-
نشست مهر با کارگردان مستند «چگونه بانک بزنیم»؛
افشای مسائل پشتپرده بانکها؛ دنبال یک کمپین مطالبهگر هستیم
محمدحامد نوروزی کارگردان مستند «چگونه بانک بزنیم» با اشاره به پرداختن به مسائل پشتپرده بانکداری در ایران گفت که قصد مطالبهگری جدی در این حوزه دارند.
-
زمان بزرگترین بحران جشنواره جهانی بود؛ در طول سه ماه معجزه کردیم!
دبیر چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزاری این رویداد را در سایه مشکلات سیاسی و مالی مانند «معجزه» خواند و بزرگترین چالش را «تصور غلط از زمان» در ایران دانست.
-
گفتگوی مهر با عوامل انیمیشن «یوز»-۲؛
انیمیشن مانند چاه نفت است؛ چرا دوبله ایران دیگر متولی ندارد؟
عوامل انیمیشن «یوز» با بررسی وضعیت انیمیشن و دوبله در سینمای ایران درباره نقش پلتفرمها در آشفته شدن این حوزه صحبت کردند.
-
جایگاه سینمای تجربهگرا در فیلم کوتاه-۲؛
پایان انقلاب فرم در فیلم تجربی؛ انجمن سینمای جوان در حال کوچک شدن است؟
فیلمسازان تجربی از مرز بین فیلم داستانی و تجربهگرا در فیلم کوتاه، ضرورت بازگشت روحیه صمیمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران و ایدههای خلاقانه برای اکران فیلمهای تجربی گفتند.
-
جایگاه سینمای تجربهگرا در فیلم کوتاه-۱؛
عبور از مرز معمول روایت در سینمای تجربهگرا؛ هر فیلم متفاوت تجربی است؟
در نشستی با ۳ فیلمساز تجربی درباره سینمای تجربهگرا و اینکه چطور این نوع سینما با عبور از فرمهای قراردادی، زبانی نو برای بیان اندیشه کشف میکند، بحث و تبادل نظر شد.
-
نشست اقتباس در سینمای کوتاه؛
ریسک تبدیل ادبیات به فیلم؛ کتاب نخواندن فیلمسازان سد راه اقتباس است
هادی عزیزی و محمدعلی حسینی در نشست اقتباس در سینمای کوتاه، بر مواردی چون قابلیت تبدیل به فرم تصویری، وفادار بودن به متن و برخی مشکلات سینمای اقتباسی در جشنواره فیلم کوتاه تهران تاکید کردند.
-
گفتگوی مهر با عوامل انیمیشن «یوز»-۱؛
پخش رایگان انیمیشن ۵۰میلیون دلاری؛ گربهای که موی کارگردان را سفید کرد
تهیهکننده و کارگردان «یوز» با اشاره به چگونگی شکلگیری این انیمیشن درباره مسئله اقتصاد در انیمیشن، درآمدزایی و چالشی که با پلتفرمها برای حمایت دارند، صحبت کردند.
-
گفتگوی مهر با عوامل «ماهی در قلاب»-۱؛
جزئیاتی از یک تولید مشترک با تاجیکستان؛ ایران مانند خانه ما است
عوامل فیلم سینمایی «ماهی در قلاب» با اشاره به تجربه ساخت یک فیلم تولید مشترک درباره اشتراکات سینمای ایران و تاجیکستان صحبت کردند.
-
توجه به سینمای کودک فقط تولید فیلم نیست؛ به «فیلمسوزی» کمک نکنیم
محمد حمزهای کارگردان سینما با اشاره به مشکلاتی که در زمینه حمایت، تولید و پخش سینمای کودک و نوجوان وجود دارد پیشنهاداتی برای برونرفت از این شرایط ارائه داد.
-
گفتگوی مهر با حسین قناعت؛
قهرمان قصههایم اغلب دختر هستند؛ سینمای کودک فقط آواز و دست زدن نیست!
حسین قناعت کارگردان فیلم «دختر برقی ۲» با اشاره به چالشهای سینمای کودک بر این باور است که باید فیلمهایی پر از رنگ، شادی و امید برای بچهها ساخت.
