به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه نمایش «سرزمین تمدنها» به تهیه کنندگی علیرضا کوهفر، نویسندگی سیدمحمدمصطفی موتورچی و وحیدپیماندار و کارگردانی شهاب راحله در دور جدید اجراهای خود تا ۶ مهر به صورت محیطی در برج میلاد تهران میزبان مخاطبان است.
«هنا»، «اسماعیل»، «همسایه»، «راشل (عروس فلسطین)» و «مدادرنگی» عناوین اپیزودهایی است که در قالب موضوع مقاومت در «سرزمین تمدنها» اجرا می شود.
شهاب راحله کارگردان این اثر نمایشی درباره روند شکلگیری نمایش «سرزمین تمدنها» گفت: اپیزودهای «سرزمین تمدنها» برگرفته و براساس واقعیتهای موجود چه در گذشته و چه حال نوشته شده اند و بیشتر به موقعیت جنگی در کشورهای مقاومت می پردازند. ما در این پنج نمایش سعی کردیم تا پنج موقعیت و بزنگاه حساس در زمانِ خود را عنوان کنیم و خدا را شکر از اقبال و گفتوگوهای مخاطبان می شود دریافت تا چه حد موفق عمل کردیم. بعضی از مخاطبان درخواست اجرا در شهرها و یا کشورهای خود را دارند که با بررسی های تولیدی حتما در خدمت مردم سرزمین خود و کشورهای مقاومت خواهیم بود.
این کارگردان ضمن اشاره به اینکه شروع این نمایش از تخت جمشید است، عنوان کرد: کشور ایران از دیرباز به گواهِ تاریخ، حامیِ جدی و مستحکمی برای ملل مختلف بوده و در معماری سعی بر آن شده تا از نمادهای تمدن و معماری کشورهای بزرگ استفاده شود. ترتیب این روایت ها اینگونه است که اپیزود «هنا» در بیمارستانی مابین فلسطین و سوریه، «اسماعیل» در محله الجزایری ها، «همسایه» در لبنان و بلندی های جولان، «راشل» (عروس فلسطینی) در اطراف بیت المقدس و «مدادرنگی» در خرابه های غزه اتفاق می افتد.
راحله ضمن ابراز تاسف نسبت به بیتوجهی به آثار نمایشی موضوعی و مناسبتی در طول سال اظهار کرد: استقبال از اجراها بسیار عالی بود و البته باید اشاره کرد که در «سرزمین تمدنها» از جلوه های بصری دیگری هم مانند اتاق هوش مصنوعی، عینکهای وی آر، نماهنگها، پرفورمنس و ... استفاده شده که به حق سهم نمایشها قابل توجهتر است.
این کارگردان با اشاره به اینکه ترسی از برچسب هنرمند سفارشی بودن ندارد، گفت: سفارشی، معانی و تعاریف متعدد دارد. در همه ادوار هنرمندانی بوده اند که بهصورت خودجوش و آزاد کار می کردند و در مواقعی سفارش هم دریافت می کردن