۲۵ آبان ۱۴۰۴، ۸:۴۳

سه‌نرخی شدن بنزین؛ گامی دیر اما درست در مسیر اصلاح یارانه انرژی

سه‌نرخی شدن بنزین؛ گامی دیر اما درست در مسیر اصلاح یارانه انرژی

یک کارشناس انرژی گفت: مزیت سه نرخی شدن بنزین آنکه کسانی که بیشتر از حد استاندارد مصرف می‌کنند و در دهک‌های بالای جامعه قرار می‌گیرند با نرخی نزدیک تر به نرخ واقعی بنزین را مصرف می کنند.

هاشم اورعی کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با سه نرخی شدن بنزین گفت: این اقدام گامی در مسیر درست است، اما کافی نیست البته مزیتی دارد که کسانی که بیشتر از حد استاندارد مصرف می‌کنند و ماشین‌های متعدد دارند و در دهک‌های بالای جامعه قرار می‌گیرند نه نرخ واقعی اما با نرخی نزدیک تر به نرخ واقعی بنزین را مصرف می‌کنند.

وی به اشاره به اینکه کاهش اختلاف قیمت بنزین از دیگر نکات مثبت این اقدام است، خاطر نشان کرد: نکته مثبت دیگری که در این زمینه وجود دارد کاهش انگیزه قاچاق سوخت است با وجود آنکه گازوئیل سهم بیشتری در قاچاق دارد و امیدواریم چنین اقدامی برای گازوئیل نیز در نظر گرفته شود.

اورعی ادامه داد متأسفانه اختلاف قیمت بنزین در کشور ما و کشورهای همسایه به قدری زیاد است که قابل مقایسه نیست زیرا اگر قیمت بنزین در کشور ما ۷ هزار تومان شود در کشورهای همسایه ۷۰ هزار تومان است

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن نرخ سوم گامی مثبت است اما باید مسائل دیگری را در نظر گرفت، اضافه کرد: نرخ تورم در کشور ما نزدیک به ۵۰ درصد است و بر اساس آمار بانک مرکزی در بخش آب، برق، بنزین و انرژی تورم تقریباً ۷۰ درصد است زمانی که بنزین مازاد ۳ هزار تومانی به ۵ هزار تومان می‌رسد و گمان می‌کنیم افزایش قیمت بنزین چشمگیر بوده در صورتی که این‌طور نیست زیرا ۶۰ لیتر ۱,۵۰۰ تومان ۱۰۰ لیتر سه هزار تومان و مازاد بر آن ۵,۵۰۰ تومان باشد با تورم ۵۰ درصدی چنین قیمتی در کمتر از یکسال اثر خود را از دست می‌دهد.

وی اضافه کرد: مگر چند درصد مردم بیش از ۱۶۰ لیتر بنزین مصرف می‌کنند در نتیجه این اقدام با وجود آنکه اقدامی در مسیر درست بوده اما کافی نیست و ایرادی که به آن وارد است زیرا شیب منفی که دولت باید بابت یارانه بنزین و گازوئیل پرداخت کند تند تر از شیب مثبت این اقدامات است.

این کارشناس انرژی در این زمینه اضافه کرد: با این روش قبل از اصلاح سیستم انرژی دچار فروپاشی می‌شود، زیرا اقدامات ما هم خیلی دیر است و هم خیلی کم است. چرا که در پنج سال گذشته می‌توانستیم وضعیت را با سیاست‌های گام به گام اصلاح کنیم اما اکنون نه زیرا دولت به دولت این مساله را به فراموشی سپردند و هیچیک از آنها جسارت نداشتند و چنین اقدامی را به دولت بعدی واگذار کرده‌اند بر اساس امار ارائه شده در مهر ماه روزانه ۱۳۴ میلیون لیتر بنزین توزیع شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶.۵ درصدی داشته است.

