۱۲ آبان ۱۴۰۴، ۱۲:۱۳

پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن؛ طرحی ملی در انتظار تأمین اعتبار و مصالح

پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن؛ طرحی ملی در انتظار تأمین اعتبار و مصالح

قزوین- پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن با وجود پیشرفت قابل‌توجه در بخش‌های اجرایی، به‌دلیل کمبود اعتبار و تأخیر در تأمین مصالح با کندی روبه‌رو است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل در استان قزوین از مهم‌ترین نیازهای توسعه‌ای این منطقه به شمار می‌رود؛ موضوعی که نه‌تنها در بهبود شرایط تردد مردم استان نقش دارد بلکه می‌تواند در تسهیل ترانزیت و تقویت شبکه حمل‌ونقل کشور نیز اثرگذار باشد.

در دو دهه اخیر توسعه راه‌های استان قزوین به شکل جدی در دستور کار قرار گرفته و احداث محورهای جدید در این استان، گامی مؤثر برای کاهش بار ترافیکی مسیرهای منتهی به شمال کشور بوده است.

در این میان، پروژه ساخت محور قزوین–الموت–تنکابن از جمله طرح‌های راهبردی و حیاتی استان به شمار می‌رود که با هدف اتصال مستقیم استان قزوین به مازندران و کاهش چشمگیر فاصله بین این دو استان طراحی شده است.

این طرح که در سفر رهبر معظم انقلاب به قزوین در آذرماه سال ۱۳۸۲ مطرح شد پس از تصویب موافقت‌نامه طرح در سال ۱۳۸۶ وارد فاز اجرایی شد و قرار است در دو فاز احداث شود تا با تکمیل آن، مسیر قزوین تا تنکابن حدود ۱۶۴ کیلومتر کوتاه‌تر شود.

با این حال روند اجرای پروژه در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های مالی و شرایط دشوار طبیعی منطقه با کندی روبه‌رو شده است.

در دولت سیزدهم تلاش‌های گسترده‌ای برای تسریع در اجرای این پروژه صورت گرفت و حتی مقرر شده بود که در شهریورماه ۱۴۰۳ فاز نخست محور با حضور رئیس دولت وقت به بهره‌برداری برسد. با این وجود پس از شهادت رئیس‌جمهور فقید، شهید آیت‌الله رئیسی و تغییر دولت روند اجرایی پروژه با تغییراتی همراه شد.

پیشرفت ۹۳ درصدی قطعه اول محور قزوین–الموت

جواد حق‌لطفی معاون عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از پیشرفت قابل توجه پروژه محور قزوین–الموت خبر داد و اظهار داشت: قطعه اول این محور تاکنون بیش از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل آن، حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی با اشاره به اهمیت این پروژه در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل استان افزود: محور قزوین–الموت یکی از مسیرهای راهبردی و گردشگری استان محسوب می‌شود که نقش مهمی در اتصال مناطق شمالی استان به مرکز دارد و می‌تواند زمینه‌ساز رونق اقتصادی، گردشگری و تسهیل دسترسی روستاهای منطقه باشد.

پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن؛ طرحی ملی در انتظار تأمین اعتبار و مصالح

حق‌لطفی با بیان اینکه تلاش‌ها برای بهره‌برداری از این پروژه در دهه فجر امسال ادامه دارد، گفت: اگر شرایط جوی اجازه دهد و تأمین اعتبار به موقع صورت گیرد، امیدواریم بتوانیم این پروژه را در موعد مقرر افتتاح کنیم.

وی همچنین از همکاری دستگاه‌های اجرایی، پیمانکاران و نهادهای نظارتی در پیشبرد این پروژه قدردانی کرد و افزود: با توجه به موقعیت خاص منطقه الموت و ظرفیت‌های گردشگری و کشاورزی آن، تکمیل این محور می‌تواند تحولی بزرگ در توسعه پایدار منطقه ایجاد کند.

معاون عمرانی استاندار قزوین در پایان تأکید کرد: استانداری قزوین با جدیت پیگیر تأمین منابع مالی و رفع موانع اجرایی پروژه است و امیدواریم با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها، شاهد بهره‌برداری از این مسیر مهم در آینده‌ای نزدیک باشیم.

پروژه راه قزوین–الموت با تأمین اعتبار تا پایان سال قابل بهره‌برداری است

مجتبی دایی دایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت پروژه راه قزوین الموت اظهار کرد: این پروژه در مجموعه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور قرار دارد و اجرای آن به‌صورت مستقیم توسط همان مجموعه دنبال می‌شود.

