به گزارش خبرنگار مهر، برنامه اعتباربخشی دانشکده های دندانپزشکی در سال ۱۳۹۹ برای اولین بار آغاز شد و در گام اول، سامانه اطلاعات جامع دانشکده های دندانپزشکی راه اندازی و تمامی اطلاعات حوزه های مختلف دانشکده های دندانپزشکی در قالب اطلاعات کلی همانند برنامه های استراتژیک و برنامه های عملیاتی و اطلاعات جزیی توسط دانشکده ها در سامانه تکمیل شد.
در گام بعدی و در سال ۱۴۰۰ در سامانه جامع ارزیابی و اعتباربخشی موسسات و برنامه های آموزشی علوم پزشکی که بر اساس مصوبات کمیسیون ملی اعتباربخشی دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی، تدوین و ایجاد شده بود، اطلاعات و مستندات دانشکده های دندانپزشکی بارگذاری شد.
هدف از راه اندازی این سامانه، ایجاد ساختاری نظام مند جهت جمع آوری اطلاعات و مستندات موسسات و برنامه های آموزشی علوم پزشکی به منظور شفاف سازی و استفاده در سیاستگذاریهای کلان منطقه ای و کشوری برای توسعه متوازن کمی و ارتقاء کیفیت آموزش علوم پزشکی و ایجاد زمینه های تربیت نیروی انسانی توانمند براساس استانداردهای ملی و بین المللی در جهت ارتقاء کیفیت خدمات سلامت در سطح جامعه و نیز اعتباربخشی دانشکده های دندانپزشکی است.
سنجه های جدید به منظور ارزیابی دانشکده های دندانپزشکی در نشست شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی به تصویب رسید. دانشکده های دندانپزشکی در ۶ حوزه و توسط ۱۰۵ سنجه الزامی (پایه) و ۵۷ سنجه اختیاری (ارتقای کیفیت) و در مجموع ۱۶۲ سنجه ارزیابی می شوند.
نشانگرها به این معنی است که دانشکده های دندانپزشکی باید برای اعتباربخشی سنجه های استانداردهای پایه را داشته باشند و ارزیابان میزان وضعیت موجود در مقایسه با استاندارد می سنجند. این سنجه ها می تواند از «انطباق کامل، انطباق نسبی (بالای ۵۰ درصد)، تا حدودی انطباق (کمتر از ۵۰ درصد) و انطباق ندارد» متغیر باشد.
ضمن اینکه راهکارها یا برنامه دانشگاه برای ارتقای وضعیت در مورد این استانداردها و همچنین امکان نقد به استاندارد جهت ارایه بازخورد به وزارت بهداشت نیز وجود دارد.
این سنجه ها از تدوین برنامه آموزشی و وظایف اعضای هیات علمی تا عملکرد دانشجویان را در بر می گیرد.
دانشکده دندانپزشکی باید: رسالت و اهداف خود را در مورد آموزش دندانپزشکی عمومی، ضمن رعایت برنامه های مصوب، مقررات ناظر بر آموزش دندانپزشکی و کسب نظر دست اندرکاران، صاحب نظران و ذینفعان، تدوین و حداقل هر ۵ سال یکبار بازنگری کند.
