۲۹ تیر ۱۳۸۴، ۱۵:۵۲

طنز تلويزيوني؛ حركت روي لبه تيغ - 5

خمسه: چهل نوع كمدي داريم كه اكثرا براي مديران ناشناخته اند / به جاي "طنز" از واژه "كمدي" استفاده كنيم

خمسه: چهل نوع كمدي داريم كه اكثرا براي مديران ناشناخته اند / به جاي "طنز" از واژه "كمدي" استفاده كنيم

ساخت كارهاي كمدي قوي نيازمند يك تيم است. بالاخص در كارهاي تلويزيون. از سوي ديگر ما بايد اين تيم را آموزش دهيم تا كارهاي قوي ساخته شود.

"عليرضا خمسه" در گفت وگو با خبرنگار تلويزيوني "مهر" گفت: اساساً طنز يك مقوله ادبي است و ارتباطي با هنرهاي نمايش ندارد. طنز درهنرهاي نمايشي، ژانر يا گونه اي است كه به عنوان مقوله كمدي در تلويزيون و سينما با آن سرو كار داريم. كمدي انواع مختلفي دارد.  در مورد اين مساله كه تلويزيون تا چه ميزان نياز به توليدات انواع ژانرهاي كمدي دارد، بايد اشاره كنم كه كمدي هميشه مورد توجه جامعه ايراني بوده است و مردم ايران نياز مفرط به آثار كميك دارند.

وي اشاره كرد: شبكه سوم كه شبكه اي مختص به جوانان است يا شبكه چهار كه مخاطبان خاص دارد، ميزان نيازشان به آثار كميك متفاوت است، چرا كه مخاطبان آن ها نيز تفاوت دارد و بايد فاكتورهايي را در نظر گرفت. به عنوان نمونه شبكه چهارم سيما كه مخاطبان فرهيخته دارد، بايد با محور قرار دادن كمدي هاي متعالي به اين سمت حركت كند و در زمينه تئاتر يا سريال مي تواند كمدي هاي فلسفي، تاريخي و... بسازد كه مد نظر يك شبكه خاص است. در شبكه سوم كه محور آن مخاطبان جوان است بايد كمدي هايي نشان داده شود كه قابل هضم است. از سوي ديگر بايد اشاره كنم كه واژه طنز درست نيست و ما بايد از كلمه كمدي استفاده كنيم.

خمسه با اشاره به اين كه ما چهل نوع كمدي داريم كه لازم است مديران شبكه هاي مختلف سيما با انواع كمدي ها آشنا باشند تا كمدي هاي خوبي ساخته شود، گفت: اين برنامه ها نه تنها بايد بينندگان را بخنداند، بلكه مسائلي را به آن ها آموزش دهد. ما كمدي هايي همچون بزن وبكوب، تاريخي، اجتماعي و ... داريم كه مي توانيم دانش و اطلاعات را با آنها به مخاطب منتقل كنيم.

وي گفت: مهترين آفتي كه در آثار كميكي كه تا كنون از شبكه هاي مختلف تلويزيون پخش شده وجود دارد، عدم اطلاعات و آموزش بوده است. وقتي كسي براي ساخت كار طنز دعوت مي شود، اگر در اين زمينه اطلاعاتي نداشته باشد، باعث مي شود كه كار مبتذل ساخته شود. ازسوي ديگر كار به شكلك و ادا و اطوار منتهي مي شود. در واقع نبود آدم هاي كارآمد و ذبده منجر به ساخت كارهاي ابتدايي كميك مي شود. ما در ساخت يك  اثر كمدي مناسب، نياز به يك تيم داريم. بالاخص در كارهاي تلويزيون كه مخاطبان بسياري را در بر مي گيرد. ما موظف هستيم كه اين تيم را آموزش دهيم.

وي افزود: در دنيا مرسوم است كه وقتي كار كميكي ساخته مي شود، فيلمبردار، كارگردان، نويسنده، بازيگر و ... در خدمت آن كار كميك هستند. حال در ايران تهيه كننده درگير بودجه كار است كه بودجه به اندازه كافي باشد، حتي ديگر عوامل نيز درگير حواشي توليد هستند تا خود توليد.

وي با اشاره به اين كه ما مي تواينم از كارهاي كميك خارجي الهام بگيريم، گفت: وقتي كه ما از سينماي غرب تقليد مي كنيم، در ساخت كارهاي كميك تلويزيون هم مي توانيم اين كار را انجام دهيم، حتي خيلي از بزرگان اين كار را انجام داده اند. به عنوان نمونه "چارلي چاپلين" نيز در ابتدا از پيشينان خود الگو گرفت و بعد خودش به اين پختگي رسيد. ما نيز مي توانيم اين تقليد را انجام دهيم تا به يك پختگي برسيم.

وي خاطر نشان كرد: ما مي توانيم برخي از ژانرهاي كمدي را كه تا كنون تجربه نكرديم، اين كار را انجام دهيم.

کد خبر 207397

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha