۲۶ شهریور ۱۴۰۴، ۱۵:۱۵

تاریخ را وارونه نخوانیم؛ «آموزش دختران» هدیه رضاخان نبود

تاریخ را وارونه نخوانیم؛ «آموزش دختران» هدیه رضاخان نبود

تاریخ آموزش دختران در ایران را نباید از آخر به اول خواند. مدارس دخترانه پیش از رضاخان و در دل مشروطه شکل گرفتند؛ ولی او تنها این روند تاریخی را به عنوان دستاورد خود ثبت کرد.

خبرگزاری مهر - مجله مهر: بیایید کمی عقب‌تر برویم؛ به روزگاری که ایران تازه با پدیده‌ای به نام مدرنیته روبه‌رو شد. مدرنیته‌ای که نه در خاک ایران رویید و نه از دل سنت‌هایش برآمد، بلکه چونان موجی سهمگین از دل برخورد با قدرت‌های خارجی سر برآورد. جنگ‌های ایران و روس، سایه استعمار انگلستان در هندوستان و حضور روسیه تزاری در شمال، نخستین پرده آشنایی ما با جهانی بود که دیگر همان جهان قدیم نبود.

روایت مشهور دیدار عباس میرزا با فرستاده ناپلئون، نمونه‌ای روشن از این حیرت نخستین است. وقتی عباس میرزا جوان پرسید: این قدرتی که شما را بر ما چیره کرده چیست؟ مگر خورشید پیش از شما بر ما نمی‌تابید؟ مگر خاک و ثروت مشرق زمین از شما کمتر است؟ این پرسش صدای شکستن دیوار سنتی بود که ایران را ناگزیر می‌کرد راهی نو بجوید. از دل همین پرسش‌ها، اندیشه‌های نو برآمدند. اندیشه‌هایی که در نهایت به انقلاب مشروطه ختم شدند؛ خیزشی که هرچند با ناکامی‌ها همراه بود، اما راه را برای یکی از مهم‌ترین تحولات اجتماعی در ایران باز کرد: آموزش مدرن و آموزش زنان.

میراث زنان مشروطه، نه هدیه رضاخان

پیش از آن، زن در نظام سنتی نه حق ورود به سیاست داشت و نه امکان حضور در عرصه اجتماعی. اما در میان غوغای مجلس اول، بحث بر سر مدارس دخترانه آغاز شد. مخالفان، خواستار حفظ وضع موجود بودند: زن باید در خانه بماند، مرد باید در جامعه فرمان براند. اما جریان نوگرایی در مقابلشان عقب ننشست.

ثمره این کوشش چنین شد که با توجه به آمار رسمی در سایت پژوهشکده تاریخ معاصر، در سال ۱۲۹۱ شمسی، نشریه شکوفه که متعلق به زن‌ها بود، فهرستی از اسامی ۶۳ مدرسه دخترانه را در تهران منتشر کرد که حدود دو هزار و پانصد دانش‌آموز داشتند. در این نشریه اعلام شده بود که از هر هفت نفر محصل تهرانی، یک نفر دختر است که البته این مدارس همه پیش از رضاخان بنا شده بودند. او تنها زمانی که به قدرت رسید، مدارس عالی تهران را زیر چتر نظم اداری آورد. اما آیا این یعنی بنیان‌گذار آموزش زنان او بوده است؟ در واقع چنین نیست تاریخ را نباید از آخر به اول خواند. اگر زنان پیشرو در عصر مشروطه از جان خود دریغ نمی‌کردند، رضاخان چیزی برای انسجام بخشیدن و ثبت آن به نام خود در اختیار نداشت.

تاریخ را وارونه نخوانیم «آموزش دختران» هدیه رضاخان نبود

زنانی که راه را گشودند

امروزه در شبکه‌های اجتماعی، با انبوه پست‌ها و استوری‌هایی مواجه می‌شویم که رضا خان را ستایش می‌کنند؛ انگار او تنها ناجی تاریخ آموزش نوین ایران بوده و بدون او دختران ایرانی هیچ مدرسه‌ای نداشتند. بسیاری حتی با قاطعیت ادعا می‌کنند که مدارس دختران و پیشرفت آموزش دختران، همه مرهون دیدگاه روشنفکرانه و اقدامات اوست.