وی با بیان اینکه ۶۲ کیلومتر نخست این پروژه حدود ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: پیگیری‌های لازم برای انجام اقدامات تکمیلی به‌ویژه در بخش ایمنی مسیر و روشنایی تونل‌ها در حال انجام است تا این قطعه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به نیاز پروژه به تأمین نقدینگی گفت: در سفر اخیر ریاست‌جمهور به استان، موضوع تأمین اعتبار این طرح مطرح و پیش‌بینی‌های لازم ارائه شد که امیدواریم مصوب و محقق شود.

دایی دایی تأکید کرد: در صورت تأمین و تصویب اعتبارات مورد نیاز، امکان تکمیل عملیات باقیمانده و بهره‌برداری از این بخش تا پایان سال وجود دارد. البته با توجه به اینکه متولی ساخت پروژه شرکت ساخت است، اعلام زمان دقیق اتمام کار بر عهده همان مجموعه خواهد بود.

پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن؛ طرحی ملی در انتظار تأمین اعتبار و مصالح

کمبود مصالح و تأخیر در مجوزهای معدنی، عامل کندی پروژه

رحیم نصیرزاده مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان‌های زنجان و قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۳۰ کیلومتر از مسیر در محدوده استان قزوین آسفالت شده و عملیات نصب علائم ایمنی و تابلوهای راهنمایی در حال انجام است با این حال، کمبود مصالح و تأخیر در صدور مجوز فعالیت معدن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باعث شده بخش‌هایی از عملیات اجرایی با کندی مواجه شود.

وی افزود: مدتی است مجوز انفجار و بهره‌برداری از معدن در منطقه آبیک با تأخیر صادر شده و همین موضوع تأمین مصالح مورد نیاز برای ادامه عملیات آسفالت را با مشکل روبه‌رو کرده است. در عین حال برخی موانع مربوط به مجوز دسترسی به معدن از سوی منابع طبیعی نیز زمان اجرای کار را به تعویق انداخته است.

نصیرزاده با اشاره به شرایط خاص جوی و سردی هوا در فصل پاییز گفت: برای اجرای لایه نهایی آسفالت و انجام خط‌کشی گرم، باید دما مناسب باشد؛ بنابراین در صورت ادامه سرمای هوا، بخشی از عملیات ممکن است به سال آینده موکول شود.

وی با تأکید بر اینکه مشکل اصلی پروژه تأمین اعتبار و مصالح است، تصریح کرد: در صورتی که اعتبارات مصوب به‌طور کامل تخصیص یابد که رقمی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و مصالح مورد نیاز تأمین شود، اجرای فاز نخست پروژه تا پایان آذرماه به اتمام می‌رسد و تا شهریورماه ۱۴۰۴ آماده بهره‌برداری خواهد بود.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه راه‌های استان‌های زنجان و قزوین در پایان خاطرنشان کرد: با وجود چالش‌های بوروکراتیک، کمبود منابع مالی و مشکلات طبیعی مسیر، عملیات پروژه متوقف نشده و به‌صورت مستمر ادامه دارد و امیدواریم با همکاری دستگاه‌های مربوطه، رفع موانع معدن و تأمین اعتبار جهشی، این طرح مهم هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد تا مردم منطقه از مزایای آن بهره‌مند شوند.

پروژه راه قزوین–الموت–تنکابن به عنوان یکی از طرح‌های مهم ملی، می‌تواند نقش کلیدی در کاهش بار ترافیکی محورهای شمالی کشور، توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه الموت ایفا کند.

با وجود پیشرفت فیزیکی قابل توجه در قطعات مختلف این محور، مشکلاتی نظیر کمبود اعتبار، تأخیر در مجوزهای معدنی و شرایط جوی سخت منطقه روند اجرای پروژه را با کندی مواجه کرده است.

با این حال، تلاش مشترک مسئولان استانی، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و پیگیری مستمر استانداری قزوین، امیدها برای بهره‌برداری از این مسیر استراتژیک تا سال ۱۴۰۴ را زنده نگه داشته است.

