۱۹ آذر ۱۴۰۴، ۷:۱۵

نسلی در محاصره دود؛ رشد نگران‌کننده مصرف دخانیات در نوجوانان

نسلی در محاصره دود؛ رشد نگران‌کننده مصرف دخانیات در نوجوانان

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: سن آغاز مصرف دخانیات در ایران به ۱۳ سال رسیده است؛ آماری نگران‌کننده که نشان می‌دهد نوجوانان در معرض جدی‌ترین تهدید سلامت قرار دارند.

خبرگزاری مهر - گروه سلامت: مصرف دخانیات یکی از مهم‌ترین چالش‌های سلامت عمومی در ایران و جهان به شمار می‌رود؛ معضلی که نه‌تنها با پیامدهای گسترده جسمی و روانی همراه است، بلکه بار اقتصادی و اجتماعی سنگینی نیز بر دوش دولت‌ها و جوامع می‌گذارد و علی‌رغم هشدارهای جهانی و شواهد علمی روشن درباره آثار مرگ‌بار سیگار و سایر محصولات دخانی، هنوز هم تولید، توزیع و مصرف این کالاها در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، با خلاءهای نظارتی، ضعف در بازدارندگی قوانین و دسترسی آسان در سطح جامعه مواجه است.

این در حالی است که دخانیات تنها کالای قانونی در جهان است که مستقیماً منجر به مرگ نیمی از مصرف‌کنندگانش می‌شود و با وجود تلاش‌هایی برای مقابله با گسترش مصرف آن، از جمله تصویب قوانین محدودکننده و افزایش تدریجی مالیات، همچنان فاصله قابل‌توجهی با استانداردهای مؤثر جهانی باقی مانده است

حال «بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری مهر به مصرف دخانیات در میان نوجوانان، جوانان و زنان ایرانی در سال‌های اخیر با رشدی چشمگیر همراه بوده اشاره کرد.

به عنوان سوال اول درباره سن آغاز مصرف دخانیات در ایران بگویید.

طبق آخرین مطالعات، سن آغاز مصرف دخانیات در ایران به حدود ۱۳ سال رسیده است؛ رقمی که زنگ خطر جدی برای سلامت نسل نوجوان و جوان کشور محسوب می‌شود و مصرف سیگار و سایر انواع دخانیات در این سنین، نه‌تنها زمینه‌ساز وابستگی شدید به نیکوتین در آینده است، بلکه خطر ابتلاء به بیماری‌های ریوی، قلبی و سرطان را از سال‌های نخست زندگی افزایش می‌دهد.

نسلی در محاصره دود؛ رشد نگران‌کننده مصرف دخانیات در نوجوانان

دخانیات عامل مرگ خاموش نیمی از مصرف‌کنندگان

بر اساس تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، دخانیات عامل مرگ زودرس نیمی از مصرف‌کنندگان خود است. این ماده مخدر قانونی، مجموعه‌ای از بیماری‌های مستقیم و غیرمستقیم را به همراه دارد؛ از جمله بیماری‌های ریوی، سرطان ریه، عروق و دهان، سکته‌های قلبی و مغزی، و نارسایی‌های تنفسی. در ایران نیز سالانه حدود ۵۰ هزار نفر بر اثر مصرف یا مواجهه با دود دخانیات جان خود را از دست می‌دهند؛ آماری که بسیار بالاتر از قربانیان حوادث رانندگی است.

قانون هست، اما ضمانت اجرا ندارد

با وجود این واقعیت‌ها، قانون همچنان در برخورد با مصرف دخانیات در اماکن عمومی ضعف دارد، در حالی که برای تخلفات رانندگی جریمه‌های سنگین و سازوکارهای دقیق نظارتی وجود دارد، افراد مصرف‌کننده دخانیات در مکان‌های عمومی بدون محدودیت اقدام به استعمال می‌کنند و هیچ جریمه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است و این خلأ قانونی باید در اصلاحیه‌های جدید قانون جامع کنترل دخانیات برطرف شود تا سلامت عمومی جامعه حفظ شود.

آیا می‌توان گفت دود دست‌دوم سیگار به اندازه مصرف مستقیم خطرناک است؟

عوارض دخانیات تنها به مصرف‌کنندگان مستقیم محدود نمی‌شود. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، سالانه بیش از یک میلیون و سیصد هزار نفر در جهان به دلیل مواجهه با دود دست‌دوم جان خود را از دست می‌دهند. در ایران نیز این رقم حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر در سال برآورد شده است و بیشترین قربانیان دود دست‌دوم را زنان، مادران و کودکان تشکیل می‌دهند؛ افرادی که خود مصرف‌کننده نیستند اما ناخواسته در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند.

از دیگر عوارض نگران‌کننده مصرف دخانیات، ناباروری، افزایش احتمال سقط جنین، زایمان زودرس و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد است و نیکوتین و سموم موجود در دود دخانیات رشد سلول‌های مغزی جنین را محدود کرده و سلامت مادر و کودک را به‌شدت تهدید می‌کند.

نسلی در محاصره دود؛ رشد نگران‌کننده مصرف دخانیات در نوجوانان

بخش زیادی از آسیب‌های ریوی ناشی از مصرف سیگار در سال‌های نخست مصرف، قابل پیشگیری است و با انجام تست‌های ساده تنفسی می‌توان میزان افت عملکرد ریه را در افراد مصرف‌کننده مشاهده کرد. بوی بد دهان، تغییر رنگ دندان‌ها و پوست، و افت توان جسمی از نشانه‌های اولیه آسیب‌های دخانیات است، اما متأسفانه بسیاری از مصرف‌کنندگان زمانی به خطر پی می‌برند که بیماری در بدن آن‌ها پیشرفت کرده و درمان‌های پرهزینه نیز نتیجه‌ای ندارد.

برای کاهش روند روبه‌رشد مصرف دخانیات در نوجوانان و جوانان، باید قوانین بازدارنده با جدیت اجرا شود، آموزش‌های پیشگیرانه در مدارس گسترش یابد و برخورد قانونی با فروشندگان دخانیات به افراد زیر ۱۸ سال تشدید شود.