۱. نشانگرهای حوزه برنامه آموزشی
| استانداردهای پایه | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | تدوین و موجود بودن برنامه آموزشی کل دوره به شکل مکتوب (الزامی) |
| ۲ | تطابق برنامه آموزشی تدوین شده با برنامه اعلام شده وزارت بهداشت |
| ۳ | وجود شرح وظایف مجریان و فراگیران به تفکیک مقطع و چرخش های آموزشی مشخص |
| ۴ | وجود برنامه آموزشی دوره دندانپزشکی عمومی طراحی شده مطابق با ویژگی ها، توانمندی ها و رفتارهای موردانتظار در دانش آموختگان |
| ۵ | وجود برنامه آموزشی مدون در هر یک از بخش های بالینی (الزامی) |
| ۶ | وجود برنامه پیش بالینی (الزامی) |
| ۷ | پایش اجرای برنامه آموزشی مطابق تقویم آموزشی (الزامی) |
| ۸ | طراح معرفی برنامه درسی به صورت مکتوب به دانشجویان در آغاز هر دوره تحصیلی (الزامی) |
| ۹ | معرفی مکتوب هر درس در آغاز آن به دانشجویان (شامل سر فصل، وظایف دانشجو، نحوه ارزشیابی دانشجو و منابع در قالب فرم یکسان در سطح موسسه |
| ۱۰ | قابل دسترس بودن برنامه های درسی و فرمهای معرفی درس (سیلابس) از Home Page دانشکده (الزامی) |
| ۱۱ | وجود طرح درس به تفکیک واحد های نظری، کارگاهی و عملی (الزامی) |
| ۱۲ | وجود اجرای برنامه آموزشی دوره دندانپزشکی عمومی به گونه ای که بیانگر ویژگی ها، توانمندی ها و رفتارهای ارتقاء سلامت، پیشگیری، تشخیص و درمان بیماریهای دهان و دندان (به جامعه، خانواده و فرد در راستای تحقق عدالت در سلامت دانش آموختگان باشد. (الزامی) |
| ۱۳ | وجود برنامه آموزشی جهت دانش پایه علوم پزشکی مرتبط با علوم بالینی (الزامی) |
| ۱۴ | وجود برنامه آموزش علوم پیش بالینی جهت زیر بنایی برای یادگیری دوره بالینی (الزامی) |
| ۱۵ | وجود برنامه آموزشی جهت زبان انگلیسی، رایانه و فناوری اطلاعات، مبانی پژوهش ، تفکر نقادانه، دندانپزشکی مبتنی بر شواهد و مدیریت نظام سلامت (الزامی) |
| ۱۶ | وجود برنامه مشخص و مدون در زمینه هدایت و حمایت پایان نامه ها و پژوهش در علوم دندانپزشکی (الزامی) |
| ۱۷ | وجود کمیته یا نهادی با اختیارات مناسب جهت مدیریت علمی و اجرا و ارزشیابی برنامه دندانپزشکی عمومی جهت برنامه دکتری عمومی (الزامی) |
| استانداردهای ارتقاء کیفیت | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | وجود و اجرای توسعه استراتژی های نوین آموزش دندانپزشکی جهت برنامه (ترجیحی) |
| ۲ | وجود و اجرا و ارزشیابی برنامه ای برای ارتقا و توسعه مهارت های تفکر نقادانه، حل مسئله و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد (ترجیحی) |
| ۳ | وجود برنامه ای جهت تامین تعداد بیمار مناسب برای حضور در برنامه درسی بالینی براساس سرفصل آموزشی برای دانشجویان (ترجیحی) |
| ۴ | تنظیم هم را ستا بودن برنامه درسی غیر محوری (Non-Core) با برنامه درسی محوری (Core) ترجیحی |
| ۵ | وجود فرایندی در برنامه درسی جهت بکارگیری مناسب مهارت های ارتباطی ، با گروهای خاص از نظر سلامتی، اجتماعی و فرهنگی (ترجیحی) |
| ۶ | وجود یک فرایند نظام مند بررسی کارایی و اثربخشی برنامه درسی(ترجیحی) |
| ۷ | روند رو به رشد تهیه و استفاده از رسانه های کمک آموزشی روزآمد (ترجیحی) |
| ۸ | وجود سیستم مورد توافق در بین گروه های آموزشی برای مشاهده و نقد تدریس همکاران در هر گروه (ترجیحی) |
* این ویژگی ها و توانمندی های شامل اعتقاد و تعهد به اصول الهی - اسلامی، مقررات کشوری و موازین اخلاق حرفه ای، مسئولیت پذیری در قبال سلامت دهان و دندان جامعه و افراد به عنوان هدف اصلی و وظیفه حرفه ای، مراعات مجموعه ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی سلامت افراد در انجام وظیفه حرفه ای با توجه به مبانی و شواهد علمی ،همکاری گروهی در ارایه خدمات سلامت دهان و دندان و رهبری این خدمات در عرصه های مختلف نظام سلامت، ارایه طیف گسترده و کامل خدمات سلامت دهان و دندان (به جامعه، خانواده و فرد در راستای تحقق عدالت در سلامت)، رعایت الزامات، اولویت ها و محدودیت های منابع جامعه و نظام سلامت و در نظر گرفتن شرایط فردی، خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی افراد تحت مراقبت، آموزش به آحاد افراد جامعه و تبادل تجارب مربوط به روشهای ارایه خدمات سلامت به منظور ارتقاء سلامت در جامعه ، تلاش برای ارایه راههای گسترش سلامت و گرایش به عدالت در سلامت؛ آشنایی با فوریت های پزشکی و حوادث غیر مترقبه و مدیریت بحران؛ نگرش و مهارت پژوهش، خودآموزی و ارتقاء مستمر حرفه ای است.
