-
تربیت کنترلمحور «کرامت» نمیآورد؛ تکیه صرف بر نصیحت، نتیجه عکس دارد
نوجوان امروز در دنیایی متفاوت از نسل پیشین زندگی میکند، دسترسی به اطلاعات و الگوی رفتاری بسیار گسترده است، در این فضا، اگر خانواده و مدرسه صرفا بر نصیحت یا دستور تکیه کند نتیجه عکس میدهد.
-
ترجمان در عصر هوش مصنوعی بازهم دیده میشود؟/مجالی برای خواندن عمیقتر
رشد هوش مصنوعی این گزاره را مطرح کرد که دیگر نیازی به ترجمه نیست و تقاضا برای متون ترجمه کم می شود و کار ترجمان که اساسا در قالب ترجمه است کنار می رود اما ترجمان در حقیقت یک محتواگردان است.
-
درباره «حیا» باید از تحمیل به سمت درونیسازی رفت؛روش تربیت کودک با حیا
استاد حوزه و دانشگاه گفت:اگر خانواده،مدرسه و رسانه،با درایت و ظرافت، حیا را بازتعریف کنند و از تحمیل به سمت درونیسازی بروند، میتوان امیدوار بود نسلی پرورش یابد که هم آزاد است، هم باوقار.
-
از بازگشت دوستان «خانه اندیشمندان» استقبال میکنیم؛خانه برای همه سلایق
معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گفت: در خانه علوم انسانی ایران تلاش داریم دایره بزرگتری از افکار صاحبنظران حوزه علوم انسانی را ایجاد کنیم و میزبان نخبگان با سلایق مختلف هستیم.
-
نظر فقه درباره نگهداری از حیوانات خانگی؛ آیا سگ داشتن حرام است؟
امروزه با وجود تغییرات محسوس در مسکن و تبدیل آن به محیط آپارتمانی و همزیستی تنگاتنگ با اهل خانه و فزونی شرایط مزاحمت برای همسایگان، عملاً شرایط نگهداری از حیوان خانگی سخت شده است.
-
«بی تفاوتی» از طبقه فرادست جامعه سرچشمه میگیرد؛ مسئله حس محرومیت نسبی
فرد فقیر احساس میکند که جامعه او را نادیده گرفته و در نتیجه او نیز نسبت به جامعه بیتفاوت میشود اما مهمتر از فقر مطلق، احساس محرومیت نسبی و ادراک بیعدالتی و نابرابری است.
-
شرق در حال تجربه یک «رنسانس و بیداری» جدید است؛ شرقی که جغرافیایی نیست
امروز اندیشمندان شرق بیش از هر چیز به بازگشت معنا به زندگی بشر میاندیشند به بازیابی پیوند گمشده میان انسان، هستی و حقیقت و به ساختن جهانی که نه بر پایه رقابت و مصرف، بلکه بر پایه همدلی است.
-
انتصابات با ملاحظات غیرتخصصی، اتلاف منابع ملی را به دنبال دارد
در نگاه اسلامی، مسئولیت تنها یک موقعیت اداری نیست؛ بلکه امانتی سنگین از سوی خداوند است که بر عهده انسان گذاشته میشود.
-
بنیان قدرت باید بر اخلاق باشد؛در مراکز علمی،سنت ما درست خوانده نمی شود
ابن سینا از اخلاق اجتماعی، اخلاق سیاسی و ضرورت اینکه قدرت باید مبتنی بر اخلاق باشد سخن میگوید و او معتقد است که بنیان قدرت باید بر اخلاق باشد و در غیر این صورت حکم نادرستی خواهد بود.
-
آنچه «نسل زد» از آن فاصله میگیرد، اصل دین نیست؛ لزوم شناخت بیطرفانه
نسل زد به دنبال این است که با فاصلهگیری از قالبهای سنتی، ایمان را به تجربه شخصی و معیارهای علمی پیوند زند.
-
نسبت اندیشههای احمد فردید و سید قطب؛ آیندهنگری یا احیای پریروز تاریخ
آسیابانی گفت: هم سید قطب و هم مرحوم فردید اندیشههایی تمدنی داشتند؛ با این تفاوت که فردید از منظری فلسفی وارد این اندیشهها میشد، اما سید قطب نگاهی تماماً ایدئولوژیک داشت.
-
صادق هدایت،فردید را غربزده می دانست؛جایگزین مبهم فردید برای «مدرنیته»
آسیابانی گفت:صادق هدایت ضمن تمجیدات خود از فردید به او ایراد هم می گرفت و اتفاقا ایراد بزرگ سید احمد فردید را غرب زدگی او می دانست که سخن استادان اروپایی را ارجح بر نظریات شرقی می دانست.
-
واکنش والدین به شکست فرزند چه باید باشد؟؛ رابطه اعتماد به نفس و محبت
والدین اولین و مهمترین مرجع برای درک خود توسط کودک و نوجوان هستند. آنچه فرزند در کودکی دربارهی خود باور میکند، اغلب بازتابی است از بازخوردهایی که از والدینش دریافت کرده است.
-
هیچ دختری نیست که ازدواج مناسب نخواهد؛خواستگاری سنتی دیگر کارکرد ندارد
حسین باهر عضو گروه سلامت اجتماعی فرهنگستان علوم پزشکی گفت: طبیعت زن خواستن ازدواج و مادری است و نمیتواند علیه طبیعتش قیام کند مگر اینکه زمانه طوری باشد که نخواستن بهتر و اولویتش قرار بگیرد.
-
شوک ورود مدرنیته،در سایه شکست نظامی قاجار رخ داد؛ مشروطیت ثمره آگاهی
گفتگوی ژوبر و عباس میرزا به خوبی نشان می دهد که شوک و تلنگر ناشی از تمدن جدید، که در سایه شکستهای نظامی ایرانیان از روسیه رخ داد.