اما حقیقت کاملاً متفاوت است. تاریخ، بر خلاف روایت‌های اینستاگرامی است. مدارس دختران پیش از او وجود داشتند، و تلاش‌های واقعی زنان ایرانی بود که بذر آموزش را در دل جامعه کاشت، نه امضای او که البته بیشتر در سیاست‌های سرکوبگرانه و تمرکز قدرت، غرق بود. این افسانه‌سازی‌ها چیزی جز تحریف تاریخ نیست؛ راهی است برای سفیدنمایی گذشته و نسبت دادن موفقیت‌های جمعی و مبارزات واقعی زنان ایرانی به چهره‌ای که نقش چندانی در آن نداشته است. وقتی در این شبکه‌ها از پایه‌گذاری مدارس دختران توسط رضا خان می‌شنویم، باید یک بار دیگر نگاه کنیم: چه کسانی واقعاً تلاش کردند؟ چه کسانی با صبر و استقامت، علم و عدالت را در دل جامعه جا کردند؟ این تلاش‌ها روایت مدارس و آموزش دختران و زنانی است که شجاعتشان از یاد رفته است:

بی‌بی خانم استرآبادی در سال ۱۲۶۰ خورشیدی کتاب معایب‌الرجال را نوشت؛ که پاسخی تند و کوبنده به رساله‌ای مردسالارانه بود. او نه‌تنها با قلم، که با عملش یکی از پیشگامان عصر خود بود و در تهران نخستین مدرسه دخترانه به نام دوشیزگان را در سال ۱۲۸۵ بنیاد گذاشت اما این مدرسه مدت زمان کوتاهی با برجا ماند. از بی بی خانوم استرآبادی به نام مادر آموزش دختران در تاریخ ایران یاد می‌کنند.

بعد از او طوبی آزموده (مزین‌الملک) در ۱۲۸۶ خورشیدی مدرسه ناموس را پس از مدرسه دوشیزگان در تهران تأسیس کرد؛ این مدرسه جزو نخستین مدارس دخترانه بود که در ایران ساخته شد.

صدیقه دولت‌آبادی در اصفهان نه‌تنها مدرسه دخترانه ایجاد کرد، بلکه نشریه زبان زنان را منتشر ساخت؛ نشریه‌ای که بی‌پروا از حق آموزش و مشارکت اجتماعی زنان دفاع می‌کرد.

تاریخ را وارونه نخوانیم «آموزش دختران» هدیه رضاخان نبود

مریم عمید (مزین‌السلطنه) مدرسه‌ای برای زنان راه انداخت و مجله شکوفه را منتشر کرد؛ مجله‌ای که در آن آشکارا بر ضرورت تحصیل زنان پای فشرد. او اولین زن روزنامه نگار ایران بود.

تاریخ را وارونه نخوانیم «آموزش دختران» هدیه رضاخان نبود

این‌ها نام‌هایی حقیقی و واقعی‌اند، چهره‌هایی که سال‌ها پیش از رضاخان با مخالفت‌های تند و محافظه‌کاران جنگیدند. مدارس دخترانه محصول جرئت این زنان ایرانی بود، نه بخشش رضاخان.

رضاخان؛ وارث دستاوردها، نه خالق آن‌ها

سوال اینجاست که اگر بذرهای آموزش پیش‌تر کاشته نشده بود، رضاخان در آموزش دختران چه نقشی را ایفا می‌کرد؟ نباید فراموش کنیم که او پس از استحکام قدرتش، به همان جریان‌های روشنفکری که پرچمدار آموزش و مدرنیته بودند پشت کرد. بسیاری از روزنامه‌نگاران، نویسندگان و فعالان سیاسی عصر مشروطه یا در زندان‌های او جان دادند یا به حاشیه رانده شدند. تناقضی تلخ است: مردی که دستاوردهای مشروطه را مصادره کرد، همان کسانی را که آن دستاوردها را ممکن کرده بودند به خاک سپرد.

تاریخ خوانی وارونه

امروز گاه روایت رسمی، آموزش زنان را موهبت رضاخان می‌خواند. اما این روایتی است که تاریخ را از آخر به اول می‌خواند. اگر به ابتدای مسیر بازگردیم، خواهیم دید که آموزش زنان زاییده اراده ملت و تلاش زنان بود، نه تصمیم یک دیکتاتور. مدارس دخترانه حاصل خون‌دل نسلی است که در برابر دشنام‌ها، حملات، و فشارهای اجتماعی ایستاد. این مدارس نه به فرمان رضاخان، که به همت زنانی شکل گرفت که نامشان در سایه مانده است. تاریخ را اگر درست بخوانیم، می‌بینیم که خود مردم مسیر را هموار کردند و او تنها بر آن موج سوار شد. حقیقت را نمی‌توان پشت روایت‌های ساده‌انگارانه پنهان کرد: آموزش دختران هدیه رضاخان نبود بلکه مسیری و راهی بود که در دوره مشروطه برای زنان هموار شد.

