید یک مینیاتور از جامعه و خود زندگی باشد و او صراحتاً بیان میکرد که آموزشگاه باید خود جامعه باشد، نه چیزی دیگر.
-
«زرتشت» نیچه چه نسبتی با پیامبر ایرانی دارد؟؛ نیچه عارف یا نیهیلیست
نیچه تصریح میکند که معنای نام زرتشت در دهان او، درست ضدّ آن چیزی است که مایه بیهمتایی شگرف این ایرانی در تاریخ است.