۲۶ آبان ۱۴۰۴، ۱۲:۰۶

تعیین سقف مهریه؛ راهکار یا چالش/ ۳۲

هیچ شرط عندالاستطاعه یا محدودکننده‌ای حق زن در مهریه را تغییر نمی‌دهد

هیچ شرط عندالاستطاعه یا محدودکننده‌ای حق زن در مهریه را تغییر نمی‌دهد

قاضی دیوان عالی کشور گفت: مهریه به مجرد وقوع عقد، مالکیت زن است و هیچ شرط عندالاستطاعه یا محدودکننده‌ای حق زن را تغییر نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، پوران ولویون قاضی دیوان عالی کشور در نشست «تعیین سقف مهریه؛ حمایت از خانواده یا تضعیف پشتوانه زنان؟ اظهار داشت: اگر امری را شرط کنیم و آن را معلق بر اینکه مرد استطاعت پیدا کند قرار دهیم، این اصلاً معنا و اعتبار قانونی ندارد. این امری معلق است و منجز نیست. در حالی که ما برای عقد نکاح شرایط مشخص داریم، عاقل بودن طرفین، توافق طرفین، تعیین نوع و میزان مهریه، مهرالماثه، بحرالمثل و سایر شرایط قانونی همه مشخص است و هیچ نیازی به شرط عندالاستطاعه ندارد.

وی افزود: قانونگذار به صراحت برای نوع مهریه، شرایط و بسترهای مختلف ازدواج، مقررات دقیقی در نظر گرفته است. هیچ نامی از عندالاستطاعه در قانون مدنی نیامده است. اگر گفته شود زن تا ۱۰ سال یا ۲۰ سال نتواند مهریه خود را مطالبه کند، این دخالت در مالکیت زن و بی‌اعتبار کردن حقوق او است. هرگونه محدودیت بر حق عندالمطالبه زن، مخالف قانون، شرع و فقه شیعه است.

ولویون با اشاره به رویکرد برخی نمایندگان مجلس گفت: ممکن است نمایندگان بگویند مصالح عمومی مطرح است. بله، من به عنوان قاضی هم به مصالح عمومی اهمیت می‌دهم، اما آیا اعمال شرط عندالاستطاعه و محدود کردن حق زن، با مصلحت عمومی هم‌خوانی دارد؟ آیا سایر قوانین کیفری و دیون در دنیا چنین محدودیت‌هایی دارند؟ اگر هدف فقط جلوگیری از زندانی شدن چند نفر است، نباید حقوق زنان را زیر پا گذاشت.

وی ادامه داد: فرض کنید مرد فوت کند، کل مهریه زن به او و حتی به وراث قانونی منتقل می‌شود. اگر شرط عندالاستطاعه اعمال شود، زن مجبور است ثابت کند که مرد استطاعت مالی داشته است. این روند، مهریه را به سخره می‌گیرد و حقوق شرعی و قانونی زن را نقض می‌کند. اصل مهریه که در قرآن کریم و سنت پیامبر آمده است، عندالمطالبه است و هیچ شرطی نمی‌تواند آن را محدود کند.

ولویون درباره اهمیت مالیات و تملک مهریه گفت: قانون مدنی ماده ۷۸ می‌گوید مهریه باید دارای ارزش مالی و قابلیت تملک باشد. اگر مهریه عندالاستطاعه شود، قابل تملک نیست و اساساً ارزش قانونی خود را از دست می‌دهد. این حقایق حقوقی باید برای همه تبیین شود و هر گونه اقدام برای اعمال شرط عندالاستطاعه، بی‌اساس و غیرقانونی است.

وی افزود: هر قراردادی که بین طرفین با ترازو و توازن صورت گرفته و مطابق موازین اسلام باشد، معتبر است و می‌تواند زمان‌بندی شود، اما اصل حق زن تغییر نمی‌کند. مهریه عندالمطالبه است و هیچ جایگزینی نمی‌تواند این حق را محدود کند. کاهش سقف مهریه یا اعمال شرایط عندالاستطاعه، تضعیف حقوق زن و بی‌اعتبار کردن قانون مدنی است.

ولویون با اشاره به تجربه خود در قانون حمایت خانواده گفت: ما در پیش‌نویس قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، به عنوان نماینده قوه قضائیه حضور داشتیم و با مشکلات مهریه‌های سنگین مانند هزاران سکه مواجه بودیم، اما راه حل این نبود که حق قانونی زن را محدود کنیم. راه حل کارشناسی و حقوقی وجود دارد، اما نباید به کوتاه‌ترین و غیرکارشناسی‌ترین راه‌ها متوسل شویم.

وی در پایان تأکید کرد: مهریه دارای ارزش معنوی، حقوقی و انسانی برای زنان است. این یک اصل در حفظ کرامت زن و هویت حقوقی اوست. کشورهای اسلامی دیگر نیز مهریه دارند. هر گونه اقدام برای محدود کردن مهریه، اعمال شرط عندالاستطاعه یا تغییر حقوق قانونی و شرعی زن، مغایر قرآن، سنت پیامبر، فقه شیعه و قانون مدنی است و نباید توسط کارها و طرح‌های سطحی تضعیف شود.

پوران ولویون، قاضی دیوان عالی کشور، در ادامه سخنان خود با تأکید بر ضرورت توجه به عدالت و حقوق زنان در نظام قانونی گفت: بسیاری از نمایندگان می‌گویند مصالح عمومی مطرح است. من هم به عنوان قاضی اعتقاد دارم که مصالح عمومی مهم است، اما نباید مصالح فردی و حقوق زنان را نادیده گرفت. این حقوق به ویژه در موضوع مهریه که در مالکیت زن قرار دارد، نباید با اقدامات یک‌جانبه محدود شود.