مصرف دخانیات یکی از جدی‌ترین تهدیدها برای سلامت نسل جوان در کشور است؛ تهدیدی که مستقیماً با افزایش بیماری‌های ریوی، قلبی و حتی مرگ زودرس ارتباط دارد. بر اساس آمار جهانی، دخانیات سالانه جان بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان می‌گیرد و خسارتی معادل ۴ تریلیون دلار به اقتصاد کشورها وارد می‌کند.

نسلی در محاصره دود؛ رشد نگران‌کننده مصرف دخانیات در نوجوانان

مهم‌ترین دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به مصرف دخانیات چیست؟

در ایران نیز اگرچه قوانین جامعی برای کنترل دخانیات وجود دارد، اما اجرای آن‌ها هنوز به‌صورت کامل و مؤثر انجام نشده است. قانون جامع کنترل دخانیات پس از الحاق ایران به کنوانسیون جهانی در سال ۱۳۸۴ تدوین شد و یک سال بعد آئین‌نامه اجرایی آن به تصویب رسید.

محصولات دخانی در حال حاضر جز ارزان‌ترین کالاهای بازار مصرف هستند؛ موضوعی که نه‌تنها به افزایش مصرف دامن زده، بلکه باعث شده دخانیات در دسترس‌ترین کالای غیرضروری در کشور باشد. اتحادیه‌های صنفی به‌جای کنترل عرضه، در مواردی خود در جهت افزایش مراکز فروش عمل کرده‌اند، در حالی‌که سیاست ستاد کشوری کنترل دخانیات تأکید دارد که دسترسی باید کاهش یابد و قیمت باید خاصیت بازدارندگی داشته باشد.

از سوی دیگر، بسته‌بندی‌های رنگارنگ و جذاب محصولات دخانی، به‌ویژه آن‌هایی که با هدف جذب زنان و نوجوانان طراحی می‌شوند، همچنان در بازار مشاهده می‌شو و این در حالی است که سیاست مصوب ستاد، اجرای «بسته‌بندی استاندارد» و حذف هرگونه جذابیت بصری از روی پاکت‌های سیگار است. اما صنایع دخانی با مقاومت در برابر این مصوبه و طرح ادعای افزایش قاچاق، مانع اجرای کامل آن شده‌اند.

نسلی در محاصره دود؛ رشد نگران‌کننده مصرف دخانیات در نوجوانان

بهانه قاچاق نباید توجیهی برای نادیده گرفتن سلامت عمومی باشد، زیرا همین محصولات قاچاق نیز در مراکز مجاز به فروش می‌رسند و اگر قانون به‌درستی اجرا شود، امکان عرضه این کالاها به حداقل خواهد رسید. اجرای دقیق قوانین، برخورد قاطع با متخلفان، و مطالبه‌گری نهادهای نظارتی می‌تواند گام مهمی برای کاهش مصرف دخانیات، به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانان کشور باشد.

با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده درباره عوارض و خطرات دخانیات، همچنان شمار زیادی از نوجوانان و جوانان به سمت مصرف سیگار و سایر محصولات دخانی گرایش پیدا می‌کنند. این موضوع بسیار نگران‌کننده است، زیرا نشان می‌دهد آگاهی به‌تنهایی کافی نیست و باید با سیاست‌های سخت‌گیرانه‌تر و اجرای دقیق‌تر قوانین از گسترش این پدیده جلوگیری کرد.

یکی از چالش‌های جدید در این زمینه، رواج سیگارهای الکترونیکی و محصولات مشابه در کشور است. به گفته مسئولان، هیچ‌یک از این محصولات در ایران مجوز رسمی ندارد و تمام سیگارهای الکترونیکی موجود در بازار، به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند. محلول‌های مورد استفاده در این دستگاه‌ها حاوی ترکیبات ناشناخته و معطر هستند که می‌توان به آن‌ها هر نوع ماده شیمیایی یا روان‌گردان افزود.

تبلیغات پنهان دخانیات در کمین نسل جوان

این محصولات، به دلیل تبلیغات گمراه‌کننده و ظاهر فریبنده خود، به‌ویژه در میان نوجوانان و جوانان رواج یافته‌اند. با این حال، نه وزارت صنعت و نه هیچ دستگاه اجرایی مسئولیت سلامت یا عوارض ناشی از مصرف این محصولات قاچاق را بر عهده نمی‌گیرند. فروش سیگارهای الکترونیکی در دکه‌ها و فروشگاه‌های خیابانی تخلف محسوب می‌شود و هیچ شرکت یا مرجع رسمی پاسخگوی آسیب‌های احتمالی به مصرف‌کنندگان نیست.

نسلی در محاصره دود؛ رشد نگران‌کننده مصرف دخانیات در نوجوانان

چه خطراتی مصرف سیگارهای الکترونیکی را از سیگار معمولی متمایز می‌کند؟

خطرات ناشی از مصرف سیگارهای الکترونیکی حتی می‌تواند از سیگارهای سنتی نیز بیشتر باشد، زیرا به دلیل ترکیب ناشناخته مواد و عدم وجود کنترل کیفی، مصرف‌کننده در معرض انواع سموم و آلاینده‌های شیمیایی قرار می‌گیرد که می‌تواند آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به بدن وارد کند.

در دوران شیوع کرونا نیز آمار مرگ‌ومیر در میان مصرف‌کنندگان دخانیات به‌طور چشمگیری بیشتر بود و علت این مسئله را ضعف سیستم ایمنی بدن در اثر مصرف دخانیات است؛ عاملی که باعث می‌شود بدن توان مقابله با ویروس‌ها و عفونت‌های تنفسی را از دست بدهد.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که مصرف دخانیات علاوه بر ایجاد بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان، می‌تواند موجب بروز بیماری‌های مادرزادی در نوزادان نیز شود و دخانیات با تأثیر مستقیم بر سلول‌های جنسی و کاهش اکسیژن‌رسانی به جنین، موجب سقط، نارسایی رشد و بروز ناهنجاری‌های مادرزادی می‌شود.