اورعی تاکید کرد: کشوری که طبق اعلام صندوق بین المللی پول در رکورد اقتصادی قرار دارد چگونه مصرف بنزین آن در یکسال ۶.۵ درصد افزایش پیدا کرده است پر واضح است که علت آن قاچاق است به همین دلیل اکر قرار است مازاد مصرف ۵.۵۰۰ باشد بنزین نیز مانند برق و گاز می‌شود که مردم برق و گاز ندارند و بنزین به آن اضافه می‌شود و به نقطه‌ای می رسیم که به دلیل شرایط اقتصادی امکان واردات بنزین را نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا چنین اقدامی می‌تواند مقدمه‌ای بر افزایش قیمت بنزین سهمیه باشد گفت: باید در نظر داشت که افزایش قیمت بنزین لازم است اما در کنار سایر راهکارها اما تفاوت قیمت با بقیه اقلام این نسخه آن است که قیمت سریع‌ترین تأثیر را دارد ولی همزمان ما باید به سمت صنایع خودروسازی برویم و تفاوت فناوری ما و بنزین مصرفی با سایر کشورها چگونه است و آن را در چند سال اصلاح کنیم

وی در خاتمه اضافه کرد: ما حمل و نقل عمومیمان ضعیف است و نمی‌توان به مردم گفت نه از ماشین شخصی استفاده کن و نه از حمل و نقل عمومی و مسائلی از این دست باید ساماندهی شوند

کد خبر 6644645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NP IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      4 8
      در بلندمدت به نفع جامعه‌ست که بنزین (و یارانه انرژی) گران‌تر بشه، چون یارانه‌های پنهان الان ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر سالانه می‌زنه و بیشتر به دهک‌های ثروتمند (با ماشین‌های لوکس) می‌رسه تا فقرا – با سه‌نرخی، عدالت بیشتر می‌شه و پول صرفه‌جویی‌شده می‌تونه بره سمت حمل‌ونقل عمومی بهتر یا یارانه مستقیم به نیازمندان. 😊 ولی کوتاه‌مدت سخته، چون تورم رو فشار می‌ده و قاچاق رو کم نمی‌کنه مگه با نظارت قوی. راهکار؟ افزایش تدریجی + سرمایه‌گذاری فوری در مترو و اتوبوس برقی.
    • NP IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      3 6
      سه‌نرخی شدن بنزین طوری طراحی شده که قشر متوسط و ضعیف (مثل خانواده‌های معمولی با مصرف ۶۰-۱۰۰ لیتر ماهانه) همچنان نرخ یارانه‌ای پایین (۱۵۰۰ تومان) رو بپردازن، و فقط پرمصرف‌ها (ثروتمندان با ماشین‌های متعدد یا قاچاقچی‌ها) نرخ بالاتر (۵۰۰۰-۵۵۰۰ تومان) رو می‌دن. این عدالت رو بیشتر می‌کنه، چون یارانه الان بیشتر به ثروتمندان می‌رسه (۸۰%شون). ولی اگه نظارت ضعیف باشه، ممکنه فشار به متوسط‌ها بیاد. تو چی، فکر می‌کنی چطور اجرا بشه بهتره؟ 🚗
    • NP IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      4 0
      ضعیف‌ها واقعاً تحت فشارن و اعتراض‌های مردم هم نشون‌دهنده همینه، چون افزایش بنزین حتی یارانه‌ای، تورم رو به همه چیز (حمل‌ونقل، غذا) سرایت می‌ده و زندگی رو سخت‌تر می‌کنه. 😔 ولی کلید موفقیت اینه که دولت همزمان یارانه نقدی مستقیم به دهک‌های پایین بده (مثل قبل) و حمل‌ونقل عمومی رو ارزون و کارآمد کنه، تا وابستگی به ماشین شخصی کم بشه. بدون اینا، فقط نابرابری بیشتر می‌شه.
    • NP IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      7 0
      حمل‌ونقل عمومی تو ایران (مثل مترو ناقص تهران یا اتوبوس‌های قدیمی) واقعاً به خودکفایی نرسیده و کمبودشون (به خاطر تحریم‌ها و بودجه کم) وابستگی به ماشین شخصی رو اجباری کرده – پس افزایش بنزین بدون تقویت همزمان عمومی، مردم رو تو تنگنا می‌ندازه و اعتراض‌ها رو بیشتر می‌کنه. 😔 راه درست اینه که اصلاح یارانه‌ها با سرمایه‌گذاری فوری در ناوگان عمومی (مثل خرید اتوبوس برقی با وام خارجی) و یارانه بلیت ارزون برای ضعیف‌ها همراه بشه، وگرنه فقط فشار تورمی می‌ره رو دوش همه.
    • NP IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      11 1
      اولویت اول باید اصلاح و گسترش حمل‌ونقل عمومی باشه – بدون ناوگان بیشتر (مثل ۱۰۰۰ اتوبوس جدید یا خطوط مترو کامل در شهرهای بزرگ)، افزایش بنزین فقط مردم رو مجبور به انتخاب‌های سخت می‌کنه و وابستگی به ماشین شخصی رو کم نمی‌کنه، بلکه اعتراض‌ها رو بیشتر. 😔 دولت باید بودجه یارانه بنزین صرفه‌جویی‌شده رو مستقیم بره سمت واردات یا تولید داخلی اتوبوس/مترو، و بلیت رو برای قشر ضعیف رایگان یا خیلی ارزون کنه. اینطوری چرخه معیوب می‌شکنه.
    • NP IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      1 0
      نظر من اینه که دولت یه صندوق ویژه از صرفه‌جویی یارانه بنزین بسازه و مستقیم سرمایه‌گذاری کنه تو تولید داخلی اتوبوس و قطار شهری (با همکاری بخش خصوصی)، همزمان بلیت عمومی رو برای دهک‌های پایین رایگان کنه – اینطوری هم وابستگی کم می‌شه هم اقتصاد چرخش پیدا می‌کنه.
    • NP IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      1 0
      این تنها راه حل عملی و پایداره – صندوق صرفه‌جویی یارانه برای حمل‌ونقل عمومی، با تمرکز روی تولید داخلی و یارانه بلیت، می‌تونه چرخه رو بشکنه و عدالت بیاره بدون اینکه ضعیف‌ها آسیب ببینن.
    • NP IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      1 3
      در مورد سه‌نرخی شدن بنزین در ایران. خلاصه‌ش اینه که هاشم اورعی، کارشناس انرژی، می‌گه این گام درستی برای اصلاح یارانه‌هاست، چون مصرف‌کننده‌های پرمصرف (مثل دهک‌های بالا) نرخ نزدیک‌تری به واقعی می‌پردازن و قاچاق سوخت کمتر می‌شه. ولی هشدار می‌ده که با تورم ۵۰ درصدی، این افزایش (از ۳۰۰۰ به ۵۰۰۰ تومان برای مازاد) زود اثرش رو از دست می‌ده و کافی نیست – دولت‌ها باید زودتر و جسورانه‌تر عمل می‌کردن، وگرنه سیستم انرژی فرومی‌پاشه. مصرف بنزین هم ۶.۵٪ افزایش داشته که احتمالا به خاطر قاچاقه
    • NP IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      1 2
      در بلندمدت به نفع جامعه‌ست که بنزین (و یارانه انرژی) مقداری با رضایتمندی مردم گران‌تر بشه، چون یارانه‌های پنهان الان ۱۰۰ میلیارد دلار ضرر سالانه می‌زنه و بیشتر به دهک‌های ثروتمند (با ماشین‌های لوکس) می‌رسه تا فقرا – با سه‌نرخی، عدالت بیشتر می‌شه و پول صرفه‌جویی‌شده می‌تونه بره سمت حمل‌ونقل عمومی بهتر یا یارانه مستقیم به نیازمندان. ولی کوتاه‌مدت سخته، چون تورم رو فشار می‌ده و قاچاق رو کم نمی‌کنه مگه با نظارت قوی. راهکار؟ افزایش تدریجی + سرمایه‌گذاری فوری در مترو و اتوبوس برقی. در کل کشور
