به گزارش خبرنگار مهر، کوروش خسروی قبل از ظهر چهارشنبه در جمع نخبگان و کارآفرینان و دانشگاهها و پژوهشگاههای استان قم در پارک علم و فناوری، با بیان اینکه جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، روی تجاری سازی و عرضه محصولات فناورانه به بازار تأکید دارد، گفت: این جشنواره از سال ۹۲ وجهه بینالمللی پیدا کرده و دنبال جذب سرمایهگذاران خارجی بوده است.
وی با بیان اینکه سرمایهگذاران دنبال ایدههای نو با قابلیت ورود به بازار هستند، اظهار داشت: دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی و المپیاد طرح کسبوکار دانشجویی در اردیبهشتماه سال ۹۵ برگزار خواهد شد.
استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بدنه شرکتکنندگان در این جشنواره اغلب دانشجویان هستند، افزود: البته تنها دانشجویانی توانایی حضور در جشنواره را دارند که ایدهها و طرحهایشان دارای ابعاد کارآفرینی و صنعتی و بازاری باشد.
تشریح برنامههای جشنواره
خسروی با بیان اینکه داوران و ارزیابان طرحها و ایدهها از صاحبان کارآفرینی و صنعت کشور هستند، گفت: واقعیت این است که جشنواره شیخ بهایی در پی کاربردی کردن ایدهها و بازار پذیر کردن فناوریهای دانشبنیان کشور است.
دبیر جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی، برگزاری این رویداد را در دو بخش مسابقهای و غیر مسابقهای عنوان کرد و گفت: در بخش غیر مسابقهای برگزاری نمایشگاهها و سمینارهای دستاوردهای فناورانه و کارگاههای مهارت افزایی کسبوکار انجام میشود.
وی سپس به تشریح شرکت و حضور در بخش مسابقهای جشنواره اشاره کرد و گفت: در این جشنواره گروههایی مانند طراحان کسبوکار آزاد، فن آفرینان، شرکتهای نوپا، در حال رشد و رشد یافته حضور خواهند یافت و هرکدام بر اساس توانمندیها و برنامهها در سطوح مختلف ارزیابی خواهند شد تا حق گروهی ضایع نشود.
خسروی با بیان اینکه تجاری سازی ایدههای علوم انسانی دشوار است، گفت: به همین دلیل رقابت این گروه با بخشهای فنی و مهندسی نخواهد بود.
سرپرست کارگروه داوری فن آفرینان جشنواره ملی شیخ بهایی از عدم استقبال طرحهای علوم انسانی در جشنواره ابراز نگرانی کرد و گفت: در دوره قبل تنها سه شرکت در بخش مسابقهای جشنواره حضور یافتند و تنها یک طرح و ایده کاربردی و قابل ورود به بازار توانست کسب عنوان کند.
جشنواره دوازدهم فرصتی برای سرمایهگذاری بر ایدهها
وی با بیان اینکه تجاری سازی مفاهیم علوم انسانی همت ویژهای میطلبد، گفت: ورود به بازار ایدههای علوم انسانی نیاز به ریسکپذیری دارد.
خسروی در پاسخ به این دغدغه که برخی از صاحبان ایده و اختراع نگران سرقت طرح خود هستند، گفت: در اوایل برگزاری جشنواره این مسئله یکی از معضلات ما بود اما کم کم فرهنگ طرح و تبیین ایدهها در میان نخبگان و نوآوران جا افتاد. چرا که درک ایده یک مسئله است و توانایی کاربردی کردن و تکمیل ایده مسئله دیگری است که کار هرکسی نیست.
دبیر دوازدهمین جشنواره ملی فن آفرینی شیخ بهایی تشویق و حمایت از نوآوران و نخبگان مسئله بسیار مهمی است، گفت: متأسفانه گروههای ورزشی و هنری به دلیل حمایتهای گسترده و رسانهای همیشه در رأس نگاهها قرار دارند در حالی که گروههای فن آفرینی و نخبگان به زعم اینکه طرحها و ایدههایشان تأثیر مستقیم و مثبتی در زندگی مردم دارد کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند.
وی جشنواره شیخ بهایی را فرصت بسیار مناسبی برای ایجاد انگیزه و دلگرمی نخبگان دانست و افزود: یکی از کارهای بسیار مهمی که در دوازدهمین جشنواره شیخ بهایی به عنوان مأموریت جدید در حال انجام است ایجاد فرصتهای سرمایهگذاری با شناسایی، ارزیابی، رتبه بندی و امکان ورود بازار طرحها و ایدههای کاربردی است.


نظر شما