کد خبر 6590074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۶
      34 33
      در زمان قاجارها تحصیل دختران شروع شد
      • کنجکاو IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
        23 8
        واقعاتعجب می کنم!اولین مدرسه دخترانه ایران توسط«فروغ السلطنه آذرخشی شیبانی»درزمان قاجاردرخراسان تأسیس شد،اماهیچکس هیچ اشاره ای به این بانوی سرشناس موسس اولین مدرسه درایران نمی کنه! حتی معروف بوده به:بانوی علمی زنان مشهد!چراتااین اندازه غافلیم ما؟
    • Aydın IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      واقعا مقاله خوبی تو فضای مجازی و اینا جوی ساخته اند انگار رضا اسطوره بود، در حالی که اکثر اقداماتی که به اسم رضا ثبت شده توسط قاجار ها پایه ریزی شده اکثرا هم مدرن‌سازی. تاریخ رو مطالعه کنین الکی با یه ویدیو ۱ دقیقه ای تو اینستا احساساتی نشوید
      • نیلا IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
        71 21
        اولا دوره قاجار نبوده و مربوط به قاجاریان بی صفت هم نبوده اونا فقط زن باره بودن و حرمسرا ساختن و بدترین اتفاقات تاریخ تو زمانشون رخ داد. وقتی میگه مشروطه بدون اون زن ها هیچکدوم از هواداران دولت قاجار نبودن. اونها زنان مستقل و باسواد ایرانی بودن و مطمينا با توجه به فامیلی هاشون که استرابادی و دولت ابادی بودن هیچ نسبتی با قاجار ندارن. رضا خان رو اونقدر نمیشناسم و قبول ندارم ولی خاندان قاجارم یه خاندان کثیف و منحوس بیشتر نبودن
      • ناشناس ناشناس IR ۰۳:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
        27 5
        نیلا خانم این زنان مستقل و باسواد ایرانی دوره قاجار سواد را کجا یاد گرفته بودن؟ثانیا فروغ السلطنه قاجاری بود.لازم نیست از چیزی که اطلاع ندارین لازم نیست نظر بدین
      • کنجکاو IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۱
        16 1
        سرگذشت فروغ السلطنه رایکباربخوانیدکه باتلاش دخترش عزیزالملوک آذرخشی شیبانی نوشته شده که اتفاقادرزمان مدرسه ابتدایی شاگردمادر یعنی فروغ السلطنه آنهم درزمان قاجاربوده!ازپول ثروت شخص خودش این مدرسه مدرن رادراستان خراسان وشهرمشهدمقدس بناکردوازحقوق شخصی خوددرمدرسه غذاوشام تهیه میکردوبعدازآزمون شاگردان راروانه بیمارستان مشهدمیکرده!برای شغل های پرستاری وحتی دکتری!فروغ به خاطرهمین بودکه معروف شدندبه:بانوی علمی زنان مشهد!تحقیق کنید یه کم،ضرری که نداره
    • حسین NL ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      لعنت به رضاخان و طرفداران دروغگویش
    • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      21 64
      آفرین برشما.خیلی امیدوارکننده بود.بالاخره پژوهش تاریخی دررسانه دیده شد.قدم خوبی بودبرای روشن کردن عوام که ناخواسته به صف یه عده پهلوی چی بااهداف ازپیش تعیین شده پیوسته اند!پهلوی چی هااززمان حکومتشان تاریخ رووارونه کرده اندتاحالاهم این روندادامه دارد.ومتاسفانه جمهوری اسلامی مابااینکه پتانسیل بالایی ازجمله دردست داشتن قدرت دارداینهاروبحال خودرهاکرده وخودش نتوانسته محتواسازی درست و مقابله علمی و فرهنگی بااینها بکند.وحالامیبینیم پان پهلویسم تبدیل به معضل جدی جامعه شده حتی باترویج خشونت ودوقطبی سازی.
    • آریایی پاک است IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      20 82
      یکسری طرفداران احمق و بیسواد رضا قلدر هستند و تعدادی سرباز و عوامل پالانی ها که با علم به بیشرف بودن این سلسله براشون نوکری می‌کنند و سعی در سفیدشویی این خاندان بی هویت و جعلی دارن تا مثلا به تاج و تخت برسوننش تا از کنارش به نوایی برسند که البته این آرزو بگور می‌برند ۰دلم بحال گروه اول میسوزه که نمیفهمند و تا ابد در جهل مرکب می‌مانند ۰تاریخ رو از وسطش نخونید کثیفترین و بی عرضه ترین و جعلی ترین و بی ریشه ترین سلسله همین خاندان گدای پالانی بوده و هست که حاضرند برای رسیدن به قدرت به دیوار ندبه سر..
    • حمیرا پیرای IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      42 16
