۱۸ شهریور ۱۴۰۴، ۷:۲۲

بررسی تغییرات در فرآیند گزینش آموزش و پرورش طی یک سال اخیر

بررسی تغییرات در فرآیند گزینش آموزش و پرورش طی یک سال اخیر

هسته گزینش آموزش و پرورش علاوه بر بررسی پرونده‌های داوطلبان آزمون استخدامی، وضعیت تحصیلی دانشجو معلمان را نیز رصد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر؛ آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای بنیادین کشور، نقشی اساسی در شکل‌گیری شخصیت و هویت نسل آینده ایفا می‌کند. روشن است که تحقق چنین مسئولیت سنگینی، نیازمند حضور نیروهای انسانی متعهد، متخصص و کارآمد است؛ نیروهایی که هم از نظر علمی و تخصصی توانمند باشند و هم از نظر اخلاقی و تعهد اجتماعی، شایستگی حضور در عرصه تعلیم و تربیت را داشته باشند. از همین رو، فرآیند گزینش در آموزش و پرورش همواره جایگاهی حساس و تعیین‌کننده داشته و دارد.

در سال‌های اخیر با برگزاری آزمون‌های سراسری استخدامی، مسیرهای ورود به آموزش و پرورش در کنار دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی افزایش یافت و به همین دلیل اهمیت و پیچیدگی روند گزینش بیش از گذشته نمایان شده است. این فرآیند در واقع حلقه اتصال میان جذب و به‌کارگیری نیروها است و دقت و شفافیت در آن، می‌تواند به طور مستقیم بر کیفیت آموزش کشور اثرگذار باشد.

در یک سال اخیر، هیئت مرکزی گزینش آموزش و پرورش تلاش کرده است تا با تأکید بر عدالت، شفافیت و قانون‌مداری، کیفیت این فرآیند را ارتقا بخشد.

این تغییرات در واقع پاسخی به انتظارات عمومی برای ایجاد فضایی عادلانه و به دور از سلایق فردی بوده و گامی در جهت استقرار نظامی مبتنی بر شایسته‌سالاری به شمار می‌آید.

البته باید بر این نکته تاکید کرد که در آزمون استخدامی اخیر وزارت آموزش و پرورش سهم و تأثیر گزینش از ۶۰ درصد به ۳۰ درصد کاهش یافته است و تأثیر آزمون کتبی از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد افزایش یافت.

بررسی بیش از ۳۳ هزار پرونده گزینش در سال اخیر

رضا روستایی، مدیرکل هیئت مرکزی گزینش، در تشریح اقدامات صورت‌گرفته در راستای گزینش معلمان و دانشجو معلمان گفت: در یک سال اخیر بیش از ۳۳ هزار و ۹۵۸ پرونده گزینش، مورد بررسی در تجدید نظر اول، دوم و دیوان عدالت اداری قرار گرفت که نتایج آن موجب افزایش رضایت داوطلبان و دانشجومعلمان شد.

وی با بیان اینکه این حجم گسترده از بررسی‌ها نشان‌دهنده تلاش برای ایجاد نظم و دقت بیشتر در روند گزینش است؛ افزود: هر پرونده حداقل توسط هفت نفر شامل محققین، مصاحبه‌گر، کمیته ارزیابی و اعضای هسته و هیئت گزینش بررسی می‌شود؛ سازوکاری که سلامت و دقت فرایند را تضمین می‌کند.

روستایی مدعی شد: اعلام نتایج به‌موقع پرونده‌های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در سال جاری موجی از امیدواری و رضایت را در میان دانشجومعلمان ایجاد کرده و این پیام را منتقل کرده است که پیگیری و دقت در رسیدگی به حقوق داوطلبان در اولویت قرار دارد.

بررسی تغییرات در فرآیند گزینش آموزش و پرورش طی یک سال اخیر

رعایت سه اصل بنیادین در گزینش

روستایی با تأکید بر ضرورت پایبندی به اصول بنیادین، سه محور اصلی فرایند گزینش را چنین برشمرد: قانون‌مداری، رعایت حق‌الناس و شایسته‌سالاری.

به گفته وی، پایبندی به این سه اصل، گزینش را از نگاه‌های سلیقه‌ای دور کرده و آن را در چارچوب عدالت و قانون قرار داده است.