۲. نشانگرهای حوزه هیئت علمی
| استانداردهای پایه | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | مشخص بودن و اعلام عمومی برنامه کار هفتگی اعضای هیات علمی متناسب با نقش های آموزشی، پژوهشی، اخلاق حرفه ای، نظریه پردازی علمی، ارایه خدمات درمانی حرفه ای، تصدی مسئولیت های مدیریتی و اجرائی (الزامی) |
| ۲ | مشخص بودن وظایف اعضا هیات علمی در ارائه برنامه آموزش دوره دندانپزشکی عمومی (الزامی) |
| ۳ | مشخص بودن و اعلام نقش مشاوره و راهنمائی فرهنگی و تحصیلی دانشجویان دوره دندانپزشکی عمومی اعضای هیات علمی (الزامی) |
| ۴ | نقش دانشکده در تایید انتخاب اعضای هیات علمی واجد صلاحیت های لازم برای ایفای نقش های ضروری در برنامه آموزش دندانپزشکی عمومی (الزامی) |
| ۵ | وجود عضو هیات علمی واجد صلاحیت با تعداد و توزیع مناسب در دانشکده( برحسب سرانه دانشجو، میزان حجم تدریس، میزان حجم خدمات، رشته تخصصی، تنوع فراگیران، تدریس عملی و نظری، حجم فعالیت پژوهشی و )... (الزامی) |
| ۶ | وجود سیستم نظارت بر اجرای برنامه اعلام شده اعضای هیات علمی (الزامی) |
| ۷ | انجام ارزشیابی ۳۶۰ درجه سالیانه هیات علمی بر اساس شاخص های معین و فرایند مشخص توسط فراگیران و مسئولان با توجه به وظایف تعیین شده (الزامی) |
| ۸ | ارائه بازخورد مناسب در مورد نتایج ارزشیابی به اساتید (الزامی) |
| ۹ | جلب مشارکت اساتید، مسئولان و فراگیران برای بهبود مستمر فرایند ارزشیابی عضو هیات علمی (الزامی) |
| ۱۰ | اطلاع رسانی مناسب به اعضا هیات علمی در مورد مقررات و فرآیندهای ارزشیابی و ارتقا برای پیشگیری از رکود اعضا هیات علمی (الزامی) |
| استانداردهای ارتقاء کیفیت | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | روشن بودن و مبتنی بر شواهد بودن پیش بینی و اجرای برنامه جذب اعضای هیات علمی بر اساس نیازهای منطقه ای و سیاست های وزارت بهداشت ؛ چشم انداز میزان نیاز به هر رشته دانشکده و محدودیت های امکانات دانشکده (ترجیحی) |
| ۲ | وجود برنامه ای در زمان جذب هیات علمی در جهت مد نظر داشتن مسائل مربوط به گویش و قومیت، جنسیت و مسائل فرهنگی در صورت لزوم (ترجیحی) |
| ۳ | تبیین برنامه ای جهت تمام وقت کردن اعضا هیات علمی از راه تامین رفاه معیشتی آنها (ترجیحی) |
| ۴ | وجود سازوکاری جهت ایجاد بستری مناسب برای مشارکت حداکثری اعضا هیات علمی در زمینه های طرح های پژوهشی، مقالات، روش های تدریس و ارزشیابی و تجربیات بالینی خود با همکاران (ترجیحی) |
| ۵ | تببین برنامه ای جهت پیاده سازی مناسب شیوه های جذب؛ ارزیابی و ارتقاء اعضا هیات علمی متناسب با اهداف نظام سلامت کشور و در راستای قوانین موجود (ترجیحی) |
| ۶ | وجود نسبت مناسب استاد، دانشیار، استادیار متناسب با اهداف و سابقه دانشکده (ترجیحی) |
| ۷ | وجود برنامه هایی جهت توانمند سازی اساتید در ایفا نقش به عنوان الگو (Role Model) (ترجیحی) |
| ۸ | وجود برنامه ای جهت استفاده از نظرات کلیه اعضا هیات علمی در راهبری دانشکده (ترجیحی) |
| ۹ | وجود و اجرای ساز و کار مناسب جهت ارزشیابی (Scholarship) موثر اساتید در زمینه های آموزش، پژوهش، نوآوری و ارائه خدمات (ترجیحی) |
| ۱۰ | ارائه بازخورد ارزشیابی به هیات علمی بطور سالیانه (ترجیحی) |