      شاید زنانی مانند اینها اولین پایه های مدارس دخترانه و تحصیل را برای زنان فراهم کردند ولی هنوز پوششی بر سر دارند که با امدن رضا شاه این پوشش از بین رفت و ازادی پوشش برای زنان ایرانی مهیا شد درست مثل سایر کشورهای دیگر کما اینکه در عکس های قدیمی از قاجارها هم نماد پوشش و حجاب کاملا به چشم میخورد متاسفانه در هر دوره ای در ایران همیشه با توطئه ها ی داخلی اقدام به تبعید یا کشتن افرادی میشد که در ازادی ایران نقش داشتندمانند امیرکبیر که جز برای پیشرفت ایرانیان کاری انجام نداده بود
    • IR ۰۵:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      73 9
      برادر عزیز تاریخ و زمان در حال گذر است در همه ی ادوار و حکومت ها . همانطور که نادیده گرفتن کارهای که در قبل از یه حگومت جدید انجام شده صحیح نیست . نادیده گرفتن کارها و افتخاراتی که حکومت بعد از آن سرکار اومده است هم منصفانه نخواهد بود.اگه رضا خان در امر آموزش دید مثبت نداشت میتوانست از ادامه آن جلوی گیری نماید.
    • ناشناس IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      32 67
      رضا خان اگه خیلی خان بود کشور را 3 روزه به ارتش متفقین واگذار نمیکرد که بعدش با یه قحطی مصنوعی نصف جمعیت ان زمان یعنی 9 ملیون نفر بمیرند برید؟ فیلم یتیم خانه ایران را ببینید
    • علی سجادی IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      50 5
      همیشه بایدمنصف باشیم!! من سنگ افرادرابه سینه نمیزنم-البته باوردارم که افرادتاحدی مهم هستند- بایدازخودبپرسیم فرضاً بدون آدمی به نام رضاشاه، آیامدارس دخترانه باآن رونددوره قاجار-اشاره شده در مقاله👆👆-سرعت گسترش هم داشت یانه؟شرایط چگونه بود؟ البته در دوره رضاشاه مردان فوق طلایی باهم مجموعه ای شدند،مانند، بهار، دهخدا، فروغی، حکمت، میرزاده عشقی و.....ولی بایدبپذیریم که اینان دست پرورده اواسط دوره ناصری تا اوایل پهلوی بودندوهمکاری اینان باحکومت باعث دستاوردهای بزرگ درزمینه های ادبی، سیاسی، اجتماعی شد
    • مهدی IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      20 68
      از شاهی که سابقه سیاسی و فرهنگی نداشت و مسئول تمیز کردن اصطبل سفارت بلژیک بود چه انتظاری داری؟ فردی بیسواد و فقیر که در خواب هم نمیدید استعمار انگلستان اونو به عنوان شاه انتخاب کنه! شهرت خانواده این آقا رضا هم پالان دوز بود یعنی افسار و پالان اسب و الاغ میدوختند
    • آرش IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      21 1
      البته این متن هم ناقص بود هیچ اشاره ای به« رشدیه » نشده که ابتدا در تبریز مدرسه ساخته و بعد از بسته شدن این مدرسه دوباره در مشهد مدرسه ساخته که به علت وجود افراد عوام بسته شده
      • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
        16 1
        کاملادرسته!این متن نمی‌دونم توسط چه کسی نوشته شده اماناقصه در جواب پیام شما:اولین مدرسه مدرن دخترانه درخراسان توسط بانوی سر شناس قاجارکه درعین حال بسیارباذکاوت وباایمان بودندتأسیس شدکه هیچ نامی ازاین«بانوی علمی زنان مشهد»نیست! به نام«فروغ السلطنه آذرخشی شیبانی»شرح درکتابی باعنوان«سرگذشت ما-تندبادحوادث»
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      قبول دارم
    • رضوان IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      21 53
      والا پدر بزرگ ماربزرگای ما که زمان شاه زندگی میکردند اکثرا بیسوادن ولی خوشبختانه الان همه دیپلم رو دارن
    • بهروز IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      10 46
      بنظرم رضا خان اصلا وجود نداشت و یک موجود خیالی ساخته براندازان است
      • Ari GB ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۱
        14 3
        😂😂از داستانای ۱۴۰۰ساله
      • IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۳
        0 0
        خوبه اقلا زمان این یکی رو پدر بزرگ و مادربزرگ های خیلیمون درک کرده اند...خیلی جوونی؟!!!!!
    • گوگ تورک TR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      20 93
