به گزارش خبرنگار مهر، مرضیه گُرد صبح سه شنبه در اولین جشنواره خیرین مدرسه ساز، اداره مدارس و مراکز غیردولتی استان سمنان در سالن مطهری سمنان با اشاره به بسته حمایتی تقویت مدارس غیردولتی افزود: این بسته شامل حمایت از مجموعه آموزش های غیردولتی در هفت بند مطرح شده و در هر استان متناسب با شرایط آن اجرا می شود.
وی یکی از اهداف سند تحول بنیادین را، تأکید بر توسعه مشارکت ها و استفاده از ظرفیت خیرین، مردم، خانواده ها دانست و گفت: این وظیفه سنگین برعهده سازمان مدارس غیردولتی است.
دولت نگاه ویژه ای به جایگاه مدارس غیردولتی دارد
معاون وزیر و رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، تشکیل مدارس غیردولتی را بر اساس خاستگاه اجتماعی خانواده ها و مردم عنوان کرد و افزود: بسیاری از خانواده ها طالب مدارس با شرایط و امکانات ویژه و خاص هستند و مؤسس این مدارس برای ارتقای کیفیت بخشی آموزش این تعهدات را برآورده می کنند.
گُرد با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به جایگاه مدارس غیردولتی در نظام تعلیم و تربیت داردگفت: بی توجهی دولت گذشته به مدارس غیردولتی عامل بسیاری از مشکلات فعلی این مدارس است.
وی با بیان اینکه مشارکت بخش غیردولتی در بخش تعلیم و تربیت امروز یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است، افزود: رسیدگی به مسائل مدارس غیردولتی و اجرایی شدن موارد قانونی حمایتی از این مدارس، دغدغه آموزش و پرورش است.
شهریه مدارس غیر دولتی بر اساس کیفیت مدارس است
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش بحث خصوصی سازی در این وزارتخانه را متفاوت از خصوصی سازی در دیگر بخش های کشور خواند و تصریح کرد: در آموزش و پرورش، خصوصی سازی به استفاده از ظرفیت فکری صاحب نظران و میزان مشارکت مردم و خانواده ها در امر آموزش با کیفیت است به نحوی که نقش حاکمیتی آموزش و پرورش به هیچ عنوان تضعیف نشود در صورتی که شاید در بخش های دیگر کشور خصوصی سازی با شرایط و ضوابط دیگری درنظرگرفته شود.
گُرد، تعیین شهریه مدارس غیر دولتی را بر اساس کیفیت مدارس ذکر کرد و با اشاره به اینکه افزایش شهریه سال تحصیلی آینده در مدارس غیردولتی که خواسته آنهاست مورد حمایت وزارت آموزش و پرورش است، تصریح کرد: از سویی انتظار می رود این مدارس به کیفیت بخشی و انسان سازی به عنوان رسالت اولیه نظارم تعلیم و تربیت توجه ویژه کنند.
وی اضافه کرد: بر این اساس، هر واحد آموزشی غیر دولتی اگر پس از سه سال از استقرار، نتواند کیفیت آموزشی لازم را کسب کند، لغو امتیاز و تعطیل می شود.
رویکرد اصلی وزارت آموزش و پرورش بر توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی
این مقام مسئول اظهار کرد: توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی رویکرد اصلی این وزارتخانه در قبال مدارس غیردولتی در سالجاری است.
گُرد، از تحصیل بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز در ۱۲ هزار مدرسه غیردولتی خبر داد و اظهار داشت: یکی از مسائل اساسی در سازمان مدارس غیردولتی توسعه و افزایش کیفیت مدارس و همچنین توانمندسازی معلمان است.
وی با بیان اینکه به دنبال کشف خلاقیت در مدارس غیردولتی هستیم گفت: طرح رتبه بندی معلمان مربوط به مدارس دولتی است و در مدارس غیردولتی اعمال نمی شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه موسسان و معلمان غیردولتی باید تمرکز ویژه ای بر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و راهکارهای اجرایی آن داشته باشند، اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مدارس غیردولتی وجود دارد آموزش و پرورش تصمیم گرفت تا برای حل زمین مدارس تفاهمنامهای با مسکن و شهرسازی منعقد کند.