دود سیگار به‌سرعت وارد جریان خون می‌شود و سموم آن به همه اندام‌های بدن منتقل می‌گردد. این فرایند موجب آسیب سلولی، پیری زودرس، اختلال در سوخت‌وساز بدن و افزایش احتمال ابتلاء به بیماری‌های ناتوان‌کننده می‌شود. از همین‌رو، ترک مصرف دخانیات نه‌تنها به نفع سلامت فرد، بلکه به سود خانواده و کل جامعه است.

کد خبر 6649696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • NP IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      سوال چرا همین دخانیات در کشورهای عربی توسعه یافته تولید و مجوز داده نمی شه و حتی در برخی از کشورها مجوز دادن جهت تولید دخانیات ممنوع هست؟ . اما در ایران علاوه بر مجوز حمایت کامل هم در تولید دخانیات با برندهای مختلف می شه ؟
    • NP IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      سیگار برای نوجوانان ایران (هم ارزان است، هم در دسترس، هم ظاهراً جذاب)؛ یعنی سه عامل قیمت پایین، فروش گسترده نزدیک محل‌های رفت‌وآمد و بسته‌بندی رنگارنگ باهم عمل می‌کنند و قوانین موجود هم درست اجرا نمی‌شوند. صنعت دخانیات و بعضی صنوف، عملاً در برابر سیاست‌های بازدارنده (مثل بسته‌بندی ساده و محدود کردن مراکز فروش) مقاومت می‌کنند و با بهانه قاچاق، اجرای کامل قانون را عقب می‌اندازند، در حالی‌که تجربه‌ی کشورهای دیگر نشان می‌دهد با نظارت قوی می‌شود هم قاچاق را کنترل کرد هم مصرف را پایین آورد.
    • NP IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      راهکارهای عملی و پایدار (در سطح کشور) این‌ها ترکیب اقداماتی است که در پژوهش‌ها برای نوجوانان بیشترین اثر را داشته‌اند، مخصوصاً اگر باهم اجرا شوند: گران و سخت‌دسترس کردن سیگار برای زیر ۱۸ سال افزایش جدی مالیات و قیمت خرده‌فروشی تا جایی که خرید برای نوجوان (دردناک) شود، نه یک خرج عادی روزمره.   ایجاد محدودیت فروش اطراف مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و ممنوعیت فروش تکی (نخ‌نخ) که شروع را برای نوجوان‌ها ساده می‌کند.
    • NP IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      زدودن جذابیت بصری و تبلیغی   ⦁ اجرای کامل (بسته‌بندی ساده) بدون رنگ و لوگو و با هشدار تصویری بزرگ؛ تجربه کشورهایی که این کار را کرده‌اند نشان می‌دهد نگاه نوجوانان به سیگار از (فشن)به (چیز چندش‌آور) تغییر می‌کند.   ممنوعیت هر نوع تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم، از جمله اسپانسر شدن در رویدادهای جوان‌پسند و استفاده از اینفلوئنسرها : در عوض، ساخت کمپین‌های رسانه‌ای طولانی‌مدت ضدسیگار با پیام‌های تکرارشونده در تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی و محیطی.
    • NP IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای خود نوجوان‌ها و خانواده‌ها برنامه‌های مدرسه‌محور که از دوره راهنمایی شروع می‌شود، حداقل ۱۵ جلسه تعاملی دارد و روی مهارت «نه گفتن»، مدیریت استرس و شناخت ترفندهای تبلیغاتی تمرکز می‌کند؛ این مدل برنامه‌ها در مطالعات، کاهش معنادار شروع سیگار را نشان داده‌اند.  درگیر کردن والدین و معلم‌ها (به‌خصوص اگر خودشان سیگاری‌اند) در دوره‌های کوتاه آگاهی‌بخشی و پیشنهاد ترک، چون رفتار آن‌ها مهم‌ترین الگو برای نوجوان است.
    • NP IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      حمایت برای ترک، نه فقط ممنوعیت راه‌اندازی یا تقویت خط‌های مشاوره تلفنی و آنلاین، کلینیک‌های ترک در شبکه بهداشت، و اپلیکیشن‌های فارسی‌زبان ترک سیگار برای جوانان، تا کسی که تصمیم می‌گیرد ترک کند تنها نماند.   استفاده از هنر، فعالیت‌های خلاق و پروژه‌های دانش‌آموزی (پوستر، ویدئو، تئاتر، نقاشی دیواری) با موضوع «زندگی بدون دود»؛ این نوع کارهای هنری هم آگاهی را بالا می‌برد هم نوجوان را در نقش «سفیر» ضدسیگار قرار می‌دهد و اثرش از نصیحت خشک بیشتر است.
    • NP IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      چرا تولیدکننده‌های سیگار ادامه می‌دهند؟ سود سیگار فوق‌العاده بالاست، چون محصول ارزان تولید می‌شود، اما به‌خاطر اعتیاد نیکوتین، تقاضا پایدار می‌ماند؛ همین «حاشیه سود بزرگ و دائمی» باعث می‌شود شرکت‌ها با تمام توان در برابر هر قانونی که فروش را کم کند مقاومت کنند. این شرکت‌ها از برنامه‌های «مسئولیت اجتماعی» صوری استفاده می‌کنند تا چهره‌ی خود را خوب نشان دهند؛ در حالی‌که خود پژوهش‌ها می‌گویند وقتی محصول ذاتاً مرگ‌آور است، هیچ نوع مسئولیت اجتماعی نمی‌تواند آن را اخلاقی کند
    • NP IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      این شرکت‌ها از برنامه‌های «مسئولیت اجتماعی» صوری استفاده می‌کنند تا چهره‌ی خود را خوب نشان دهند؛ در حالی‌که خود پژوهش‌ها می‌گویند وقتی محصول ذاتاً مرگ‌آور است، هیچ نوع مسئولیت اجتماعی نمی‌تواند آن را اخلاقی کند. چرا چیز مفید تولید نمی‌کنند؟ بعضی‌شان ادعا می‌کنند در حال «تغییر» به سمت محصولات سالم‌تر یا حتی سرمایه‌گذاری در حوزه سلامتی‌اند، اما تحلیل‌ها نشان می‌دهد این کارها بیشتر برای حفظ سود و تصویر خودشان است؛ در مواردی حتی از بیماری‌هایی که خودشان ایجاد کرده‌اند هم سود می‌برند (مثل شرکت‌ها
    • NP IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      سیگار برای نوجوانان ایران «هم ارزان است، هم در دسترس، هم ظاهراً جذاب»؛ یعنی سه عامل قیمت پایین، فروش گسترده نزدیک محل‌های رفت‌وآمد و بسته‌بندی رنگارنگ باهم عمل می‌کنند و قوانین موجود هم درست اجرا نمی‌شوند. صنعت دخانیات و بعضی صنوف، عملاً در برابر سیاست‌های بازدارنده (مثل بسته‌بندی ساده و محدود کردن مراکز فروش) مقاومت می‌کنند و با بهانه قاچاق، اجرای کامل قانون را عقب می‌اندازند، در حالی‌که تجربه‌ی کشورهای دیگر نشان می‌دهد با نظارت قوی می‌شود هم قاچاق را کنترل کرد هم مصرف را پایین آورد.
    • NP IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      راهکارهای عملی و پایدار (در سطح کشور) این‌ها ترکیب اقداماتی است که در پژوهش‌ها برای نوجوانان بیشترین اثر را داشته‌اند، مخصوصاً اگر باهم اجرا شوند: گران و سخت‌دسترس کردن سیگار برای زیر ۱۸ سال   افزایش جدی مالیات و قیمت خرده‌فروشی تا جایی که خرید برای نوجوان «دردناک» شود، نه یک خرج عادی روزمره.   ایجاد محدودیت فروش اطراف مدارس، دانشگاه‌ها، پارک‌ها و ممنوعیت فروش تکی (نخ‌نخ) که شروع را برای نوجوان‌ها ساده می‌کند.
    • NP IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      برنامه‌های آموزشی و مشاوره‌ای برای خود نوجوان‌ها و خانواده‌ها   برنامه‌های مدرسه‌محور که از دوره راهنمایی شروع می‌شود، حداقل ۱۵ جلسه تعاملی دارد و روی مهارت «نه گفتن»، مدیریت استرس و شناخت ترفندهای تبلیغاتی تمرکز می‌کند؛ این مدل برنامه‌ها در مطالعات، کاهش معنادار شروع سیگار را نشان داده‌اند. درگیر کردن والدین و معلم‌ها (به‌خصوص اگر خودشان سیگاری‌اند) در دوره‌های کوتاه آگاهی‌بخشی و پیشنهاد ترک، چون رفتار آن‌ها مهم‌ترین الگو برای نوجوان است
    • NP IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      جوهره‌ی این خبر این است که هم سیگار معمولی و هم سیگار الکترونیکی برای بدن بسیار خطرناک‌اند، و در نوجوانان ایران مصرف هر دو در حال بالا رفتن است؛ مشکل اصلی «ضعف اجرای قوانین + دسترسی آسان + تبلیغات فریبنده» است، نه فقط کمبود آگاهی. مشکل دقیق از نگاه یک کارشناس سن شروع مصرف دخانیات در ایران به حدود ۱۳ سال رسیده و سالانه حدود ۵۰هزار مرگ در کشور و بیش از ۸٫۵ میلیون مرگ در جهان به دخانیات نسبت داده می‌شود؛ هزینه‌ی اقتصادی هم به تریلیون‌ها دلار می‌رسد.
    • NP IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      قوانین کنترل دخانیات وجود دارد، اما ضمانت اجرای قوی نیست: سیگار ارزان و همه‌جا در دسترس است، جریمه‌ی مؤثر برای مصرف در اماکن عمومی و فروش به زیر ۱۸ سال به‌خوبی اجرا نمی‌شود، و بسته‌بندی‌های جذاب و تبلیغات غیرمستقیم عملاً نوجوانان و زنان را هدف می‌گیرند. سیگارهای الکترونیکی در ایران اغلب قاچاق و بدون نظارت‌اند؛ محلول‌های آن ترکیب ناشناخته‌ای از مواد شیمیایی و گاهی روان‌گردان هستند، بنابراین خطر مسمومیت، آسیب ریوی حاد و اعتیاد نیکوتینی را حتی بیشتر از سیگار سنتی می‌کنند.
    • NP IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      ایده‌ی راه‌حل پایدار (سطح حاکمیتی) برای راه‌حل دائمی، تجربه‌ی جهانی می‌گوید فقط «آگاه‌سازی» کافی نیست؛ باید یک بسته از سیاست‌ها با هم اجرا شود: افزایش جدی مالیات و قیمت دخانیات تا جایی که برای نوجوانان و جوانان صرفه‌ی اقتصادی نداشته باشد؛ این کار در بسیاری کشورها مصرف را به‌طور قابل‌توجهی پایین آورده است. اجرای واقعی ممنوعیت فروش به زیر ۱۸ سال (مجوز فروش محدود، جریمه‌ی سنگین و پلمب برای متخلفان) و محدود کردن تعداد و محل واحدهای عرضه؛ هدف این است که سیگار از «در دسترس‌ترین کالای غیرضروری» به
    • NP IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      هدف این است که سیگار از «در دسترس‌ترین کالای غیرضروری» به کالایی کم‌دسترس تبدیل شود. اعمال بسته‌بندی استاندارد و هشدارهای تصویری بزرگ، بدون رنگ و طرح جذاب؛ صنعت دخانیات معمولاً با بهانه‌ی «افزایش قاچاق» با این سیاست مخالفت می‌کند، اما کشورهایی که آن را کامل اجرا کرده‌اند کاهش جذب نوجوانان را گزارش داده‌اند. ممنوعیت عملی مصرف در اماکن عمومی بسته همراه با جریمه و نظارت (همان‌طور که برای رانندگی انجام می‌شود) تا هم دود دست‌دوم کم شود و هم «عادی‌بودن» سیگار در فضاها شکسته شود.
    • NP IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      ممنوعیت کامل ورود، تبلیغ و فروش سیگارهای الکترونیکی و سایر محصولات نیکوتینی بدون مجوز پزشکی، و ضبط کالای قاچاق همراه با پیگرد صنفی برای فروشندگان. ایده‌ی راه‌حل پایدار (سطح جامعه و فرد) در کنار سیاست‌ها، چند محور برای تغییر عمیق‌تر لازم است: آموزش مستمر در مدارس و دانشگاه‌ها با تمرکز بر مهارت «نه گفتن»، تصویر واقعی از آسیب‌های ظاهری (پوست، دندان، عملکرد ورزشی) و تأثیر روی باروری و جنین، چون این‌ها برای نوجوانان ملموس‌تر از آمار مرگ‌ومیر هستند.
    • NP IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      ایجاد جایگزین‌های سالم برای هیجان و تعلق گروهی (ورزش، هنر، گروه‌های داوطلبی)، چون بسیاری از نوجوانان برای احساس بزرگ‌تر شدن یا پذیرفته‌شدن در جمع به سیگار و ویپ رو می‌آورند. راه‌اندازی و تقویت خدمات ترک (کلینیک‌ها، خطوط تلفن، مشاوره‌ی رایگان، داروهای ترک) و تبلیغ فعال آن‌ها؛ شواهد نشان می‌دهد حمایت ساختاری احتمال موفقیت ترک را چند برابر می‌کند.
    • NP IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      4 0
      از نظر علمی دود دست‌دوم می‌تواند به‌شدت خطرناک و در بعضی جنبه‌ها هم‌سطح مصرف مستقیم باشد، چون همان سموم (نیکوتین، قیر، مونوکسیدکربن و مواد سرطان‌زا) را وارد بدن فرد غیرسیگاری می‌کند. مشکل اصلی چیست؟ طبق آمارهای بین‌المللی، سالانه بیش از ۱٫۳ میلیون نفر در جهان فقط به‌خاطر مواجهه با دود دست‌دوم جان خود را از دست می‌دهند؛ یعنی قربانیانی که خودشان سیگار نمی‌کشند.
    • NP IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      در ایران نیز برآوردها حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مرگ سالانه بر اثر دود دست‌دوم را نشان می‌دهد و بیشترین قربانیان زنان و کودکان در محیط خانه‌اند؛ این دقیقاً همان نکته‌ای است که در گزارش مهر به آن اشاره شده است. برای نوجوانان و جوانان، قرار گرفتن در فضای دودآلود علاوه‌بر بیماری‌های قلبی و ریوی، با ناباروری، اختلال رشد جنین، سقط و مرگ ناگهانی نوزاد ارتباط دارد و نیکوتین رشد مغز جنین را مختل می‌کند.
    • NP IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      چرا وضعیت نسل نوجوان نگران‌کننده شده؟ سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که صنعت دخانیات بازار خود را به سمت نوجوانان و محصولات جدید (سیگار الکترونیک، ویپ و…) سوق می‌دهد و اگر جلوی این روند گرفته نشود، یک «نسل گرفتار نیکوتین» شکل می‌گیرد. گزارش‌ها می‌گویند بخشی از نوجوانان، سیگار یا ویپ را «تفننی» و بی‌خطر می‌بینند، در حالی‌که همان قرار گرفتن مکرر در معرض دود، ریه و سیستم قلبی را از سن کم دچار التهاب مزمن می‌کند و احتمال اعتیاد پایدار را بالا می‌برد.
    • NP IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      ایده راه‌حل دائمی در سطح سیاست‌گذاری برای این‌که وضعیت فقط با هشدار و کمپین مقطعی حل نشود، ترکیب چند اقدام هم‌زمان لازم است: قانون‌گذاری سخت‌گیرانه بر فضاهای بدون دود   ممنوعیت کامل مصرف هر نوع دخانیات (سیگار، قلیان، ویپ) در فضاهای بسته عمومی، محل کار، رستوران‌ها و حتی خودروهای شخصی حامل کودک، همراه با جریمه‌ی جدی و قابل‌اجرا.   تعریف «خانه بدون دود» به‌عنوان استاندارد سلامت و تشویق سیاست‌های مسکن و بیمه برای حمایت از خانواده‌هایی که این اصل را رعایت می‌کنند.
    • NP IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      خدمات حرفه‌ای ترک، نه فقط نصیحت   ایجاد و توسعه‌ی کلینیک‌ها و خطوط تلفنی ترک سیگار، پوشش بیمه‌ای داروها و مشاوره‌ی ترک، و استفاده از تست‌های ساده تنفسی که خود گزارش مهر هم گفته؛ این تست‌ها به مصرف‌کننده نشان می‌دهد ریه‌اش در چه وضعی است و انگیزه‌ی ترک را بالا می‌برد.   ادغام برنامه‌های ترک در نظام مراقبت اولیه سلامت (خانه‌های بهداشت، پزشک خانواده) تا هر مراجعه‌ی معمولی فرصت پرسش درباره‌ی مصرف دخانیات و پیشنهاد کمک برای ترک باشد.
    • NP IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      آموزش هدفمند نسل نوجوان و تغییر هنجار اجتماعی   برنامه‌ی درسی منظم در مدارس راهنمایی و دبیرستان که به زبان نوجوان، تصویر واقعی اعتیاد نیکوتین، ناباروری، سقط و مرگ ناگهانی نوزاد را نشان دهد، نه فقط شعار؛ کشورهایی که این آموزش‌ها را از سن پایین شروع کرده‌اند، کاهش پایدار مصرف دارند.   کارزارهای رسانه‌ای که به‌جای «سیگار نکش چون بده»، روی حق کودکان و زنان برای تنفس هوای پاک و «من خانه‌ی بدون دود می‌خواهم» تمرکز کنند؛ این رویکرد حق‌محور، فشار اجتماعی بر مصرف‌کنندگان را بالا می‌برد.
    • NP IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      ایده راه‌حل در سطح خانواده و فرد توافق خانوادگی برای تبدیل خانه به «منطقه‌ی بدون دود» و در صورت اصرار مصرف‌کننده، انتقال سیگار به فضای باز دور از کودکان. استفاده از تست‌های تنفسی ساده یا عکس‌های هشداردهنده (مثلاً روی پاکت‌ها) به‌عنوان ابزار گفت‌وگو در خانواده؛ مطالعات نشان داده رو‌به‌رو کردن فرد با داده‌ی عینی از وضعیت ریه‌اش، تصمیم به ترک را تقویت می‌کند.
