۱۸ مهر ۱۴۰۴، ۸:۵۰

کشور روی موج مصرف بنزین؛ نیمی از خودروها فرسوده و پرمصرف‌اند

کشور روی موج مصرف بنزین؛ نیمی از خودروها فرسوده و پرمصرف‌اند

در تابستان امسال ۱۲.۵ میلیارد لیتر بنزین در کشور مصرف شد؛ در حالی‌که نیمی از ناوگان حمل‌ونقل فرسوده است و این موضوع، عامل اصلی اتلاف سوخت، آلودگی هوا و افزایش هزینه‌های انرژی به‌شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی که مصرف بنزین در تابستان امسال به بیش از ۱۲.۵ میلیارد لیتر رسیده است، آمارها نشان می‌دهد بیش از ۲۲ میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور در حال تردد هستند؛ ناوگانی که نه‌تنها مصرف سوخت را چند برابر افزایش می‌دهد، بلکه سهم عمده‌ای در آلودگی هوا و هزینه‌های اقتصادی کشور دارد.

طبق اعلام وزارت نفت، مصرف ۱۲.۵ میلیارد لیتر بنزین در سه ماه تابستان معادل حرکت ۱۵۶ میلیارد کیلومتر با خودرویی است که به‌طور میانگین ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می‌سوزاند؛ فاصله‌ای که ۳.۹ میلیون بار چرخیدن کامل به دور زمین را ممکن می‌کند.

برای درک بهتر این عدد، کافی است تصور کنیم ۱۲.۵ میلیارد لیتر بنزین را بخواهیم در بطری‌های معمولی آب معدنی با ظرفیت ۱.۵ لیتر ذخیره کنیم. در این صورت، بیش از ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون بطری بنزین خواهیم داشت؛ عددی آن‌قدر بزرگ که اگر این بطری‌ها را پشت سر هم روی زمین بچینیم، چندین بار می‌توانند دور کره زمین را احاطه کنند.

به بیان دیگر، این میزان بنزین آن‌قدر زیاد است که می‌توان به هر انسان روی کره زمین تقریباً یک بطری بنزین ایرانی داد. وزن این حجم از بنزین نیز قابل‌توجه است؛ با در نظر گرفتن چگالی تقریبی ۷۵۰ گرم در هر لیتر، مجموعاً بیش از ۹ میلیون تُن بنزین در سه ماه تابستان در کشور مصرف شده است -معادل وزن ۹ هزار برج ایفل یا بیش از ۳۰ میلیون خودروی سواری.-

این حجم مصرف نه‌تنها بیانگر رشد بالای تقاضای سوخت در کشور است، بلکه نشان می‌دهد تا چه اندازه فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل و استفاده از خودروهای کم‌بازده در افزایش مصرف بنزین نقش دارند. هر خودروی فرسوده، به‌طور میانگین ۲ تا ۳ برابر بیش از خودروهای جدید سوخت مصرف می‌کند و سهم بالایی در انتشار آلاینده‌های خطرناک دارد.

نیمی از وسایل نقلیه کشور فرسوده‌اند

بر اساس آمارهای رسمی، در کشور ۴۱ میلیون و ۲۰۶ هزار وسیله نقلیه شامل خودرو، موتورسیکلت، کامیون، اتوبوس و ماشین‌آلات کشاورزی فعال هستند که از این میان ۲۲ میلیون و ۱۰۲ هزار دستگاه فرسوده به شمار می‌روند؛ یعنی بیش از ۵۳ درصد ناوگان حمل‌ونقل کشور.

از این تعداد، ۷.۵ میلیون خودروی سواری، ۱۱.۳ میلیون موتورسیکلت، بیش از ۲ میلیون وانت و ۳۸۵ هزار تاکسی در وضعیت فرسوده قرار دارند. همچنین بیش از ۵۹ هزار اتوبوس، ۹۷ هزار مینی‌بوس و ۲۱۴ هزار کامیون در سراسر کشور عملاً به پایان عمر فنی خود رسیده‌اند.

علاوه بر مصرف بالای سوخت، به گفته وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، سالانه بیش از ۴۰ هزار مرگ‌ومیر در کشور به دلیل آلودگی هوا و انتشار ذرات معلق رخ می‌دهد؛ بخشی از این آلودگی ناشی از خودروهای فرسوده و مصرف بالای سوخت‌های فسیلی است.