مدارس غیردولتی بخش مهمی از وظایف کاری و آموزشی مدارس دولتی را کم کنند
مدیر کل آموزش وپرورش استان سمنان نیز در این جشنواره افزود: مدارس غیردولتی می توانند بخش مهمی از وظایف کاری و آموزشی مدارس دولتی را کم کنند و باید به مسایل مختلف مدارس غیردولتی توجه بیشتری شود.
محمدرضا جهان افزود: مدارس و مراکز غیردولتی نماد واگذاری امور به مردم و مشارکت مردم در امور دولت هستند.
وی با اشاره به میانگین جمعیت دانشآموزی مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی کشور عنوان کرد: میانگین حضور دانش آموزان در ۱۲ هزار مدرسه غیردولتی در کشور بیش از هشت درصد است.
تحصیل ۱۳ درصد جمعیت دانشآموزی استان سمنان در مدارس غیردولتی
مدیر کل آموزش وپرورش استان سمنان افزود: تعداد دانشآموزان مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی استان به حدود ۱۳ درصد جمعیت دانشآموزی این استان میرسد.
به گفته جهان، این تعداد دانشآموز در حدود ۱۱۳ مدرسه غیر دولتی فعال در استان سمنان، خدمات تحصیلی دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه استان سمنان از نظر سواد آموزی در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد عنوان کرد: این استان با همت فرهنگیان در یک قدمی جشن پایان بیسوادی قرار دارد.
ضریب ۹۹.۵ درصدی استان سمنان در پوشش تحصیلی دوره ابتدائی و جذب نو آموزان
مدیر کل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به ضریب بالای پوشش تحصیلی در دوره ابتدائی و جذب نو آموزان در استان سمنان گفت: این ضریب در استان بیش از ۹۹.۵ درصد است.
جهان، با اشاره به درصد بالای قبولی داوطلبان استان سمنان در کنکور سراسری ورود به مراکز آموزش عالی در کشور گفت: این استان در طول ۱۵ سال گذشته همواره جزو پنج استان برتر کشور در این زمینه قرار گرفته است.
افزایش شهریه مدارس غیردولتی بر اساس شاخص های تعیین شده
رئیس مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش استان سمنان نیز در این جشنواره گفت: پیش بینی می شود به طور میانگین شهریه مدارس غیردولتی در سال تحصیلی آینده ۲۰ درصد افزایش یابد.
محمد اسقایی افزود: افزایش شهریه مدارس غیردولتی بر اساس شاخص های معیار تعیین شده و با ثبت میزان این شاخص های مدارس در سامانه نرم افزاری انجام می شود.
وی فضای آموزشی، نیروی انسانی و ... را برخی از شاخصهای معیار برای میزان افزایش شهریه مدارس غیردولتی عنوان و یادآور شد: با ثبت الگوی شاخص ها در سامانه مورد نظر، سامانه درصد میزان افزایش شهریه هر مدرسه را تعیین می کند.
افزایش ۴ درصدی مدارس غیر دولتی در استان سمنان
رئیس مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی آموزش و پرورش استان سمنان اضافه کرد: مدارس غیردولتی استان سمنان در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته حدود چهار درصد افزایش یافته است.
اسقایی تاکید کرد: توسعه مشارکتهای مردمی و توجه به مسائل و مشکلات مدارس غیردولتی از سیاست های اصلی وزارت آموزش و پرورش در دولت تدبیر و امید است.
وی با بیان اینکه ۱۳درصد از دانش آموزان استان سمنان شامل ۱۳ هزار نفر در مدارس غیردولتی تحصیل می کنند ادامه داد: ۱۸۰مرکز پیش دبستانی غیردولتی در استان سمنان نیز هفت هزار نوآموز را تحت پوشش دارند.
در پایان حدود ۵۰ نفر از موسسان مدارس، مراکز و پیش دبستانی های غیردولتی استان سمنان در اولین جشنواره خیرین مدرسه دار استان سمنان تقدیر شدند.


نظر شما