مدیر کل هیئت مرکزی گزینش با اشاره به اینکه نیروی انسانی جذب‌شده امروز، دست‌کم تا سه دهه آینده در نظام تعلیم و تربیت کشور اثرگذار خواهد بود؛ تاکید کرد: بنابراین دقت در فرآیند گزینش، تضمینی برای پایداری کیفیت آموزش و پرورش در سال‌های پیش‌رو به حساب می‌آید.

ناآشنایی با ضوابط گزینش؛ چالشی پیش روی داوطلبان

یکی از چالش‌های مهم داوطلبان در سال‌های گذشته، ناآشنایی با قوانین و ضوابط گزینش بوده است.

روستایی با اذعان به اینکه بسیاری از داوطلبان و دانشجومعلمان با ضوابط گزینش آشنایی چندانی نداشتند؛ گفت: برای رفع این مشکل، آئین‌نامه‌ها به صورت عمومی منتشر شد، آموزش‌های لازم به داوطلبان ارائه شد و قوانین برای دانشجومعلمان تبیین شد.

بررسی تغییرات در فرآیند گزینش آموزش و پرورش طی یک سال اخیر

وی با بیان اینکه این اقدام علاوه بر افزایش شفافیت، به کاهش استرس و ابهام داوطلبان نیز کمک کرده است؛ گفت: در همین راستا، دوره‌های آموزشی متعددی برای گزینشگران سراسر کشور برگزار شد تا سطح عملکرد آنان یکسان شود و از اعمال سلیقه‌های شخصی جلوگیری شود. تنها در چهار ماه اخیر، بیش از ۳۵ هزار و ۴۱۶ نفر- ساعت تحت آموزش قرار گرفته‌اند.

ساماندهی نیروهای مدارس غیردولتی در دستور کار

در سال‌های گذشته گزینش و رصد عملکرد معلمان تنها به مدارس دولتی محدود بود و مدارس غیردولتی برای کاهش هزینه‌های خود، معلمانی را جذب می‌کردند که چندان با اصول تربیتی آشنا نبوده و حتی از نظر علمی هم چندان به دروس مسلط نبودند.

بنابراین موضوع ساماندهی نیروهای شاغل در مدارس غیردولتی به تدریج از اولویت‌های هیئت مرکزی گزینش قرار گرفت.

به کارگیری نیروهای آزاد در مدارس غیردولتی بدون گزینش ممنوع است

روستایی در این خصوص گفت: طبق قانون، به‌کارگیری نیروی آزاد در مدارس بدون مجوز گزینش ممنوع است. هم‌اکنون حدود ۲۱۰ هزار نفر در مدارس غیردولتی فعالیت دارند که برآورد ما نشان می‌دهد تعداد زیادی از آنان مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند. برای مابقی نیز برنامه‌ریزی زمان‌بندی شده‌ای صورت گرفته است.

این ساماندهی می‌تواند به افزایش کیفیت نیروی انسانی در مدارس غیردولتی و ایجاد یکپارچگی در استانداردهای گزینش کمک کند.

کاهش هزینه‌های ناشی از تکرار بررسی پرونده‌ها

یکی دیگر از اهداف مدیریت جدید در هیئت مرکزی گزینش، کاهش هزینه‌های ناشی از تکرار بررسی پرونده‌ها بوده است. به گفته روستایی، دقت در ارزیابی‌ها به گونه‌ای انجام می‌شود که نیاز به بررسی مجدد به حداقل برسد و نتیجه نهایی، شفاف و قطعی باشد. این امر علاوه بر صرفه‌جویی در منابع، سرعت رسیدگی به پرونده‌ها را نیز افزایش داده است.

تحقق عدالت در گزینش با پاسداشت توأمان حق نظام تعلیم و تربیت و حق فردی

مدیرکل هیئت مرکزی گزینش بر اهمیت تلفیق «حق نظام تعلیم و تربیت» و «حق فردی» تأکید کرد و گفت: هیچ‌گونه معامله‌ای میان این دو وجود ندارد و ما موظفیم هر دو را همزمان پاس بداریم. این رویکرد بر پایه عدالت طراحی شده است.

وی همچنین به سازوکارهای اعتراضی پیش‌بینی‌شده اشاره کرد و افزود: «داوطلبان در سه مرحله امکان اعتراض دارند؛ ابتدا در هیئت بدوی، سپس در هیئت مرکزی و در نهایت در دیوان عدالت اداری. این روند چندمرحله‌ای نشان‌دهنده نگاه منصفانه نظام به داوطلبان و فراهم بودن فرصت بازبینی مجدد پرونده‌هاست.»