    • NP IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      تشویق نوجوانان به مشارکت در فعالیت‌های بدنی و هنری؛ هرچه هویت و لذت سالم جایگزین «ژست سیگارکشیدن» شود، جذابیت دخانیات کمتر می‌شود.
    • NP IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      چرا این‌قدر کشورها درگیرند؟ نیکوتین اعتیادآور است و ترک را سخت می‌کند، بنابراین حتی وقتی مردم می‌دانند سیگار مضر است، به‌سادگی رهایش نمی‌کنند. صنعت دخانیات با تبلیغات غیرمستقیم و معرفی محصولات جدید (مثل بعضی انواع ویپ و نیکوتین‌پچ‌ها به‌عنوان «کم‌خطرتر») سعی می‌کند بازار را حفظ کند، در حالی‌که مطالعات نشان می‌دهد این محصولات هم بدون خطر نیستند.
    • NP IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      ایده راه‌حل‌های پایدار برای کاهش واقعی مصرف سیگار، تجربه‌ی کشورها نشان می‌دهد ترکیب چند کار با هم لازم است، نه فقط یک اقدام: سیاست‌های سفت و سخت دولتی: مالیات بالا روی دخانیات، ممنوعیت تبلیغ، هشدارهای تصویری بزرگ روی پاکت‌ها و ممنوعیت مصرف در فضاهای عمومی بسته، هم مصرف را پایین می‌آورد و هم جوان‌ها را بازدارنده‌تر می‌کند.
    • NP IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      حمایت جدی برای ترک: خط‌های تلفن ترک سیگار، داروهای کمک‌ ترک، مشاوره و برنامه‌های گروهی، احتمال موفقیت را چند برابر می‌کند؛ کشورهایی که این خدمات را رایگان یا ارزان ارائه داده‌اند، کاهش پایدارتر دیده‌اند. آموزش و فرهنگ‌سازی از سن پایین: کار روی مدارس، رسانه‌ها و خانواده‌ها برای این‌که «سیگار کشیدن» از یک رفتار عادی و اجتماعی، به یک رفتار ناسالم و غیرجذاب تبدیل شود، در درازمدت مهم‌ترین اثر را دارد.
    • NP IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      کشورهایی مثل عربستان و امارات تمرکز اصلی‌شان بر مالیات سنگین، ممنوعیت گسترده‌ی مصرف در فضاهای عمومی و محدودکردن واردات است؛ در عربستان حتی بر «کشت و فرآوری توتون» هم محدودیت و منع جدی مطرح شده، اما باز هم ریشه‌ی اصلی سیاست، کنترل مصرف است نه یک ممنوعیت شفاف و مطلقِ قانونی روی هر نوع تولید داخلی برای همیشه.
    • NP IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      در عوض، برخی کشورها در حال رفتن به سمت «آینده بدون سیگار» هستند؛ برای مثال مقاله‌های علمی درباره‌ی «ابطال فروش سیگار» استدلال می‌کنند که دولت‌ها از نظر حقوقی می‌توانند به‌طور کامل فروش سیگار را ممنوع کنند و تولید را به‌تدریج جمع کنند، اما هنوز فقط اقلیتی از کشورها واقعاً به این سمت رفته‌اند و بیشترشان روی مالیات و محدودیت مصرف کار می‌کنند.
    • NP IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      3 0
      مشکل اصلی چیست؟ مشکل اصلی این است که: از یک‌طرف، صنعت دخانیات منبع درآمد مالیاتی و اشتغال است و لابی قدرتمندی دارد؛ همین، تصمیم برای ممنوعیت کامل تولید را برای دولت‌ها سخت می‌کند. از طرف دیگر، هزینه‌ی سلامت عمومی، بیماری‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از سیگار بسیار بالاست و کشورهایی که تولید و مصرف را آزاد گذاشته‌اند، بعداً باید هزینه‌های سنگین درمانی و اجتماعی را بپردازند.
    • NP IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      ایده‌ی راه‌حل «نسبتاً دائمی» هیچ راه‌حلی یک‌شبه و صددرصد دائمی نیست، ولی بسته‌ای از سیاست‌ها می‌تواند در عمل مصرف سیگار را به حد بسیار پایین برساند: توقف تدریجی تولید و فروش سیگارِ قابل‌اعتیاد    کاهش اجباری نیکوتین در سیگارها تا سطح غیر‌اعتیادآور (کاری که در ادبیات سیاست‌گذاری به‌عنوان یک گزینه‌ی کاملاً ممکن مطرح شده) و سپس محدود کردن کامل مجوزهای تولید.
    • NP IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      مالیات‌های بسیار بالا و earmark‌شده برای سلامت   افزایش پیوسته‌ی مالیات تا جایی که سیگار به‌لحاظ اقتصادی برای اکثر مردم جذاب نباشد و درآمد حاصل مستقیم خرج ترک‌سیگار و مراقبت‌های سلامت شود. ممنوعیت تبلیغ، اسپانسرینگ و عادی‌سازی    قطع کامل تبلیغات، نمایش برندها و هرگونه حمایت مالی فرهنگی/ورزشی از طرف صنعت دخانیات تا تصویر اجتماعی سیگار «غیرطبیعی» و نامطلوب شود.
    • NP IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      حمایت گسترده و رایگان از ترک‌سیگار    ارائه‌ی دارو، مشاوره و خدمات ترک‌سیگار به‌صورت گسترده و کم‌هزینه، چون بدون کمک به وابسته‌ها، ممنوعیت‌ها فقط بازار سیاه ایجاد می‌کند. 5. نسل بدون سیگار (Tobacco‑Free Generation)    الگوی برخی کشورها که خرید هر نوع محصول دخانی را برای متولدان بعد از یک سال خاص به‌طور دائمی ممنوع می‌کنند؛ این‌طوری بازار به‌تدریج کوچک می‌شود بدون این‌که یک‌باره شوک اجتماعی ایجاد شود.
    • NP IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      3 0
