۲۸ مهر ۱۴۰۴، ۱۱:۱۶

افزایش قیمت بنزین ضروری است اما به‌تنهایی راه‌حل نیست

افزایش قیمت بنزین ضروری است اما به‌تنهایی راه‌حل نیست

کارشناس انرژی گفت: تثبیت قیمت بنزین در شرایط تورمی به معنای کاهش سالانه ارزش آن است، اما افزایش نرخ بدون اصلاح حمل‌ونقل و خودرو، راه‌حل پایدار نیست.

هاشم اورعی، کارشناس انرژی، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مصوبه اخیر درباره بنزین هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است، گفت: دو نکته در این زمینه باید بررسی شود. نخست آنکه نمی‌توان بدون تغییر قیمت بنزین این مسئله را حل کرد. پاسخ منفی است؛ زیرا بخشی از هر برنامه کارآمد ناگزیر باید به اصلاح قیمتی اختصاص یابد. نمی‌توان کالایی را طوری قیمت‌گذاری کرد که ارزش واقعی آن پایین جلوه کند و در عین حال انتظار بهینه‌سازی مصرف داشت.

وی افزود: در حال حاضر با افزایش روزانه حدود ۱۰ میلیون لیتر مصرف بنزین روبه‌رو هستیم، به‌گونه‌ای که متوسط مصرف در شش‌ماهه نخست سال به ۱۳۴ میلیون لیتر رسیده است. تولید داخلی پاسخگوی این میزان نیست و برای واردات بنزین و گازوئیل باید حدود ۸ میلیون دلار هزینه شود.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: از نظر سیاسی نیز محدودیت داریم و فعلاً تنها گزینه واردات، روسیه است؛ کشوری که خود با کمبود بنزین مواجه است. در نتیجه، از نظر مالی و سیاسی ادامه روند فعلی ممکن نیست.

اورعی ادامه داد: تثبیت قیمت در شرایط تورم ۴۰ درصدی به این معناست که هر سال قیمت واقعی بنزین نصف می‌شود. این وضعیت قابل دوام نیست. زمانی که هیچ اقدامی صورت نگیرد، تقاضا سالانه ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر افزایش می‌یابد و بخش قابل‌توجهی از آن به قاچاق اختصاص پیدا می‌کند؛ برآوردها از قاچاق روزانه حدود ۳۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل حکایت دارد.

وی تأکید کرد: هرچند ادامه وضع موجود ممکن نیست، افزایش قیمت بنزین به‌تنهایی نیز کافی نخواهد بود؛ زیرا افزایش نرخ سوخت بر کرایه تاکسی و حمل‌ونقل عمومی اثر می‌گذارد و حتی به سایر کالاها نیز سرایت کرده و موج تورمی تازه‌ای ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی، تأثیر افزایش قیمت به‌سرعت خنثی می‌شود و کشور دوباره به همان وضعیت بازمی‌گردد.

این کارشناس انرژی تصریح کرد: باید از راه‌حل‌های ترکیبی استفاده کرد؛ به عبارت دیگر، اصلاح قیمت تنها بخشی از برنامه است. در کنار آن، باید تولید خودروهای کم‌مصرف و رقابتی در دستور کار قرار گیرد، خودروهای برقی به ناوگان حمل‌ونقل اضافه شوند و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صرفه‌جویی و سیاست‌های خودرویی جدی گرفته شود.

وی با انتقاد از وضعیت صنعت خودروی کشور گفت: در حال حاضر هر خودروسازی هر محصولی بخواهد تولید می‌کند، بدون آنکه دغدغه مصرف سوخت، پارکینگ یا تناسب با نیاز کشور را داشته باشد. در بسیاری از کشورها خرید خودرو تنها با از رده خارج کردن خودروی فرسوده مجاز است، اما در ایران چنین نظامی وجود ندارد.

اورعی افزود: افزایش قیمت بنزین به‌تنهایی راه‌حل نیست. مسئله سوخت یک موضوع چندبعدی است و نباید آن را صرفاً به نرخ محدود کرد. هرچند دست روی دست گذاشتن نیز به معنای تشدید بحران است، اما حل مسأله تنها از مسیر افزایش قیمت ممکن نیست.