فرآیند گزینش آموزش و پرورش در سال اخیر با تغییرات ساختاری و رویکردی همراه بوده است. تأکید بر عدالت، شفافیت، قانون‌مداری و شایسته‌سالاری سبب شده است تا رضایت داوطلبان افزایش یابد و اعتماد بیشتری به این فرآیند شکل گیرد. همچنین اقدامات صورت‌گرفته در زمینه آموزش گزینشگران، انتشار عمومی آئین‌نامه‌ها و ساماندهی نیروهای مدارس غیردولتی نشان می‌دهد که مدیریت جدید به دنبال ایجاد نظامی پایدار و قابل اعتماد است.

می‌توان گفت، هرچند همچنان چالش‌هایی در مسیر گزینش وجود دارد، اما گام‌های برداشته‌شده در یک سال اخیر زمینه را برای شکل‌گیری فرآیندی عادلانه‌تر و کارآمدتر فراهم ساخته است؛ فرآیندی که در نهایت به نفع نظام آموزشی کشور و نسل‌های آینده تمام خواهد شد.

کد خبر 6581702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • حسن ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۸
      7 0
      پیشنهاد میکنم مدیران را عوض کنید چون دیگاه قدیمی و افراطی دارند .
    • ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۸
      5 2
      تکلیف اونایی که به دلایل واهی و غیر منصفانه و سلیقه ای رد صلاحیت و حتی با چند سال سابقه از کار برکنار شده اند ، چی میشه ؟
    • ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۸
      8 1
      ای کاش همونطور که امسال رفتن سراغ استخدام داوطلبین دو سال قبل و بررسی شکایات و استخدام شون رو درست کردن سال دیگه بیان سراغ داوطلبین ۴۰۳ که شکایت داشتن
    • ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۸
      9 1
      مگه غیر از نیرو نهضتی جذب کردین کار دیکه هم کردین؟ کدوم گزینش؟ تحصیلکردگان با سواد در مدارس غیر انتفاعی با تجربه زیاد رو چرا جذب نکردین؟ نهضتی با تدریس چند تا پیرزن پیرمرد استخدام شده چه کمکی به آموزش پرورش کرده؟ خروجیش چی بوده؟
    • معلم بازنشسته ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۸
      5 3
      دروغ نگید. همه رو قبول کردید
    • ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۸
      1 1
      برای هنراموز نوع نگرش و سوالات و تدریس باید فنی باشه ته تحلیل اتوکد که کاربرد آنچنانی برای گزينش نداره . آقایونی که طراح همچین گزينش هستید کمی دقت کنید
    • صغری سلطانی ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۸
      19 0
      باسلام تو رو خدا اگه قرار براین باشه که بامصاحبه ردشون کنید ازاول اسمشونو تو لیست قبول شدگان نیارید دختر من تو کل مصاحبات نمره قبولی گرفته بودرتبه اش هم۸۵۰۰بود ولی نمیدونم چرا گفتن ازمصاحبه ردش کردن،ازاونروز به بعد کلا مریض شده،بابا والله جونامون گناه دارن
    • ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
      8 0
      فرزندم با توجه به داشتن تراز علمی بالا در مرحله مصاحبه تخصصی برخلاف پاسخ های خوب رد شد وقتی که مراجعه کردیم و پیگیری کردیم چندین نفر از افراد گفتند چرا قبل از مصاحبه خبر ندادید وگرنه نمی گذاشتیم یکدفعه چندهزار نمره تراز او کم شود وگفتن که ما مواردی داشتیم که سفارش واصلاح شد اینجانب متاسف گردیدم که چرا کلا باید این ضعف باشد حق یک دانش آموز خوب گرفته شود و به یک فرد ضعیف داده شود این روند ظالمانه ضد بشری هم به روحیه آن داش آموز لطمه می زند هم به سیستم آموزش وپرورش هم به فرزندان مردم که دانش آموزند
    • ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
      6 0
      واقعا مصاحبه علمی کاملا ناعادلانه می باشد اولا که این حق الناس است که ازهمه بابت مصاحبه هزینه می گیرند دوما محل مصاحبه در مرکز استان است افرادی راحت در جلسه مصاحبه حاضر می شوند که در مرکز استان یک امکانات رفاهی داشته باشند بعضی از داوطلبان بیچاره مجبور بودند قبل از مصاحبه چندصد کیلومتر راه بیابند با جسمی خسته در جلسه حاضر شوند درنتیجه آن مصاحبه گر بدون درنظر گرفتن این شرایط بین این دونفر قضاوت می کند معلوم است که این بیچاره روحیه ندارد هرچند که تراز علمی بالاتر داشته باشد