| ۱۱ | وجود برنامه ای جهت انعکاس نتایج ارزشیابی در ادامه خدمت اساتید در دانشکده (ترجیحی) |
۳. نشانگرهای حوزه منابع آموزشی و پژوهشی
| استانداردهای پایه | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | وجود و کافی بودن تعداد کلاسها به نسبت دانشجویان و واحدهای درسی ارائه شده (الزامی) |
| ۲ | مناسب بودن فضای کلاسها (به لحاظ اندازه، نور، تهویه، حرارت و برودت، تمیزی، (الزامی) |
| ۳ | داشتن برنامه ای جهت استفاده از از فضاهای لازم خارج از دانشکده برای عرصه های آموزش علوم پایه، و عرصه های آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و پشتیبانی مرتبط در دانشگاه مربوطه و در جامعه (الزامی) |
| ۴ | کافی بودن تعداد آزمایشگاهها به نسبت دانشجویان و دروس آزمایشگاهی مطابق با برنامه آموزشی دوره (الزامی) |
| ۵ | مناسب بودن فضای آزمایشگاهها (به لحاظ اندازه، نور، تهویه، حرارت و برودت، تمیزی، صندلی (الزامی) |
| ۶ | وجود فضای ویژه جهت مشاهده و تمرین مهارت های عملی (الزامی) |
| ۷ | وجود تجهیزات مناسب و کافی جهت مشاهده و تمرین مهارت های عملی به تفکیک هر رشته (الزامی) |
| ۸ | وجود برنامه مناسب و مکتوب برای استفاده از امکانات Skill Lab (الزامی) |
| ۹ | استفاده کافی از امکانات Skill lab برای تقویت آموزش عملی (الزامی) |
| ۱۰ | مکتوب بودن اهداف آموزشی و وظایف دانشجویان و فراگیران هر دوره در Skill Lab |
| ۱۱ | وجود فضای کافی بخش های عملی جهت کسب مهارت های عملی (الزامی) |
| ۱۲ | وجود فضاهای کافی پشتیبان فضاهای اختصاصی بخش های بالینی (الزامی) |
| ۱۳ | فضاهای وجود تجهیزات مناسب و کافی جهت مهارت های عملی به تفکیک هر رشته (الزامی) |
| ۱۴ | وجود برنامه مناسب و مکتوب برای استفاده از فضای بخش (الزامی) |
| ۱۵ | وجود برنامه ای دال بر استفاده بهینه از امکانات برای آموزش عملی (الزامی) |
| ۱۶ | وجود امکانات و تجهیزات مناسب آزمایشگاه های بافت شناسی دهان، پاتولوژی دهان و فک (الزامی) |
| ۱۷ | متنوع بودن و بروز بودن امکانات و تجهیزات آزمایشگاه ها (الزامی) |
| ۱۸ | وجود شناسنامه تجهیزات (شامل دستورالعمل استفاده، دستورالعمل نگهداری و مشخصات دستگاه) (الزامی) |
| ۱۹ | وجود یا دسترسی آسان دانشکده ها به سالن اجتماعات مناسب (با تجهیزات کافی) (الزامی) |
| ۲۰ | امکانات لازم برخوردار باشد (تلفن، حرارت، برودت، اتصال به شبکه اطلاع رسانی) (الزامی) |
| ۲۱ | قابل دسترس بودن اتاقهای هیئت علمی برای دانشجویان (الزامی) |
| ۲۲ | وجود فضای اداری مناسب برای کارکنان اداری دانشکده ( الزامی) |
| ۲۳ | وجود تابلو اعلانات اختصاصی برای هر گروه آموزشی و مدیریت دانشکده (الزامی) |
| ۲۴ | وجود تابلوی راهنما برای بخش ها و واحد های مختلف (الزامی) |
| ۲۵ | وجود برنامه ای مبنی بر رعایت استانداردهای ایمنی و مقررات حفاظت شخصی در دانشکده |
| ۲۶ | اختصاص قفسه (کمد قفل دار شخصی به دانشجویان (الزامی) |
| ۲۷ | وجود خدمات غذایی برای دانشجویان در درون یا نزدیکی دانشکده |
| ۲۸ | فراهم بودن برنامه های مناسب، کارآمد و روزآمد برای استفاده از تسهیلات فناوری اطلاعات توسط دانشجویان و اعضای هیأت علمی در برنامه آموزش دوره دانشکده |
