۱۶ شهریور ۱۴۰۴، ۱۷:۴۷

افتتاح قریب‌الوقوع باند شرقی قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال

افتتاح قریب‌الوقوع باند شرقی قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال

وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان با بازدید میدانی از باند شرقی قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال، اعلام کردند این پروژه ملی در مراحل پایانی و آماده افتتاح قریب‌الوقوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، آزادراه تهران - شمال به‌عنوان یکی از پروژه‌های کلان و زمان‌بر عمرانی کشور، از سال ۱۳۷۵ با هدف اتصال استان‌های تهران، البرز و مازندران آغاز شد. این آزادراه به طول ۱۲۱ کیلومتر در قالب چهار قطعه طراحی و کلید خورد.

قطعه اول آزادراه به طول ۳۲ کیلومتر از سال ۱۳۹۴ آغاز و سرانجام در اسفند ۱۳۹۸ افتتاح شد. قطعه دوم این آزادراه نیز به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر، از خردادماه سال ۱۳۹۶ در مسیر دوآب شهرستانک تا پل زنگوله احداث شد و به‌صورت مرحله‌ای مورد بهره‌برداری قرار گرفت. نهایتاً مسیر برگشت آن در تاریخ ۱۵ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، به بهره‌برداری رسید که موجب سهولت تردد و کاهش بار ترافیکی محور کرج - چالوس شد.

پروژه باند شرقی قطعه ۲ در مراحل پایانی اجرا

در همین حال، مسیر رفت قطعه دوم نیز در مراحل پایانی احداث قرار دارد. «حسین دهقان» رئیس بنیاد مستضعفان ۲۹ مرداد ۱۴۰۴، در جریان بازدید نهایی از باند رفت (باند شرقی) فاز ۲ آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: باند رفت این قطعه تا نیمه دوم شهریورماه سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: بدین ترتیب، کل قطعه دوم آزادراه تهران - شمال در دو باند رفت و برگشت در اختیار مردم قرار می‌گیرد و بخش دیگری از این پروژه ملی به ثمر می‌رسد.

افتتاح قریب‌الوقوع باند شرقی قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال

بازدید وزیر راه از باند شرقی آزادراه تهران - شمال

همچنین «فرزانه صادق» وزیر راه و شهرسازی، روز گذشته (شنبه، ۱۵ شهریور) با حضور در باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران - شمال و همراهی هوشنگ بازوند، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، ضمن بازدید میدانی از پروژه، آخرین وضعیت اجرایی و فنی باند شرقی منطقه دو را مورد ارزیابی قرار داد.

افتتاح قریب‌الوقوع باند شرقی قطعه ۲ آزادراه تهران - شمال

مشخصات کلی پروژه بدین شرح است؛

باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران - شمال به طول ۱۵.۵ کیلومتر، از محدوده دوآب شهرستانک تا دهانه جنوبی تونل البرز امتداد یافته و شامل ۱۶ رشته تونل و گالری به طول ۱۱.۷ کیلومتر و ۱۲ دستگاه پل به طول ۱.۳۵ کیلومتر است که در مجموع ۷۵ درصد از کل مسیر را تشکیل می‌دهد.

این باند با اجرای داکت بانک تأسیسات و پیاده‌رو به طول ۲۸ کیلومتر، نصب ۷۸ کیلومتر سینی کابل و ساپورت، ۳۵۰ کیلومتر کابل‌کشی و ۱۲ کیلومتر لوله آتش‌نشانی، از پروژه‌های شاخص فنی و اجرایی کشور محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، از دیگر امکانات این مسیر می‌توان به نصب ۱۵۵ دستگاه دوربین نظارت تصویری و حفاظتی، ۸۰ دستگاه جت فن تهویه هوا، ۶۸۰۰ دستگاه پروژکتور تونلی و پیاده‌سازی کامل سامانه‌های روشنایی، تهویه، اطلاع‌رسانی و مرکز کنترل و نظارت تصویری اشاره کرد.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد با بهره‌برداری از این باند، سرعت سیر وسایل نقلیه به ۷۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید و سالانه حدود ۷.۵ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

پروژه ساخت باند شرقی منطقه دو آزادراه تهران - شمال علاوه بر نقش مهم در کاهش زمان سفر، کاهش تصادفات جاده‌ای و استهلاک خودروها، زمینه اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از ۲۵۰۰ نفر را نیز فراهم کرده است.

کد خبر 6582694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مسعود ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۶
      4 0
      متاسفانه ترافیک بعد از این نقاط کلافه کننده هست و تاثیر در کاهش ترافیک نداره فقط باعث افزایش جریمه ها و افزایش مبلغ عوارض بزرگراهی میگردد
    • هادی ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
      5 0
      لطفا افتتاح نکنید هیچ خاصیتی نداره باز یک قیف دیگه ایجاد میشه بهتر بود با پول این باند مشکل پیچ سیاه بیشه که باعث ترافیک‌های کیلومتری میشه و مصرف سوخت را بشدت افزایش میده حل می‌کردید آدم عاقل اینه که اگر پروژه ای را به چندین قطعه تقسیم می‌کنند تا عوارض بیشتری از ملت بگیرند همه قطعات باید همزمان به بهره برداری برسه متاسفانه نزدیک ۳۰ سال نتونستن یک پروژه با اهمیت را تمام کنند؟؟؟؟؟
    • ناشناس ۰۴:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
      2 0
      بابا نکشی ما را بعد از حدودا 35 سال تازه نصفه بزرگ راه هنوز کامل نشده فکر نکنم سی سال دیگه هم کامل آماده بهره‌برداری بشه
    • علی ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
      1 1
      ممنونم از دولتمردان که زحمت کشیدن قطعه یک و دو تموم شد انشالله قطعه سه رو هم زودتر شروع کنین که مردم براحتی تردد کنند . با افتتاح این بزرگراه فاصله بین تهران با دیزین ، شهرستانک و گچسر حدود نیم ساعت شده که برای گردش گران و بخصوص علاقمندان به ورزش اسکی بسیار جذاب و عالیه . از سویی با افتتاح این بزرگراه مشکل یک طرفه شدن بخش جنوبی جاده چالوس به طور کلی حل شده . فقط باید پلیس راه زحمت بکشه بزرگراه تهران شمال رو در روزهای جمعه ها نبندند تا مردم بتونند از طبیعت منطقه دیزین و شهرستانک استفاده کنند
    • ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۷
      2 0
      واقعا این رویه انجام پروژه افتخار داره؟ پروژه ایکه حتی قبل از انقلاب طراحی شده بود تازه ۱۸ سال بعد از انقلاب اونو شروع کردین و ۳۰ سال هم گذشته تکه تکه درست میکنین که موجب راه بندانهای وحشتناک میشه. بخشی از قطعه ۳ که بطول ۱۵ کیلومتر از پل اوشن تا مرزن آباده سالهاست مثلاً دارید تعریض میکنید رانندگی در این بخش بواسطه پستی و بلندی غیر متعارف و انقطاع ناگهانی چهاربانده بخصوص در شب واقعا وحشتناکه .