این وسایل نقلیه علاوه بر اثرات زیست‌محیطی، موجب اتلاف منابع ارزی، افزایش هزینه‌های سوخت، فشار بر بودجه یارانه‌ها و کاهش ایمنی جاده‌ها می‌شوند.

برنامه‌های دولت برای نوسازی ناوگان

در همین راستا، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت از ادامه روند اسقاط و نوسازی ناوگان خبر داده است؛ او به خبرنگار مهر گفت: در سال ۱۴۰۴ بیش از ۱۱۶ هزار دستگاه خودرو در کشور اسقاط شده و این روند با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی‌ها با جدیت ادامه دارد. موضوع اسقاط تنها به خودرو محدود نیست و شامل شناورهای کشور نیز می‌شود که آیین‌نامه اجرایی آن به‌زودی در دولت تصویب خواهد شد.

مقیمی افزود: در بخش موتورسیکلت، تاکنون ۱۳ هزار نفر از مالکان موتورهای فرسوده برای جایگزینی ثبت‌نام کرده‌اند. همچنین ۸۳۲ راننده تاکسی برای دریافت تاکسی‌های برقی به بانک‌ها معرفی شده‌اند و به‌زودی شاهد ورود این ناوگان جدید خواهیم بود.

او همچنین از نوسازی بیش از ۱,۲۲۴ دستگاه اتوبوس بین‌شهری با همکاری وزارت راه و صندوق نوآوری و شکوفایی خبر داد و گفت: با اضافه شدن چند شرکت دیگر به طرح، پیش‌بینی می‌کنیم شمار اتوبوس‌های جایگزین تا ۱,۵۷۰ دستگاه افزایش یابد.

به گزارش مهر، کارشناسان معتقدند تداوم روند کنونی مصرف سوخت و فرسودگی ناوگان، در سال‌های آینده به بحرانی در حوزه انرژی، آلودگی هوا و ایمنی حمل‌ونقل منجر خواهد شد. همچنین آنطور که وزارت نفت تاکید کرده است اگر روند رشد مصرف بنزین ادامه یابد، کمبود بنزین تا سال ۱۴۰۷ بیش از ۱۶ میلیارد دلار در سال ارزبری خواهد داشت و مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر می‌رسد.

از این رو، تسریع در اجرای برنامه‌های اسقاط، نوسازی ناوگان و حمایت از تولید خودروهای کم‌مصرف و برقی، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

اگر این روند با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی ادامه یابد، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه‌چندان دور، ناوگانی جوان، ایمن و پاک جایگزین ناوگان فرسوده امروز شود و مصرف سوخت کشور به سطحی پایدار و قابل‌مدیریت برسد.

کد خبر 6615760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • ب م IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۸
      3 0
      متاسفانه کسی دغدغه در این مورد ندارد مصرف سوخت در کشور سرسام‌آور شد باز اصرار به تولید خودروهای بی کیفیت داریم باید خودرو کم مصرف خارجی وارد شود سن فرسودگی خودرو کاهش پیدا کند در مقابل در خودرو وارداتی ۵ خودرو بالای سن بالای ۱۵ سال اسقاط شود هزینه اسقاط خودرو تعرفه واردات کسر شود با وجود مافیا روز به روز آلودگی هوا و مصرف سوخت بیشتر میشه چرا جلوی واردات خودرو گرفته شده
    • علی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
      2 0
      سلام من زنگ زدم گفتم میخواهم ماشین مدل ۷۸ آردی را اسقاط کنم چند برمیداری به من میگه ۴۲ میلیون آخه با ۴۲ میلیون من چی کارکنم خوب معلومه من همین را درست میکنم باز سوار میشم
    • حق IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
      0 0
      وقتی دنا پلاس اتومات نزدیک 15 تا بنزین مصرف می‌کنه یا دیگر خودرو های شبیه اون که در داخل تولید میشوند و بیش از 10 تا مصرف دارند داشتن خودروی فرسوده با صفر چه فرقی می‌کنه پرمصرف سوخت . پراید مدل قدیم زیر 7 تا مصرف داره پراید تازه نفس نزدیک 10 تا.
    • Amir IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۰
      0 0
      واردات آزاد به قیمت جهانی هیچکس ایران خودرو سایپا سوار نمیشه
    • ح س IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۰
      0 0
      من ماتیز دارم مدل ۸۱ هست مصرف بنزین ۵لیتر هست فرسوده ۷۶میلیون خواستن چک سه ماهه میدن ؛ بر فرض بفروشم چی به جاش بخرم با این درآمد ماهیانه ۱۱میلیونی