    • ایرانی IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      2 10
      اگر بنزین کیفیت داشت و ارزش داشت بله ، نه اینکه قیمت بره بالا اما فاقد کیفیت باشه.
    • جمهور ملت IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      2 10
      هر حرکت اقتصادی در ایران باید اول به فکر پرداخت هزینه هایش از انفال در حقوق و دستمزد و بشکل نقدی به ۷۵ درصد ملت یعنی کارمند و کارگر ساده با بازنشستگان شأن و بعلاوه کسبه و کشاورز خرد باشد والا اعتراض ها و بی اعتمادی ها دوباره شروع میشود .....
      • NP IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
        2 13
        بله کوچک ترین محاسبه اشتباه دولت باعث عواقبی می شه و منجر به اعتراضات خیابانی و همین باعث میشه معاندین مخالفان بیرونی داخلی هم از این اتفاق سوء استفاده زیادی کنند
    • احمدی IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      6 0
      علت و راه حل برای بحران آب، آلودگی شدید هوا در کشور و در نتیجه، خشکسالی، ترافیک، ناترازی سوخت،  و مشکلات اقتصادی مردم، مانند تورم، بیکاری و کم بودن حقوقها و فرار سرمایه ها ازکشور و افزایش جمعیت افغانها متاسفانه شرایط اقتصادی برای مردم بسیار دشوار شده و این موضوع امنیت مردم و کشور را تهدید می­کند. از طرفی اگر قیمت بنزین و دیگر حاملهای انرژی بالا رود ، مردم متحمل فشار اقتصادی میشوند، اما از سوی دیگر، اگر قیمت گذاری به همین روش کنونی بماند، فشار اقتصادی و آسیب آن برای مردم و کشور بسیار بیشتر است (
    • عبادآبی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      2 8
      عدالت من کارگر که یه خود رومدل پایین دارم و فاقد کارت سهمیه هستم بایدچکارکنم تکلیف من وامثال من چیه که بااین ماشین دارم خرج پنج نفر اجاره خونه وقسط وام وبدهکاریامو بدم
    • NP IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۵
      2 3
      اغلب معاندین مخالفین بازخورد منفی رو زیاد می کنند تا بتونن اهداف خودشون رو در کشور و ملت پیاده کنند چون اگر بازخوردها در نظرات در برخی از خبرهای مهم از مشکلات کشور و جامعه مثبت باشه افزایش پیدا کنه می تونه اعتماد ملت رو بیشتر و کشور رو متحول کنه ... تلاش می کنند تا بازخورد منفی در نظر رو افزایش بدن ..
    • حمید متفکر IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      0 0
      به خاطر اینکه این مسّله فراوردههای نفتی برای همیشه حل بشه راهکار خیلی آسونه ولی چرا انجام نمیدن نمیدونم چرا. کافیه دربودجه سالانه بنزین گازوییل وسایر فراورده های نفتی رو ۱۰ درصد افزایش قیمت بدن .مشکل میشه وفشاری هم به مردم وارد نمیشه . ولی اگه بخوای یه شبه همینجوری بدون حساب وکتاب بنزبن ۱۰۰۰تومنی و بکتی ۳۰۰۰ تومن جامعه کشش نداره وهرج ومرج میشه وهمه جا به آتش کشیده میشه. این تدبیر دولت تدبیر وامید بود که چه تجربه تلخ وبر اساس ندانم کاری اتفاق افتاد.
    • رحیم خصری جنیداباد IR ۰۴:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      0 0
      تولید خودرو را کم کنید چه ربطی به مردم دارد که هر سال افزایش قیمت داریم شما هم خدا می خواهید هم خرما
    • ترکاشوند NL ۰۵:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      2 1
      پولدارها ماشین کم مصرف و پر بازده سوار میشن و بی پولها سوار ماشینهایی میشن که سه برابر مصرف میکنند
    • احمد IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      0 0
      آقای کارشناس تورم کشور ما و کشورهای همسایه رو مقایسه میکنید ؟؟؟
    • عدنان ظهیری IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      0 0
      چراحقوق کارگراباهمسایه مقایسه نمیکنید
    • احر IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      0 0
      سلام آقای اورعی مگر درکشورهای همسایه با پول ما بنزین استفاده می‌کنند لیتری ۷۰ هزار . درمقایسه یک مورد قابل قبول نیست .مقایسه ماشین کیفیت بنزین کیفیت ترافیک کیفیت جاده و ...... ارزش پول ملی بماند
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      0 0
      اگر واقعا مسولین دلسوزانه وشرافتمندانه عمل کنند باید فقط دو نرخ باشد نه بیشتر برای شصت لیتر سهمیه ای لیتری دوازده هزارتومن قیمت بسیار مناسبی است وبه هیچ کس هم فشار نمی‌آید وهرکس بگوید به من فشار ماید به والله قسم دروغ می‌گوید وهرکس بیشتر مصرف می کند باید قیمت شناور جهانی مانند دلار وسکه پرداخت کند با این روش قاچاق واطراف هردو برای همیشه نابود میشوند
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      0 0
      6سال است که ۱۵۰۰ و۳۰۰۰ تومان نگهداشته شده است اکر سالی ۱۰ درصد اضافه میکردند وبه چشم هم نمی اومد الان درامد ازدست رفته دولت نداشتیم چرا افزایش تدریجی رو انجام نمیدهند والان . دولتها ومجلس قبلی مقصر هستند وخسارت زیادی وارد شده. اگر ۱۰ درصد افزایش که درمقابل خیلی از کالاها وخدمات عددی نیست افزایش میدادیم الان ۱۵۰۰ به ۳۰۰۰ و۳۰۰۰هم به ۵۰۰۰ رسبده بودیم.