| ۲۹ | ارائه شواهدی دال بر استفاده مستمر ارزشیابی و ارتقای برنامه آموزشی (الزامی) |
| ۳۰ | وجود امکانات فیزیکی متناسب با شرایط افراد معلول در دانشکده |
| ۳۱ | تناسب فضای سالنهای مطالعه با تعداد دانشجویان و اعضا هیئت علمی (به ازای هر ۲۰ کاربر یک صندلی) (الزامی) |
| ۳۲ | وجود کتابهای مرجع عمومی (فرهنگها، دائره المعارف).. در دانشکده (الزامی) |
| ۳۳ | وجود کتابهای مرجع دوره آموزشی به تعداد کافی متناسب با تعداد دانشجو و حجم دروس (الزامی) |
| ۳۴ | به روز بودن منابع کتابخانه (اعم از چاپی و الکترونیکی) (الزامی) |
| ۳۵ | وجود فرآیندی جهت سفارش و تامین مجلات مرجع برای گروه های آموزشی دانشکده در موسسه به صورت چاپی یا الکترونیک (الزامی) |
| ۳۶ | وجود حداقل یک نفر کتابدار اطلاع رسان در کتابخانه (الزامی) |
| ۳۷ | وجود امکانات دسترسی به شبکه اینترنت و بانک های اطلاعاتی و منابع الکترونیک در کتابخانه (الزامی) |
| ۳۸ | وجود برنامه راهبردی پژوهش در علوم دندانپزشکی از قبیل رسالت، چشم انداز، اهداف، محورها، ارکان، روشها، جایگاه های پژوهش، ارزشیابی، انتشار نتایج و دستاوردها (الزامی) |
| ۳۹ | وجود برنامه حمایتی از پژوهشهای اساتید و دانشجویان (الزامی) |
| ۴۰ | طراحی برنامه ویژه ای جهت حمایت و هدایت پژوهش های دانشجویی و استعدادهای درخشان (الزامی) |
| ۴۱ | وجود برنامه اجرایی جهت رعایت موازین اخلاق پزشکی در پژوهشهای دندانپزشکی (الزامی) |
| ۴۲ | وجود برنامه اجرایی جهت مشخص ساختن اولویتهای پژوهشی دانشکده (الزامی) |
| ۴۳ | تدوین ساز و کاری جهت انجام پژوهشهای نظام سلامت، اپیدمیولوژی، کارآزمایی های بالینی و تحقیقات پایه در دانشکده (الزامی) |
| ۴۴ | طراحی فرایندی جهت مشخص کردن نقش و جایگاه دانشجویان در حوزه پژوهش (الزامی) |
| استانداردهای ارتقا کیفیت | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | وجود واحد خرید و نگهداری تجهیزات و مواد مصرفی (ترجیحی) |
| ۲ | وجود کارشناس متخصص برای استفاده و نگهداری تجهیزات (ترجیحی) |
| ۳ | وجود سیستمی برای جایگزینی یا تعمیر تجهیزات (ترجیحی) |
| ۴ | کفایت و کیفیت سرویس های بهداشتی (ترجیحی) |
| ۵ | در دسترس بودن نمازخانه مناسب برای دانشکده (ترجیحی) |
| ۶ | دسترسی آسان به تجهیزات و خدمات رسانه ای در کلاسها (پروژکتور، ویدیو، کامپیوتر، سیستم صوتی) (ترجیحی) |
| ۷ | وجود اتاق هایی جهت انجام فعالیتهای فوق برنامه علمی، فرهنگی و اجتماعی (ترجیحی) |
| ۸ | دسترسی به منابع سمعی بصری (CD و نوارهای صوتی و تصویری) (ترجیحی) |
| ۹ | وجود و اجرای برنامه خدمات پژوهشی و درمانی جهت پاسخگویی به نیازهای سلامت منطقه تحت پوشش خود در زمینه دهان و دندان ( =ترجیحی) |
| ۱۰ | وجود برنامه ای در جهت تبادل و تعاملات علمی با موسسات مرتبط (ترجیحی) |
| ۱۱ | وجود برنامه ای مشخص جهت جذب کمک های مردمی و ارتباط با موسسات غیر دولتی و خیریه (ترجیحی) |
| ۱۲ | ارائه برنامه ای جهت تامین بهداشت محیط و حرفه ای و کنترل عفونت و ایمنی کارکنان و بیماران (ترجیحی) |
| ۱۳ | وجود برنامه مشخصی برای ترغیب انجام پژوهش های بین بخشی و بین دانشکده ای (ترجیحی) |
۴. نشانگرهای حوزه مدیریت مالی و اجرایی
