احمد توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شهری که 21شهید تقدیم انقلاب کرده است ولی المان شهادت را به مفهوم قوی در شهر نداریم و باید روی این موضوع کار شود، همچنین درفرهنگ دینی و باستانی ما افسانه آرش به نوعی مربوط با رویان است و باید روی این موارد کار شود.
شهردار رویان بیان داشت: ما پس از ساماندهی شهرداری، سیستم اتوماسیون و مکانیزه کردن خدمات شهری می خواهیم در بخش المانها هم به قوت وارد شویم و بحث المان، شهادت، فرهنگی ، بومی و محلی و ... را در دستور کار داریم.
وی افزود: بر اساس تیم کارشناسی و نظر موافق اعضای شورای اسلامی شهر رویان، موضوع المانها را به مسابقه خواهیم گذاشت و پس از انتخاب آثار برای اجرا و نصب در محل های مختلف اقدام خواهیم کرد.
توکلی با اشاره به المان های مازندران مثل میدان ساعت ساری یا دوازده پله آمل ، در استان اظهارداشت: مدتی به این مسئله کم توجهی شده و جایگاهش را از دست داده است، اما با ذوقی که در هنرمندان و عظمی که در مدیریت شهری استان است امیدواریم که المان ها برگشت پیدا کنند.
وی افزود: ما درخانه ها آثار قدیمی کوزه، جام ، سنگ نوشته های کوچک را مشاهده می کنیم که نشان دهنده آن است که ایرانی ها همیشه انسان های خوش ذوق و علاقه مند به موضوع بودند.
شهردار رویان بااشاره به المان های بزرگان و دانشمندان ، ادبا و هنرمندان بیان داشت : این را در قالب پارکی مثل پارک مشاهیر یا پیاده روها می توان در قالب سردیس، تندیس یا المان های مرتبط با این افراد را ساخت و استفاده کرد.
وی گفت: هر شهری باید برای خود یک شاخص و شناسه هایی داشته باشد و در طبیعت هم المانهایی را مانند طبیعت مازندران، قله ی دماوند، آبشار ( پری او) داریم.
توکلی اظهار داشت: در طبیعت هم عناصری وجود دارد که جزو نشان و شاخصهاست که از آن برای آدرس و نشانی استفاده می شود که از این موضوع در صنعت و کار تصنعی هم اقتباس کردند.
وی عنوان کرد: در شهرها عناصری به عنوان المان، مجسمه ها، میادین و سازه ها به عنوان شاخص ایجاد شده و هر شهری یا کشوری بر اساس فرهنگ، دین و نگرش خودش عناصری را به عنوان المان دارد.
توکلی بیان داشت: هر شهری که از نظر المانها غنی تر باشد و یا دارای آثار بهتر ، بزرگتر و پیشرفته تر باشد، بیشتر مورد توجه خواهد بود.
شهردار رویان گفت: در شهرها، تعداد المان های پیام دار و مفهوم دار نشان دهنده جایگاه و پیشرفت شهر است و متاسفانه در کشور و در شهرهای کوچک زیاد به این مسئله پرداخته نشده است.
وی افزود: در آثار قدیمی سنگ نوشته های ایرانی تخت جمشید و یا بیستون و در بسیاری از موارد ذوق هنر ایران را مشاهده می کنید، شهری مثل اصفهان، استفاده از مجسمه های سنگی یا در تهران کارهای تلفیقی سنگ و فلز نشان دهنده این است که افراد برای رساندن پیام خود در قالب یک اثر هنری تفکرات خویش را منتقل می کنند.


نظر شما