-
گفتگوی مهر با مدیرعامل «هنروتجربه»-۲؛
دنبال پاتوق هستیم؛ برونسپاری «هنروتجربه» منجر به تعطیلی آن میشود
مسعود سفلایی مدیرعامل گروه «هنروتجربه» با اشاره به ایجاد یک پاتوق مشخص برای اکران فیلمهای تجربی درباره چالشهای برونسپاری گروه «هنروتجربه» به بخش خصوصی صحبت کرد.
-
گفتگوی مهر با کارگردان مستند «فرار از قصر»-۲؛
پرسشی درباره شکست یک آرمان؛ گنجینه تصویری نابی که از آن طرف آب رسید!
احسان عمادی کارگردان «فرار از قصر» درباره روند پژوهش این مستند توضیح داد و گفت که هر مستندی با طرح پرسش آغاز میشود و باید برای مخاطب خود دغدغه فکری ایجاد کند.
-
گفتگوی مهر با کارگردان مستند «فرار از قصر»-۱؛
سرنوشت تراژیک حزب توده در ایران؛ هر فیلمی باید موضع داشته باشد
احسان عمادی کارگردان مستند «فرار از قصر» با اشاره به سرنوشت تراژیک سران حزب توده گفت که باید در ساخت مستند به نقطه نظر شخصی رسید.
-
«فرمانروای آب» و بازنمایی یک نبرد موشکی؛ به قهرمان نیاز داریم
مجید اسماعیلی کارگردان «فرمانروای آب» با اشاره به پیشبینی نبرد میان حق و باطل در این اثر گفت که در سینما نیاز به قهرمانانی تکرارپذیر داریم.
-
نشست عوامل «اسفند» در مهر-۲؛
طبیعی بود به علی هاشمی تهمت بزنند؛ مقایسه «اسفند» با فیلم اسکورسیزی!
کارگردان فیلم «اسفند» با اشاره به شخصیتپردازی علی هاشمی گفت که این شهید داستانی الهامبخش برای همه مردم دارد.
-
نشست عوامل «اسفند» در مهر-۱؛
مهندسی سلیقه با نوع سانسبندی؛ «دوئل»را با لحن «بچههای آسمان» ساختیم!
کارگردان فیلم «اسفند» با انتقاد از شرایط اکران فیلمهای غیرتجاری گفت که این فیلم در فرم و محتوا نو است و تجربه متفاوتی را برای مخاطبان رقم میزند.
-
نشست عوامل «رویاشهر» در مهر-۲؛
افزایش کیفی انیمیشن برای برخی مدیران مهم نیست؛ معضل چندقطبی بودن دوبله
در نشست انیمیشن «رویاشهر» عوامل با اشاره به رشد کم برخی انیمیشنها در ایران درباره وضعیت دوبله ایران و وجود دودستگی در این عرصه صحبت کردند.
-
نشست عوامل «رویاشهر» در مهر-۱؛
«رویاشهر» پشتوانه تاریخی دارد؛ دوبله حرفهای خاطره جمعی میسازد
انیمیشن «رویاشهر» با چهار سال زمان تولید و حضور ۲۰۰ هنرمند، تلاش دارد تا مفاهیم عمیق «قهرمانپروری» و «انتظار» را با زبان کودکانه روایت کند و عوامل این پروژه در این رابطه توضیح دادند.
-
گفتگوی مهر با عوامل «پیشمرگ»-۲؛
حراست از بیتالمال به معنی کم خرج کردن نیست؛ نباید قهرمان را بکشیم!
آرش زینالخیری تهیهکننده «پیشمرگ» با اشاره به اینکه باید زندگی شهیدگونه قهرمانان در فیلم سینمایی نشان داده شود، گفت که حراست از بیتالمال کم خرج کردن بودجه نیست بلکه درست هزینه کردن است.
-
گفتگوی مشروح مهر با سیدعلی میرفتاح-۲؛
از تصاحب آوینی و بقیه شهدا دست بردارید؛ رسانه باید معتمد همه باشد
علی میرفتاح با گلایه از اینکه باید از تصاحب آوینی و شهدا دست برداریم، عنوان کرد برخی از افرادی که برای آوینی بزرگداشت میگیرند هیچکدام از کتابها و آثار او را نخوانده و ندیدهاند.
-
گفتگوی مشروح مهر با سیدعلی میرفتاح-۱؛
جریان روشنفکری منتسب به انقلاب با شهادت آوینی ضعیف شد
سیدعلی میرفتاح معتقد است سینمای ایران در دهه ۶۰ قوی بود چون آن روزها، بازار روشنفکری گرم بود و کارگردانان از آن الهام میگرفتند اما الان جریان روشنفکری منتسب به انقلاب ضعیف شده است.
-
گفتگوی مهر با عوامل «مشت در نمای درشت»-۲؛
زدودن انگهای عجیب از هنرمندان انقلاب؛ مخاطب «مشت در نمای درشت» کیست؟
محمدصالح حجتالاسلامی با اشاره به اینکه مستندهایی چون «مشت در نمای درشت» در زدودن انگهای عجیب از نسل فرهیخته انقلاب موثر است آن را کمکی برای فهم و شناخت مفهوم هنر و هنرمند انقلابی دانست.
-
گفتگوی مهر با عوامل «پیشمرگ»-۱؛
چرا آثار دفاع مقدس در اکران شکست میخورند؟
علی غفاری کارگردان فیلم «پیشمرگ» با آسیبشناسی تولید و توزیع آثار دفاع مقدس گفت: باید به سمت سینمای قهرمانمحور حرکت کنیم.
-
چالش طراحی صحنه فیزیکی و مجازی؛ فضاسازی موسی کلیمالله چطور شکل گرفت؟
کیوان مقدم طراح صحنه فیلم «موسی کلیم الله (ع)» گفت که یکی از مهمترین مشکلات در این پروژه، هماهنگی میان طراحیهای فیزیکی و بخشهای ویرچوال بود.
-
کارگردان «پیشمرگ» از وضعیت اکران و کمتوجهی به فیلم انتقاد کرد
علی غفاری کارگردان فیلم «پیشمرگ» از نحوه اکران و تبلیغات این فیلم در سینماها گلایه کرد و گفت که مالک اثر باید پیگیر وضعیت این فیلم باشد.
-
گفتگوی مهر با شاهد احمدلو و بهرنگ علوی-۱؛
«شاهنقش» شناسنامه سینماست؛ مانند «دونده» ادامه میدهم
شاهد احمدلو و بهرنگ علوی کارگردان و بازیگر فیلم «شاهنقش» با اشاره به علاقه و دغدغهشان نسبت به سینما، هنرورها و افراد پشت صحنه سینما، از چگونگی شکل گیری این اثر سینمایی گفتند.
-
فیلم فجر ۴۳ در آینه مهر؛
چالشهای طراحی صحنه «ناتور دشت»؛ از تغییر فصل تا بتنریزی روی سر هادی حجازیفر
حسین کرمی طراح صحنه فیلم «ناتور دشت» تغییرات فصلی و ساخت بتنی را که آسیبی به بازیگران فیلم نزند، از مهمترین چالشهای کارش برشمرد.
-
فیلم فجر ۴۳ در آینه مهر؛
مذاکراتی برای داوری انیمیشن در همه بخشها؛ «پسر دلفینی» قهرمان مردم جزیره میشود
کارگردان انیمیشن «آبان؛ پسر دلفینی۲» با اشاره به قسمت دوم این پویانمایی ابراز امیدواری کرد انیمیشن در همه بخشها مورد داوری قرار گیرد.
-
فیلم فجر ۴۳ در آینه مهر؛
کارگردان «کفایت مذاکرات»: اقبال در کمدی به معنی ضعف سینما نیست
سهیل موفق با بیان اینکه در انتخاب بازیگران «کفایت مذاکرات» آزادی عمل داشتهاست، بیان کرد که اقبال از سینمای کمدی به معنی ضعف سینما نیست.
-
فیلم فجر ۴۳ در آینه مهر؛
استفاده از ستارگان سینما برای خلق ارزشهای محیط زیستی؛ «خاتی» زنمحور و نمادین است
کارگردان «خاتی» با اشاره به اینکه این فیلم درامی برای مخاطب بزرگسال است عنوان کرد عنصر طبیعت و ارزشهای محیطزیستی همچنان همان پل ارتباطی بین این فیلم و آثار قبلیاش هستند.