| استانداردهای پایه | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | وجود مدارکی دال بر تفویض اختیارات لازم جهت تحقق و پیشبرد اهداف دوره دندانپزشکی عمومی (الزامی) |
| ۲ | وجود ساختار مناسب در دانشکده جهت تحقق و پیشبرد اهداف دوره دندانپزشکی عمومی (الزامی) |
| ۳ | تخصیص بودجه مستقل برای پیشبرد اهداف برنامه آموزش دوره دندانپزشکی عمومی (الزامی) |
| ۴ | وجود گزارش های سالیانه مبنی بر تامین بودجه در قالب برنامه های مدون (الزامی) |
| ۵ | تخصیص بودجه به واحدهای گوناگون بر اساس شاخصهای معین (الزامی) |
| ۶ | وجود گزارش های عملکرد کلیه واحدها به تفکیک از نحوه هزینه بودجه (الزامی) |
| ۷ | وجود آیین نامه مصوب مدیریت آموزشی و اجرایی دوره دندانپزشکی (الزامی) |
| ۸ | تطابق هریک از ارکان مدیریتی با شرایط و مقررات مصوب مربوطه (الزامی) |
| ۹ | تطابق ساختار مدیریتی دانشکده با الگوی (تیپ) دانشگاهی (الزامی) |
| ۱۰ | وجود مدارکی جهت تامین بودجه کافی و مستقل برای ارکان مدیریتی دانشکده (الزامی) |
| ۱۱ | وجود مدارکی دال بر تفویض اختیارات مالی و اداری مورد نیاز برای تحقق و تسریع وظایف مدیریتی کلیه سطوح (الزامی) |
| استانداردهای ارتقا کیفیت | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | روشن و مکتوب بودن ملاک های انتصاب در هر یک از سمتهای مدیریتی (ترجیحی) |
| ۲ | مرتبط بودن سوابق کاری و تحصیلی فرد با مسئولیت محوله (ترجیحی) |
| ۳ | وجود مدارکی دال بر پاسخگویی و تعهد دانشکده در مورد برنامه های آموزشی، پژوهشی و مدیریتی (ترجیحی) |
| ۴ | ارائه گزارشاتی مبنی بر ارزیابی دوره ای فعالیت های خود و بررسی میزان تطابق با رسالت و اهداف دانشکده و ارتقاء آن بر اساس مدل های بهبود کیفیت (ترجیحی) |
| ۵ | ارائه برنامه ای جامع برای ارتقاء و اطلاع رسانی فرایندها و روش های انجام کار (ترجیحی) |
| ۶ | ارائه برنامه ای جامع برای مدیریت زنجیره تامین و نگهداری مواد و تجهیزات (ترجیحی) |
| ۷ | ارائه برنامه ای جامع برای مدیریت خطر و خطا، استقرار نظام مراقبت مبتنیبر شواهد و اثربخشی بالینی (ترجیحی) |
| ۸ | گزارش پایش سلامت و بیمه اساتید، کارکنان و دانشجویان در بدو خدمت (ترجیحی) |
| ۹ | گزارش آموزش اساتید، کارکنان و دانشجویان با توجه به مقتضیات محیط کاری و آموزشی در بدو خدمت (ترجیحی) |
| ۱۰ | گزارش ارتباط موثر مدیریت دانشکده با کلیه ذینفعان در راستای انجام بهتر ماموریت دانشکده (ترجیحی) |
| ۱۱ | وجود فرایند مناسب جهت استخدام، و خروج از خدمت ایشان کارکنان و اعضاء هیئت علمی (ترجیحی) |
| ۱۲ | وجود نظامی برای سنجش میزان رضایتمندی کارکنان، اعضای هیأت علمی، دانشجویان و بیماران (ترجیحی) |
| ۱۳ | وجود گزارشهای مستند در مورد بکارگیری نتایج نظرسنجی ها برای بهبود فرآیندها (ترجیحی) |
۵. نشانگرهای حوزه دانشجویی
| استانداردهای پایه | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | وجود برنامه ای جهت بررسی سلامت جسمی و روانی متناسب با حرفه دندانپزشکی دانشجویان پذیرفته شده (الزامی) |
| ۲ | وجود برنامه توجیهی جهت آشنایی و پایبندی دانشجویان با موازین اخلاق حرفه ای و شئون دانشجویی (الزامی) |