    • ۰۵:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
      0 2
      من علیرغم داشتن تراز علمی بالا و سهمیه ایثارگری در مصاحبه رد شدم و همکلاسی من علیرغم داشتن تراز علمی چندهزار کمتر از من با گرفتن چندهزار نمره مصاحبه قبول شده است سهمیه ایثارگری من در هیچ مرحله‌ی لحاظ نگردیده
    • ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
      2 0
      من یک رزمنده هستم که دردهها عملیات شرکت کردم فرزندم شبانه روز تلاش کرد تا توانست تراز علمی بالای کسب کند ولی در مصاحبه علیرغم خوب بودن بعلت تنگ نظری مصاحبه گران نمره پایین گرفت به همین دلیل رد شد همکلاسی او با تراز علمی بسیار پایین‌تر و بعلت نمره مصاحبه بالاتر قبول شد کجای این عدالت است ؟
    • ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
      1 1
      سلام به من گفتند تبصره دو را به جای دارد زدی ندارد و ردم کردند به خاطر یک ماه سن هم سابقه دارم و هم بسیار کاربلد هستم
    • مهین ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
      1 0
      سلام، چرا نیروهای غیردولتی رومثل نهضتیها تعیین تکلیف نکردید چرا نهضتیها باتدریس یک دوره باسنهای ۵۰ سال استخدام‌شدند والان همکاران غیردولتی با سالها کاروزحمت وسوابق ۱۰یا۱۵ سال تدریس وقبولی درازمون بخاطر چند روز یا یکی دوماه از فرایند ارزیابی محروم شوند بخدا حق الناسه وانصاف نیست بخاطر سلیقه ای کارکردن مسولین یک عده با کلی زحمت حذف شوند خواهشا صدای ما رو به گوش مسئولین برسانید۰
    • ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۹
      2 0
      نتیجه مصاحبه قبولی در رشته دبیری فیزیک با درصد فیزیک ۴دزصد و مردودی داوطلب دیگر با درصد ۷۰ درصد درس فیزیک این نمونه گزینش را باید به جهان آموخت بخاطر همین دانش آموزان مجبور هستند جهت موفق شدن پناه ببرند به آموزشگاه های آزاد
    • .. ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۰
      5 0
      من چند ساله دارم آزمون استخدامی آموزش پرورش شرکت میکنم. هم لیسانس علوم تربیتی دارم هم ارشد فلسفه‌ی تعلیم و تربیت از دانشگاه خوارزمی دارم هم مدرک آموزش ابتدایی از جهاد دانشگاهی دارم، هم مدرک مهارت های هفتگانه کامپیوتر و فتوشاپ از سازمان فنی حرفه ای دارم، هم مدرک روخوانی قرآن کریم دارم. هم مدرک زبان از کانون زبان ایران دارم. دو سال مربی مهدکودک بودم البته تا متأسفانه تا زمانی که دارنده مدرک پارتی گردن کلفت نباشیم هیچکدوم از این مدرک ها ارزشی ندارن.
    • گیسو ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۰
      14 0
      سلام.مسئولین محترم اطلاع رسانی میکردید ما مجردا نمیخوندیم، منی که تصمیم دارم مثل بقیه تو این جامعه زندگی کنم به هر دلیلی نه بچه دارم و شوهر....الان بچه و شوهر از کجا بیارم وقتی قسمتم تنهاییه.ازتون نمیگذرم آه مجردا انشالله زمین نمیمونه،یا مهدی ادرکنی
    • ۰۳:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۲
      0 0
      من رزمنده ام فرزندم علیرغم داشتن تراز علمی بالا در مصاحبه که کاملا سفارشی بود رد شد اعتراض کردم اثری نداشت فردی که تراز علمی بسیار کمتری داشت قبول شده
    • ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۴
      0 0
      سلام و عرض ادب کدوم نهضتی ها رو برداشتن من خودم دوازده سال سابقه دارم مرتب دو شیفت کلاس برداشتم هر سال هم مرتب از کلاسم بازرس از اداره کل و وزارت اومدن بازدید داشتن تو آزمون هم ضریب شاغلین شامل ما نشده بدون حقوق دو سال باید دوندگی می کردی کلی حرف بشنویم تا حقوق ناچیز ما رو مثل گوشت قربونی خرد خرد بدن نه بیمه درست و درمون دو روز در ماه یا هیچی پس بی انصافی نکنید بیاین در حق همه دعا کنیم تا کار همه درست بشه