      لعنت بر رضا خان وطرفداران آن حیوان کثیف .ولعنت بر ربع پهلوی وآن خاندان کثیف
      • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
        8 8
        تو راست میگی !!!!!!
    • IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۷
      61 18
      ضربه ای که حکومت قاجار به ایران زد هیچ سلسله ای نزد لعنت به قاجار
      • محمد IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
        15 2
        نقشه ایران دوره ی زندیه رو با قاجار مقایسه کنید در دوره زندیه مساحت ایران یک سوم ایران فعلی بود
    • نصیری IR ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۸
      عموما همه خان ها در دوره خان سالاری مانع پیشرفت افکار وفرهنگ عمومی جامعه بودند ، چراکه خان ها سوار بر جهل ونادانی مردم ، خان بودند . مطمئنا رضا خان هم از این عمومیت بهره داشت . ایشان خودش هم بیسواد بود و نادان او راچه با هنردانایان .
    • ناشناس CA ۰۶:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۸
      47 5
      خدارحمت کند ان زنان فرهیخته را که در راه اموزش وپروش زنان ودختران سرزمینمان با دشمن جهل وبیسوادی مبارزه کردند وپیروزمندانه این بنیاد نیکوراگذاشتند .بهشت نصیبشان باد.
    • فرحان IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۸
      خاندان ویرانگر پهلوی فقط در بهترین برهه تاریخی به حکومت رسید دیگران بذر پاشی کردن نگهداری کردن و موقع محصول خاندان پهلوی ظاهر شد و تمام اینها را به نام خود کرد شاید اگر خاندان پهلوی نبود زنان ما عفت و پاکدامنی خود را حفظ کرده بودند متاسفانه در سالهای اخیر هم این خاندان برای به لجن کشیدن کانون خانواده های ایرانی از طریق اینستاگرام و غیره از مدنیت و مدرنیته فقط ولنگاری که در دوران حکومت پهلوی موجود بود را تبلیغ می کنند
    • حامد IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
      34 0
      عاقلان دانند
    • سروش IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
      28 0
      با سلام و درود به نویسنده مقاله تاریخ وارونه. درست است تحولات اجتماعی به تدریج شروع می شود از آن جمله مدارس دخترانه می توان نام برد. اما گاهی این موارد بصورت پراکنده انجام می پذیرد . توسط نیرو های سنتی بایکت می گردد و نمی تواند جایگاه ثابتی در تاریخ باز کند. و در برابر نیرو های مقتدر سنتی برای خود جایی پیدا کند و همگانی شود. نیاز به یک پشتیبانی نیرومند دارد که آن را در جامعه نهادینه کند و بر نیرو های متحجر جامعه فائق آید و ان را در سطح جامعه جا بیندازد.
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۶/۲۹
      16 3
      آفرین بخدانمیدونستم چقدرعالی این کدوم کتاب تاریخی هست راست میگی بخدا کاش اسم کتاب‌های درست هم میگفتین که مطالعه کنیم اینقدردروغ نشنویم ونبینیم
    • آریا IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
      6 0
      اولین مدرسه زمان انقلاب نبود دوستان
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۰
      36 5
      اولا زنان با سواد ایران اندک ولی در روزگاران قدیم هم مرسوم بود ما نمی توانیم تاریخ دقیقی برای او پیدا کنیم ولی در انحصار شاه زادگان وافراد رده بالای حکومتی بود ولی رضا خان اومد آونه. عمومی کرد وهمه آزاد به آموختن شدن فرق اینجاست ..
    • حمید اصلانی IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۱
      36 8
      خبر گزاری مهر رضا شاه .ذوب آهن.نیروی هوایی .نیروی دریایی.فولاد .دانشگاه.بیمارستان .خط آهن سرناسری. وو را تاسیس کرد وآنوقت بخاطر یک نوشتن موضوع که بیکار نمانی چسبیدی به مدرسه دخترانه؟؟؟؟
    • جواد TR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۳۱
      9 35
      رضا خان الاغی بیش نبود .
    • ******* IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۰۲
      2 0
      بهرحال مدارس دخترانه راهرکه تاسیس کرده آموزش ابتدایی رایگان واجباری برای دختران وپسران ازاقدامات رضاشاه بوده وتاقبل ازانقلاب ادامه داشته است.