| ۳ | وجود برنامه ای برای ترویج موضوعات اعتقادی و مکتبی و اخلاقی، مسؤولیت پذیری اجتماعی، رشد علمی و فرهنگی و مسؤولیت حرفه ای (الزامی) |
| ۴ | اجرای برنامه های تدوین شده برای ترویج موضوعات اعتقادی و مکتبی و اخلاقی، مسؤولیت پذیری اجتماعی، رشد علمی و فرهنگی و مسؤولیت حرفه ای (الزامی) |
| ۵ | وجود مستندات کافی دال بر تعیین ظرفیت پذیرش (حداقل و حداکثر تعداد کل دانشجوی ورودی متناسب با شرایط دانشکده وانعکاس آن به شورای آموزشی دانشگاه (الزامی) |
| ۶ | تدوین برنامه های مناسبی برای تشویق و شکوفایی استعدادهای دانشجویان در زمینه های اعتقادی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و علمی (الزامی) |
| ۷ | اطلاع رسانی کامل و مستمر در خصوص مقررات آموزشی و برنامه های حمایتی و رفاهی به دانشجویان (الزامی) |
| ۸ | وجود ساز و کاری در زمینه مشارکت دانشجویان در برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی برنامه های رفاهی (الزامی) |
| ۹ | ابلاغ مقررات آموزشی و انضباطی و نیز وظایف حرفه ای دانشجویان دندانپزشکی در مراحل مختلف تحصیلی با رعایت ضوابط و مقررات دوره آموزش دندانپزشکی عمومی به افراد ذیربط (الزامی) |
| ۱۰ | اجرای مقررات آموزشی و انضباطی و نیز وظایف حرفه ای دانشجویان دندانپزشکی در مراحل مختلف تحصیلی مشخص شده با رعایت ضوابط و مقررات دوره آموزش دندانپزشکی عمومی (الزامی) |
| استانداردهای ارتقا کیفیت | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | وجود ساز و کاری جهت بازبینی سیاست جذب دانشجو مطابق نیازهای جامعه و با نظارت وزارت بهداشت (ترجیحی) |
| ۲ | وجود برنامه مدون و مبتنی بر شواهد جهت ساماندهی فعالیت ها و برنامه های این حوزه (ترجیحی) |
| ۳ | طراحی برنامه مشاوره دانشجویی بر اساس نیازهای اجتماعی و شخصی هر دانشجو جهت ارتقا و یادگیری این مشاوره شامل راهنمایی شغلی و مشکلات سلامتی و مالی نیز می شود (ترجیحی) |
| ۴ | وجود برنامه مشخصی در جهت حضور دانشجو در عرصه های مختلف دانشکده شامل مدیریت، آموزش و پژوهش و فعالیت های فرهنگی و صنفی (ترجیحی) |
| ۵ | وجود برنامه ای جهت حمایت مالی دانشجویان نیازمند (ترجیحی) |
| ۶ | وجود برنامه ای جهت حمایت مالی دانشجویان استعدادهای درخشان (ترجیحی) |
| ۷ | وجود برنامه ویژه و مناسبی برای پرورش دانشجویان نخبه و استعدادهای درخشان و مشارکت ایشان در عرصه های مختلف دانشکده (ترجیحی) |
۶. نشانگرهای حوزه ارزشیابی دانشجو
| استانداردهای پایه | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | تدوین، اجرا و گزارش برنامه های جامع و معتبر ارزشیابی در سطوح برنامه دوره عمومی دندانپزشکی (الزامی) |
| ۲ | تدوین اجرا و گزارش برنامه های جامع و معتبر ارزشیابی هیات علمی (الزامی) |
| ۳ | تدوین اجرا و گزارش برنامه های جامع و معتبر ارزشیابی دانشجو (الزامی) |
| ۴ | وجود مشارکت مرکز، دفتر و یا هسته (های) توسعه آموزش پزشکی در تدوین برنامه جامع ارزشیابی دوره، هیات علمی و دانشجو (الزامی) |
| ۵ | ارائه گزارش سالیانه ارزشیابی دوره و عملکرد اعضای هیات علمی فعال در دوره آموزش دندانپزشکی عمومی به رئیس دانشگاه (الزامی) |
