۳ مهر ۱۴۰۳، ۸:۴۲

کارگردان نمایش مطرح کرد؛

تماشاگر یکی از ارکان «سرزمین‌تمدن‌ها» است/کشورهای مقاومت در ۵ قاب

تماشاگر یکی از ارکان «سرزمین‌تمدن‌ها» است/کشورهای مقاومت در ۵ قاب

کارگردان مجموعه نمایشی «سرزمین تمدن‌ها» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی که در ۵ اپیزود به مسائل کشورهای حوزه مقاومت می‌پردازد، عنوان کرد تماشاگر در این نمایش یکی از ارکان اجرا است.

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه نمایش «سرزمین تمدن‌ها» به تهیه کنندگی علیرضا کوهفر، نویسندگی سیدمحمدمصطفی موتورچی و وحیدپیماندار و کارگردانی شهاب راحله در دور جدید اجراهای خود تا ۶ مهر به صورت محیطی در برج میلاد تهران میزبان مخاطبان است.

«هنا»، «اسماعیل»، «همسایه»، «راشل (عروس فلسطین)» و «مدادرنگی» عناوین اپیزودهایی است که در قالب موضوع مقاومت در «سرزمین تمدن‌ها» اجرا می شود.

شهاب راحله کارگردان این اثر نمایشی درباره روند شکل‌گیری نمایش «سرزمین تمدن‌ها» گفت: اپیزودهای «سرزمین تمدن‌ها» برگرفته و براساس واقعیت‌های موجود چه در گذشته و چه حال نوشته شده اند و بیشتر به موقعیت جنگی در کشورهای مقاومت می پردازند. ما در این پنج نمایش سعی کردیم تا پنج موقعیت و بزنگاه حساس در زمانِ خود را عنوان کنیم و خدا را شکر از اقبال و گفت‌وگوهای مخاطبان می شود دریافت تا چه حد موفق عمل کردیم. بعضی از مخاطبان درخواست اجرا در شهرها و یا کشورهای خود را دارند که با بررسی های تولیدی حتما در خدمت مردم سرزمین خود و کشورهای مقاومت خواهیم بود.

این کارگردان ضمن اشاره به اینکه شروع این نمایش از تخت جمشید است، عنوان کرد: کشور ایران از دیرباز به گواهِ تاریخ، حامیِ جدی و مستحکمی برای ملل مختلف بوده و در معماری سعی بر آن شده تا از نمادهای تمدن و معماری کشورهای بزرگ استفاده شود. ترتیب این روایت ها اینگونه است که اپیزود «هنا» در بیمارستانی مابین فلسطین و سوریه، «اسماعیل» در محله الجزایری ها، «همسایه» در لبنان و بلندی های جولان، «راشل» (عروس فلسطینی) در اطراف بیت المقدس و «مدادرنگی» در خرابه های غزه اتفاق می افتد.

راحله ضمن ابراز تاسف نسبت به بی‌توجهی به آثار نمایشی موضوعی و مناسبتی در طول سال اظهار کرد: استقبال از اجراها بسیار عالی بود و البته باید اشاره کرد که در «سرزمین تمدن‌ها» از جلوه های بصری دیگری هم مانند اتاق هوش مصنوعی، عینک‌های وی آر، نماهنگ‌ها، پرفورمنس و ... استفاده شده که به حق سهم نمایش‌ها قابل توجه‌تر است.

این کارگردان با اشاره به اینکه ترسی از برچسب هنرمند سفارشی بودن ندارد، گفت: سفارشی، معانی و تعاریف متعدد دارد. در همه ادوار هنرمندانی بوده اند که به‌صورت خودجوش و آزاد کار می کردند و در مواقعی سفارش هم دریافت می کردن