کد خبر 6643371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • مریم م IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۲
      15 1
      سالهاست که از الموت به اشکورات رودسر توسط یک تونل قدیمی متصل میشود شاید قدمت این جاده ۵۰ سال یا بیشتر باشد به نظر شما احیای این جاده ی بسیار زیبا و توریستی کم هزینه تر از مطالعه برای برای ساخت یک جاده جدیدتر و در عین حال برای بهره برداری سریعتر نیست؟لطفا روی این گزینه فکر گنید
      • سام FR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
        0 1
        با سلام رودسر در استان گیلان هست و استان گیلان هم ازادراه دارد هم جاده قدیم و هم ریل قطار این جاده برای استان مازندران استارت خورد و اینکه جاده ها به مقصد غرب مازندران ترافیک سنگینتری دارند به نسبت محور گیلان
      • غلامرضا بهنام قادر DE ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
        2 0
        این تونل درکجا واقع شده وچه راهی قزوین را به الموت می رساند وآیا این مسیر اصلا عین جاده احداًث شده است که مردم راحت از آن ترددکنند یا اینکه جاده قبل انقلاب است وباید از نو ساخته شود لطفا مسیر تردد را برای مردم بگوئید تا در جریان قرار گیرند
    • علی رضا اسداللهی نودهی IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      0 0
      سلام پیشنهاد میکنم باتوجه به مصوبه طرح جاده قزوین الموت تنکابن شهسوار مازندران دارای مصوبه سفر رهبری نظام اسلامی ایران دارند از ظرفیت صندوق توسعه ملی وبانکها وبنیاد مستضعفان وبنیاد برکت خیرین سیستم تسهیلات بانکی ارزی فاینانس تأمین مالی شود انشالله که جاده فعلی که ۹۳درصد تکمیل شده است مابقی تکمیل شوند جذب سرمایه گذاران مشارکت بخش خصوصی همزمان احداث جاده بزرگراه آزاد راه بشود یعنی پهن تر وراه آهن ساخته بشود و.درتنکابن بندری چند منظوره تجاری و گردشگری آزاد شود
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      2 0
      کدوم راه آقا من دو ماه قبل از این مسیر اومدم ۲۱ کیلومتر از یوج تا گردنه شیب تند و سنگلاخ که ۲۰ سال بعد هم آماده نمیشه جاده با ۳ متر عرض و سنگلاخ که خودرو باید چنگ بزنه بیاد بالا این شد آزادراه ؟ چرا توهم برای مردم ایجاد میکنید . همیشه حقیقت رو بگین
    • شاپور IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      1 1
      هر روز خودروی دودزا بیشتر، جاده بیشتر.به دنبال راه آهن و دوچرخه باشید.
    • مسعود IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      2 0
      یعنی در این کشور مدیری پیدا نمیشه که بتواند نیاز مالی و دیگر هزینه ها ی اینگونه پروژه‌ها را بدون وابستگی به دولت و یا شهرداری‌ها تامین کنه و به سرانجام برسونه . پس خلاقیت و هوش و استعداد در مدیریت کجاست ؟؟
    • رضا IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      0 0
      در کنار محسنات دارای معایب زیر می باشد .نابودی مراتع و جنگلها و حیات وحش بواسطه ورود انسانها و سروصدا و قطع ارتباط ژنتیکی وحوش. وارد شدن هزاران تن زباله به طبیعت بکر منطقه . قطع بیشتر درختان و قتل عام آخرین نمونه پلنگ و گوزن در منطقه .
    • بختیاری IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      4 2
      آقایون مدام تو رسانه ملی مصاحبه کردن که اردیبهشت ۱۴۰۴ بهره برداری میشه افتتاح میشه قابل تردد حالا تو آبان ۴۰۴ تازه میگن بودجه لازم داره تا تکمیل بشه!!!! مگه تکمیل نبود یهو ناقص شد نیاز به بودجه برای تکمیل داره 😏
    • سلام چرا جاده الموت به اشکورات رودسر انجام IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      8 0
      سلام چرا جاده الموت به اشکورات رودسر انجام نمیدن خیلی مردم مشکل دارند
    • مدرس دانشگاه و محقق تاریخ FR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      4 1
      به موازات این راه یک راهی از زیاران آغاز کنید تا انتهای طالقان و از آنجا به شمال مهمترین راهی که ترافیک شمال را کاهش خواهد داد
    • امید IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      0 0
      هنوز افتتاج نشده پل خراب شده 😅😅😅
    • DE ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      1 1
      هر وقت راه آهن رشت استارا ساخته شد این راه هم ساخته میشه
    • مهدی ص IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      0 0
      کیفیت ساخت افتضاح
    • M_p IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      0 0
      تو رو خدا این دینکوه هم زودتر تمومش کنید با تشکر😂
    • Maryam IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۱۳
      0 0
      این دینکوه هم رسیدگی کنید