      محدودیت شدید عرضه (به‌خصوص اطراف مدارس)   ممنوعیت ایجاد هر نوع واحد فروش سیگار و قلیان در شعاع مشخصی از مدارس، دانشگاه‌ها و پارک‌های پررفت‌وآمد نوجوانان؛ این کار در بسیاری کشورها اجرا شده و دسترسی نوجوان را کم کرده است.   الزام فروش فقط در واحدهای دارای مجوز خاص، همراه با جریمه بسیار سنگین و پلمب برای فروش به زیرسن قانونی.
    • NP IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      11 0
      حرکت به‌طرف «نسل بدون سیگار»  تصویب قانون که از سال تولد مشخصی (مثلاً بعد از ۲۰۱۰ میلادی) هیچ‌کس، حتی وقتی بزرگ‌سال شد، حق خرید محصولات دخانی نداشته باشد؛ این مدل در برخی کشورها و پیشنهادهای علمی برای پایان‌دادن تدریجی به بازار سیگار مطرح است. آموزش عمیق و مداوم در مدرسه، نه چند پوستر شعاری  
    • NP IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      برنامه‌ی درسی منظم از دوره‌ی ابتدایی تا دبیرستان درباره اعتیاد نیکوتین، مهارت نه گفتن، فشار همسالان و شیوه‌های جایگزین برای مدیریت استرس؛ مطالعات نشان داده این نوع آموزش مهارت‌محور، در مقایسه با هشدارهای ترسناک صرف، اثر ماندگارتر دارد. بستن تمام روزنه‌های تبلیغ و عادی‌سازی   ممنوعیت کامل قلیان‌سراها و عرضه قلیان در کافه/رستوران‌هایی که کودکان و نوجوانان تردد دارند؛
    • NP IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      کنترل جدی محتوای رسانه‌ای و پلتفرم‌ها برای عدم نمایش مثبت یا رمانتیکِ سیگار (کاری که در بسیاری کشورها سال‌هاست روی فیلم و تلویزیون انجام می‌شود). چه کاری در سطح جامعه و خانواده شدنی است؟ اگر دنبال ایده‌ی «عملی و نزدیک» هم هستی، سه محور مهم‌اند:
    • NP IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      خانواده‌ای که خودش مصرف نکند: حضور پدر، مادر یا بزرگ‌تر سیگاری، مهم‌ترین عامل عادی‌شدن سیگار برای نوجوان است؛ برنامه‌های ترک در سطح والدین شاید اثرش از هر پوستر مدرسه‌ای بیشتر باشد. ساختن جایگزین برای هیجان و تعلق: باشگاه‌های ورزشی ارزان، گروه‌های هنری، کار داوطلبانه، و… هرچه نوجوان بیشتر در فعالیت‌های سالم و جذاب درگیر باشد، نیاز کمتری به «نمادهای خطرناک بزرگ‌سال بودن» پیدا می‌کند.
    • NP IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      محیط آموزشی که فقط تنبیه نکند، گفت‌وگو کند: مدرسه‌ای که نوجوان سیگاری را فقط اخراج یا تحقیر می‌کند، او را به پنهان‌کاری و مصرف بیشتر می‌برد؛ رویکرد مشاوره، گروه‌های حمایتی و ارجاع به برنامه‌های ترک، در دنیا اثربخش‌تر گزارش شده است.
    • NP IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      سن شروع بسیار پایین     این‌که شروع مصرف دخانیات روی حدود ۱۳ سال گزارش شده، یعنی تماس با نیکوتین از دوران راهنمایی شروع می‌شود و احتمال وابستگی شدید و بیماری در بزرگسالی را بالا می‌برد؛ داده‌های ملی هم نشان می‌دهد بخش مهمی از نوجوانان ۱۳–۱۵ سال حداقل یک‌بار سیگار یا سایر دخانیات را امتحان کرده‌اند.
    • NP IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      فاصله بین «قانون روی کاغذ» و اجرای واقعی     طبق قانون جامع کنترل دخانیات و آیین‌نامه‌های آن، استعمال در بسیاری از اماکن عمومی در ایران ممنوع است و حتی سازوکارهایی مثل همکاری پلیس، بازرسان بهداشت و خط تلفن شکایت برای گزارش تخلف در نظر گرفته شده است.
    • NP IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      اما مطالعات سیاستی – به‌خصوص درباره قلیان – نشان می‌دهد که این ممنوعیت‌ها در عمل ضعیف اجرا می‌شوند و با وجود ممنوعیت رسمی، استفاده از قلیان در کافه‌ها و رستوران‌ها همچنان رایج است. این همان چیزی است که در خبر هم به آن اشاره شده: «قانون هست، ضمانت اجرا ضعیف است».
    • NP IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      قرارگرفتن نوجوان در محاصره‌ی تبلیغ و الگوهای اجتماعی     شواهد جهانی نشان می‌دهد هر چقدر نوجوان بیشتر در معرض تبلیغات، ویترین سیگار، و مصرف اطرافیان باشد، احتمال شروع مصرف او چند برابر می‌شود. در ایران تبلیغات مستقیم تا حد زیادی ممنوع است، ولی در فضای مجازی، سریال‌ها، دورهمی‌ها و قهوه‌خانه‌ها هنوز «عادی بودن» دخانیات به‌شدت دیده می‌شود.
    • NP IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      راه‌حل‌های مؤثر برای ایران ایده‌ی «راه‌حل دائمی» در عمل یعنی مجموعه سیاست‌هایی که هم زمان طولانی اجرا شوند و هم چند لایه را با هم بپوشانند؛ تجربه‌ی کشورها و پژوهش‌ها چند مسیر روشن پیشنهاد می‌کند: * اجرای واقعی قوانین موجود جریمه و نظارت قابل‌احساس در اماکن عمومی: جریمه‌ی مشخص برای فرد مصرف‌کننده و برای صاحب مکان (رستوران، قهوه‌خانه و…) و گزارش منظم میزان بازرسی و تعداد جریمه‌ها، باعث می‌شود ممنوعیت از «نمادین» به «واقعی» تبدیل شود.