| ۶ | وجود گزارش سالانه نتایج اجرای برنامه جامع ارزشیابی دوره توسط رییس دانشگاه به هیئت امنا دانشگاه (الزامی) |
| ۷ | اعلام مشخص تقویم امتحانات و فرآیند ارزیابی دانشجویان به کلیه دانشجویان و اجرای دقیق آن (الزامی) |
| ۸ | وجود برنامه مشخصی برای نظارت و ارزشیابی دوره ای سنجش های دانشجویان و بازخورد نتایج و به دست اندرکاران برنامه این برنامه شامل بررسی روایی محتوا، روایی پیشگویی کننده و بررسی پایایی سنجشها است (الزامی) |
| ۹ | برگزاری آزمونهای تکوینی با بازخورد مناسب برای اصلاح و رفع نواقص برنامه آموزشی (الزامی) |
| ۱۰ | وجود فرایندی جهت متناسب ساختن روشهای ارزیابی به کار رفته در آزمونهای دانشکده با اهداف آموزشی در حیطه های مختلف و سطوح بالاتر یادگیری (الزامی) |
| ۱۱ | تعریف و اعلام ضوابط و شاخصهای اخلاقی و شئون دانشجویی (الزامی) |
| ۱۲ | لحاظ کردن عملکرد اخلاقی دانشجویان به نحو موثر در ارزیابی، ارتقاء و ادامه تحصیل آنان (الزامی) |
| ۱۳ | تدوین واجرای برنامه جامع ارزشیابی مستمر فعالیتهای اعضای هیات علمی را با مشارکت دفتر توسعه آموزش (EDO) دانشکده (الزامی) |
| استانداردهای ارتقا کیفیت | |
| ردیف | عنوان وضعیت |
| ۱ | مشارکت گروه های مرتبط با برنامه شامل تصمیم گیران و خبرگان آموزشی و اساتید و دانش آموختگان و دانشجویان در طراحی و اجرای ارزشیابی برنامه (ترجیحی) |
| ۲ | پیش بینی آزمون های تجمعی نهایی جهت اطمینان از توانمند بودن دانش آموختگان (ترجیحی) |
| ۳ | طراحی برنامه ای جهت سنجش عملکرد و رفتار حرفه ای دانشجویان در برنامه | آموزشی (ترجیحی) |
| ۴ | تدوین برنامه ای جهت ثبت و ارزیابی مناسب روند پیشرفت یادگیری هر یک از دانشجویان و ارایه گزارش به ذینفعان (ترجیحی) |
| ۵ | ارائه شواهدی دال بر بکارگیری روش های ارزشیابی به روز و کارآمد در سیستم ارزیابی دانشجویان (ترجیحی) |
| ۶ | وجود گزارش سالانه نتایج اجرای برنامه جامع ارزشیابی دوره توسط رییس دانشگاه به هیئت امنا دانشگاه (الزامی) |
| ۷ | اعلام مشخص تقویم امتحانات و فرآیند ارزیابی دانشجویان به کلیه دانشجویان و اجرای دقیق آن (الزامی) |
| ۸ | وجود برنامه مشخصی برای نظارت و ارزشیابی دوره ای سنجش های دانشجویان و بازخورد نتایج و به دست اندرکاران برنامه این برنامه شامل بررسی روایی محتوا، روایی پیشگویی کننده و بررسی پایایی سنجشها است (الزامی) |
| ۹ | برگزاری آزمونهای تکوینی با بازخورد مناسب برای اصلاح و رفع نواقص برنامه آموزشی (الزامی) |
| ۱۰ | وجود فرایندی جهت متناسب ساختن روشهای ارزیابی به کار رفته در آزمونهای دانشکده با اهداف آموزشی در حیطه های مختلف و سطوح بالاتر یادگیری (الزامی) |
| ۱۱ | تعریف و اعلام ضوابط و شاخصهای اخلاقی و شئون دانشجویی (الزامی) |
| ۱۲ | لحاظ کردن عملکرد اخلاقی دانشجویان به نحو موثر در ارزیابی، ارتقاء و ادامه تحصیل آنان (الزامی) |
| ۱۳ | تدوین و اجرای برنامه جامع ارزشیابی مستمر فعالیتهای اعضای هیأت علمی را با مشارکت دفتر توسعه آموزش (EDO) دانشکده (الزامی) |
نشانگرهای ذیل هر استاندارد، به عنوان راهنمایی برای درک بهتر مفهوم و مصادیق استاندارد ارائه می شوند و دانشکده می تواند حسب مورد از برخی از این نشانگرها به عنوان سنجه های خودارزیابی استفاده کند.


نظر شما