وی با اشاره به تجربه سال‌های گذشته ادامه داد: بعید است دولت بتواند هر سال قیمت بنزین را متناسب با تورم افزایش دهد. این اقدام نیازمند برنامه‌ای پنج‌ساله و جامع است تا ضمن پذیرش تبعات آن، صنعت خودرو را به رقابت بین‌المللی وارد کنیم و اصلاحات به‌صورت منطقی، مرحله‌به‌مرحله و قدرتمند انجام شود.

اورعی درباره قیمت‌های مطرح در مجلس گفت: میانگین فعلی هر لیتر بنزین حدود دوهزار و ۱۰۰ تومان است اما اثر روانی آن نزدیک به سه‌هزار تومان محاسبه می‌شود. اگر نرخ جدیدی اعلام شود، اثر روانی آن بر بازار کالا و خدمات بیشتر خواهد بود و انتظارات تورمی را تشدید می‌کند. حتی اگر میانگین قیمت مصرفی به پنج‌هزار تومان برسد، تأثیر روانی آن ممکن است معادل ده‌هزار تومان باشد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

کد خبر 6628181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NP IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      0 0
      خودروهای برقی در برخی نقاط شرجی جنوب به درد نمی خوره ، تازه زیرساخت لازمه ، و دوم اینکه قطعات خودروهای برقی و باطری با کیفیت هم وجود نداره و خود تودروی برقی در زمان فروش افت قیمت زیادی داره معایب هایی هم خودروی برقی داره که اغلب توجه نمی شه ... و مزایای خوب هم داره برای برخی نقاط کشور داخل مسافت های کم در شهر خوبه باعث کاهش هزینه ها تعمیرات هم میشه . اما نه در کل ایران
    • NP IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      1 0
      اگر معایب در خودروی برقی برطرف بشه قطعا برای کشور خوبه و به کاهش هزینه ها محیط زیست هوا کمک می کنه مخصوصا در مناطق پرجمعیت که با آلودگی هوا مواجه هستند اما در حال حاضر علاوه بر مزایا معایبی هم داره باید به هم مزایا و معایب خودروی برقی در هر منطقه جغرافیایی ایران رو بررسی و شناسایی کرد ..
    • علی IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۸
      0 0
      آزادسازی تدریجی نرخ حامل های انرژی منجر به اصلاح الگوی مصرف، کاهش قاچاق سوخت، افزایش بهره وری در بخش مصرف میشود، همچنین باعث کاهش کسری بودجه دولت و کاهش تورم ناشی از کسری بودجه میشود، از سوی دیگر باعث سودآوری بخش انرژی و هدایت نقدینگی و سرمایه گذاری بخش خصوصی به سمت تولید حامل های انرژی میشود، الان با نرخ های دستوری و یارانه ای سرمایه گذاری در تولید حامل های انرژی توجیه اقتصادی ندارد سرمایه ها جذب بازار سکه و ارز و دلالی میشوند
    • رضا IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۹
      0 0
      هرگونه افزایش قیمت بنزین باید افزایش حقوق کارمندان و کارگران افزایش یابد
    • صمد IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۳۰
      0 0
      افزایش قیمت بنزین با توجه به میزان تورم در جامعه و فشار اقتصادی به آحاد مردم در شرایط کنونی به صلاح نبوده چرا که معاندین و دشمنان نظام از اینکه در حملات نظامی و تحریمها نتیجه چندانی نگرفته اند حالا روی این موضوع سرمایه گذاری و زمینه سازی میکنند که با توجه به سوابق موضوع در گذشته اغتشاشات داخلی به همین بهانه قابل تصور است هر چند باید قبول کنیم که قیمت بنزین در مقایسه با آب معدنی هم منصفانه نیست ولی ارزش آنرا دارد که دولت سوبسید بدهد تا از خسارات بیشتری که پایه های نظام را هدف قرار گرفته اند پیشگیری کند
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۱
      0 0
      آب گران کردید مگر مشکل کم آبی حل شد
    • حامد IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۰۵
      0 0
      ضروری تر از آن افزایش حقوقها، کنترل تورم و رشد اقتصادی خانواده ها است،