    • NP IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      شفافیت در گزارش‌ها: انتشار دوره‌ای آمار اجرای قانون، نام شهرهای پیشرو و عقب‌مانده و تشویق شهرهای موفق (مثل طرح «شهر بدون دخانیات») انگیزه‌ی مدیریت شهری را بالا می‌برد. * محدود کردن شدید دسترسی نوجوانان کنترل واقعی فروش به زیر سن قانونی: مطالعات نشان می‌دهد هر وقت فروش به نوجوانان به‌طور فعال کنترل و فروشنده‌ها جریمه شوند، مصرف در مقطع راهنمایی و دبیرستان تا حدود نصف کاهش پیدا می‌کند.
    • NP IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      نظارت بر بوفه‌ی مدارس و محیط‌های اطراف مدرسه: هیچ نوع سیگار، قلیان یک‌بار مصرف، تنباکو، ویپ یا دستگاه حاوی نیکوتین نباید در شعاع مشخصی از مدارس فروخته شود. *حمله به «جذابیت» دخانیات برای نوجوان کمپین‌های رسانه‌ای مخصوص نوجوان ایرانی: برنامه‌های آموزشی که فقط «ترساندن» نباشد، بلکه به زبان خود نوجوان درباره استقلال، تصویر بدنی، فشار همسالان و ترفندهای تبلیغاتی صنعت دخانیات حرف بزند، در ترکیب با محدودیت تبلیغات، خطر شروع مصرف را به‌طور معنادار پایین می‌آورد.
    • NP IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      کاهش نمایش دخانیات در فیلم و شبکه‌های اجتماعی: همکاری با صداوسیما، تولیدکنندگان محتوا و پلتفرم‌ها برای کم‌کردن صحنه‌های سیگار در آثار تازه، و برچسب‌گذاری هشدار برای محتوای حاوی استعمال، از راهکارهای پیشنهادی در پژوهش‌هاست. * حمایت جدی از ترک‌سیگار و خانواده‌ها خدمات ترک‌سیگار در دسترس و کم‌هزینه: اگر والدین، معلم‌ها و خود نوجوانان به برنامه‌های ترک (مشاوره، دارودرمانی، خط تلفن و…) دسترسی واقعی داشته باشند، احتمال موفقیت ممنوعیت‌ها بیشتر می‌شود؛
    • NP IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      تجربه‌ی کشورهای مختلف نشان داده که بدون این جزء، فقط بازار غیررسمی تقویت می‌شود. کار با خانواده‌ها: چون الگوی مصرف والدین یکی از مهم‌ترین عوامل شروع سیگار در نوجوان است، آموزش و حمایت از والدین برای ترک و تغییر رفتار، باید بخشی از برنامه ملی باشد.
    • NP IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      حرکت به سمت «نسل بدون دخانیات» بر پایه‌ی شواهد، کشورهایی که محدودیت‌های سنی فروش را بالا برده و به‌تدریج برای متولدان بعد از یک سال مشخص خرید هر نوع محصول دخانی را ممنوع کرده‌اند، توانسته‌اند روند شروع مصرف را در نوجوانان بشکنند. این الگو می‌تواند در ایران داخل کشور هم با توجه به ساختار حقوقی و فرهنگی بومی‌سازی شود.
    • NP IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      2 0
      پیشنهادهای کلان (برای دولت و قانون‌گذار) اجرای بسته‌ی معروف MPOWER سازمان جهانی بهداشت: نظارت دقیق بر مصرف، ممنوعیت تبلیغات، هشدارهای واضح، کمک به ترک، ممنوعیت دود در اماکن عمومی و بالا بردن مالیات دخانیات؛ کشورهایی که این بسته را جدی اجرا کرده‌اند، مصرف و مرگ‌ومیر ناشی از دخانیات در آن‌ها پایین آمده است.
    • NP IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      محدود کردن شدید دسترسی نوجوانان: سخت‌گیری روی فروش به زیر سن قانونی، جریمه برای فروشنده و نه فقط خریدار، و کنترل آنلاین روی فروش سیگار و ویپ‌ها؛ مطالعات نشان داده‌اند شهرهایی که این کار را کرده‌اند، مصرف در دانش‌آموزان تا حدود نصف کم شده است.
    • NP IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      پیشنهادهای اجتماعی و آموزشی برنامه‌های آموزشی در مدارس و خانواده: پروژه‌هایی که هم‌زمان دانش‌آموز، والدین و معلم را درگیر می‌کنند، در چند کشور اروپایی توانسته‌اند شروع مصرف سیگار در نوجوان‌ها را 10 تا 35 درصد پایین بیاورند. برنامه‌های ترک در سطح محله: کلینیک‌ها و کمپین‌های محلی، مشاوره‌ی گروهی، و خط تلفن یا چت آنلاین ترک سیگار وقتی در سطح جامعه گسترش پیدا می‌کنند، هم مصرف را کم می‌کنند هم از نظر اقتصادی به‌صرفه‌اند، چون هزینه‌ی درمان بیماری‌ها از هزینه‌ی این برنامه‌ها بسیار بیشتر است.
    • NP IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      ایده‌هایی که شما مهر هم پیشنهاد کنید تأکید کنید که بخشی از مالیات سنگین دخانیات، مستقیم خرجِ آموزش و درمان رایگان ترک در محله‌ها و مدارس شود؛ این مدل در بعضی کشورها اجرا شده و نتیجه‌اش هم کاهش مصرف و هم صرفه‌جویی در هزینه‌های درمانی بوده است. همین‌طور پیشنهاد کنید رسانه‌ها به‌جای «نرمال‌سازی» دود در سریال‌ها و شبکه‌های اجتماعی، برای نمایش سیگار و ویپ محدودیت بگذارند و در کنار هر خبر یا محتوا، لینک یا شماره‌ خط کمک به ترک قرار دهند؛
    • NP IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      1 0
      سازمان‌های بهداشتی منطقه‌ای هم‌اکنون روی چنین همکاری‌هایی با رسانه‌ها تأکید می‌کنند.
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۱۹
      0 0
      اول فروش به نوجوانان حتی تا سن ۲۰سالگی ممنوع شود درسراسر کشور دوم جریمه سنگین برا فروشنده بعد فشار سر خانواده چون که خانواده خبر ندارد به محض اطلاع فکری می کنند اکثر خانواده ها خبر ندارند بیرون چه خبره ازفرزندانشان