-
زنان مهمترین عامل همبستگی؛ فکر نکنند میتوان از ایران، کره شمالی ساخت
یک جامعهشناس با تاکید بر اینکه زنان نقش کلیدی در مقاومت ایرانیان دارند، گفت: با دیدن تعدد و وجوه مشترک گروهها و اتحاد آنها، میتوان فرصتهایی برای ساختن آیندهای بهتر در جامعه پیدا کنیم.
-
در جستجوی استقامت ملی؛ تکبر از انسانهای عزتطلب، دور است
حجت الاسلام و المسلمین عابدی گفت: گر کسی یا جریانی بدون پشتوانه الهی و منطق، خود را شکست ناپذیر بداند دچار کبر و خودبزرگ بینی شده است و سرانجام سقوط خواهد کرد.
-
«محرم» مدار بازشناسی نقش زن در هویت دینی؛ الگوسازی دینی و جامعه پویا
در جهان پرشتاب و پرتنش امروز، زن ایرانیای که هویت خویش را بر اساس الگوهای دینی و عاشورایی بازخوانی میکند و الگوی زینبگونه را میشناسد، صبر را یک استراتژی برای زندگی می فهمد.
-
درباره «بی تفاوتی اجتماعی»اغراق شده است؛در محیط زیست دغدغه مند شده ایم
بیتفاوتی اجتماعی در ایران یک واقعیت پیچیده است؛ در حالی که برخی بر این باورند که مردم امروز کمتر دغدغهمندند، اما شواهد نشان میدهد که نگرانیها در برخی حوزهها افزایش یافته است.
-
بازخوانی جایگاه کرامت در مکتب حسینی؛ ابعاد فرهنگی و اجتماعی عاشورا
حجت الاسلام والمسلمین محمد عابدی گفت: ابعاد معنوی و فرهنگی قیام حضرت امام حسین علیهالسلام راز اوج سربلندی و عزت سید الشهدا واکاوی شد.
-
ابعاد تربیتی واقعه عاشورا شایسته تعمق است؛ توکل را باید از ائمه آموخت
طاووسی مسرور گفت: واقعه عاشورا، فراتر از ابعاد مصیبتبار و تراژیک خود، مشتمل بر ابعاد حماسی، مبارزاتی و مجموعهای غنی از معارف اخلاقی و تربیتی است که شایسته توجه و تعمق است.
-
اسرائیل به لحاظ استراتژیک به دنبال ایران آزاد نیست
مسئله من آزادی است و به نظر در این چند روز مردم فهمیدند که اسرائیل به دنبال ایران آزاد نیست.
-
«جشنهای دینی و ملی» کلید ارتقای شادی جمعی در جامعه
برگزاری جشنهای دینی مانند عید غدیرخم، فرصتی برای ارتقای شادی و نشاط در جامعه است. این جشنها پیوندهای اجتماعی را تقویت کرده و به کاهش احساسات منفی کمک میکنند.
-
تمایل جامعه به «بی طرفی» زمینه اخلاقی برای بیتفاوتی اجتماعی ایجاد کرد
عمادی گفت: یکی دیگر از زمینههای اخلاقی بی تفاوتی اجتماعی، حُسن بیطرفی است، این دیدگاه اخیراً در جامعه ما به علت فرسایشی شدن برخی نزاعها و مبهم بودن حقیقت تقویت شده که بیطرفی مطلوب است.
-
نقش والدین در عدم ابتلای فرزندان به اوتیسم دیجیتال؛ «حذف» راه حل نیست
حسین روزبهانی گفت: باور کنید بدترین کاری که والدین میتوانند بکنند این است که وقتی کودک خود را در حال کار با ابزارهای دنیای دیجیتال و آرام میبینند، حس رضایت کنند.
-
انزوای مدرن آدمها را به جزایر مجزا تبدیل کرده است؛ گنج بزرگ همبستگی
محمد آقاسی گفت:پیمایشهای ایسپا در سال ۱۴۰۰ نشان میدهد فقط ۲۵ درصد مردم در فعالیتهای داوطلبانه شرکت میکنند.
-
بازخوانی گفتگوی مهر با مرحوم زهرا میرزایی درباره الگو پذیری حجاب زنان
مرحوم زهرا میرزایی پیشتر در گفتگویی به تبیین مسئله الگو پذیری حجاب زنان از سایر کشورهای اسلامی، پرداخته بود که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.
-
ترویج «مصرف گرایی» بیتوجه به تولید، پیامد منفی دارد
سید اکبر سیدینیا گفت: تأسیس فروشگاههای زنجیرهای، چند ملیتی و جهانی، تبدیل خرید و مصرف به هنجار و ارزش، ظهور مدگرایی و اشاعه نیازهای کاذب از ابزارهای مهم مصرفگرایی نوین است.
-
حمید شاه آبادی در گفتگو با مهر:
آوینی استفاده از سینما را از باب «اکل میته» مجاز میدانست
شاهآبادی گفت:آوینی میگوید این سینما را برای تو درست نکردهاند و شما از باب «اکل میته» مجبور هستی از آن استفاده کنی، به فطرت خودت برگرد.
-
روشنگری غرب، پاسخ خدا به افراط و فساد دینی بود ولی به خودویرانی رسید
اسدالله رحمانزاده گفت: با همه نیات خوب و آرزواندیشیهای شیرین، تفکرِ خودآیین روشنگری غرب به سمت ویرانی زمین و خودویرانی رفت و بنیادگرایی مدرنیسم به شکست عجیبی رسید.