وی افزود: در مسائل قانونی، گاهی اوقات می‌گویند اگر مرد استطاعت مالی داشته باشد، زن حق مطالبه دارد. اما اگر شرط عندالاستطاعه اعمال شود، زن مجبور می‌شود ثابت کند که مرد توان مالی داشته است. این روند باعث می‌شود که حق قانونی زن به تأخیر بیفتد یا عملاً از بین برود. این چیزی نیست که با مبانی قرآن و سنت پیامبر سازگار باشد.

ولویون با اشاره به موازین فقهی و قانونی گفت: آیا سایر ادیان و نظام‌های حقوقی در همه احکام کیفری نیز چنین محدودیت‌هایی دارند؟ آیا اگر ما به خاطر مصالح عمومی چند نفر را از زندان آزاد کنیم، باید حق قانونی دیگری را محدود کنیم؟ پاسخ روشن است؛ خیر. این مسأله باید در چارچوب عدالت و حقوق فردی حل شود و هیچ اقدام غیرکارشناسی نباید حقوق زن را محدود کند.

وی ادامه داد: در مقام شاکی خصوصی، اگر زن بخواهد مهریه خود را مطالبه کند، نمی‌تواند تحت شرایط عندالاستطاعه، مدعی شود. این وضعیت باعث می‌شود که اصل حق عندالمطالبه زنان به سخره گرفته شود. ما با اصلاح موادی از قانون، بدون توجه به حقوق زنان و مالکیت قانونی آن‌ها، در واقع در مسیر نادرستی قدم می‌گذاریم.

ولویون اظهار داشت: بنابراین ضرورت دارد که تمام اصلاحات قانونی با دقت، کارشناسی و با تکیه بر فقه، قرآن، سنت پیامبر و قانون مدنی انجام شود. هیچ اقدامی نباید موجب تضییع حقوق قانونی و کرامت زنان شود و باید تمام زوایا، مصالح فردی و عمومی، و پیامدهای اجتماعی در نظر گرفته شود.

پوران ولویون در ادامه صحبت‌های خودبا اشاره به مسائل حقوقی و فقهی مرتبط با خانواده و مهریه توضیح داد: مسئله اساسی این است که چرا باید زن مکلف شود به اقداماتی که عملاً او را در معرض آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی قرار می‌دهد. قانون مدنی در بخش احراز حرج و اصلاحات مربوطه خود، چندین مورد را پیش‌بینی کرده و اختیار قاضی را برای تشخیص سایر موارد نیز محفوظ گذاشته است. این یعنی حتی اگر جامعه تغییر کند یا رویکردهای جدید شکل بگیرد، قاضی دادگاه اختیار قانونی برای اعمال عدالت را دارد.

وی با تأکید بر تجربه خود در هیئت دیوان عالی کشور ادامه داد: پرونده‌های عسر و حرج زنان در دیوان عالی کشور به کرات مطرح شده و در شرایطی مانند اعتیاد، مفقودالاثر بودن مرد یا خشونت علیه زن قاضی تشخیص می‌دهد که اعمال عسر و حرج مجاز است.

وی افزود: سوال این است که چرانمایندگان مجلس به احکام جاری دیوان عالی کشور توجه نکرده‌اند؟ ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی مصوب ۱۳۱۴ مشخصاً بیان کرده که زن می‌تواند مهریه خود را عندالمطالبه مطالبه کند و این حق اوست که در زندگی مشترک استفاده شود. این حق صرفاً مالی نیست بلکه حیثیت و کرامت زن را نیز حفظ می‌کند.

ولویون در ادامه با اشاره به نقش قانونگذار در تعریف وظایف زن توضیح داد: ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی بیان می‌کند که زن وظایفی در مقابل شوهر دارد که شامل تمکین خاص است. این تمکین شامل روابط زناشویی است و نه کارهای منزل یا امورفیزیکی. این تمکین بر اساس فقه و شریعت تعریف شده و احترام و حرمت زن در نظر گرفته شده است.

وی تأکید کرد: متأسفانه برخی اصلاحات اخیر بدون درک کامل فقهی و حقوقی، این مفاهیم را به سادگی حذف یا تفسیر نادرست می‌کنند.قانونگذار باید زمینه‌ای فراهم کند که هم کرامت زن حفظ شود و هم عدالت اجتماعی رعایت گردد. اصلاحات سطحی بدون توجه به مبانی فقهی و حقوقی، آثار منفی جبران‌ناپذیریبر زنان و خانواده‌ها خواهد داشت.

کد خبر 6658762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      30 16
      خوب این قانون های عصر حجری است که مردم را به روزز سباه نشانده در کجای قران امده مردان برای عدم توان مالی پرداخت مهریه ای که سیر صعودی دارد باید به زندان بیفتد خانم قاضی کاری میکید که هیچ مردی سراغ ازدواج داعم نرود و هین اندک خانوارهای سر پا مانده را از هم میپاشید
    • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      24 12
      این خانم قاضی بگوید کجای اسلام این شروط ضمن عقد امده که در عقد نامه ها اورده اید خدا نگذرد از تقصیر کسی را که این شروط را اورد که جوانان نتوانند در موعد مشخص ازدواج کنند و ثمره ان فرزند باشد کشور در اینده نزدیک با مشکلات غیر قابل پیش بینی حیاتی مواجه خواهد شد
      • ایرانی IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
        4 4
        مرد عقل دارد زمان ازدواج نباید مهریه سنگین را قبول کند نه اینکه در زمان ازدواج قبول کند وبعدا که به مشکل برمیخورد بگوید بی پول وبی مال هستم
    • سمیه IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      28 22
      با قوانین فعلی اگر زن بخواهد طلاق بگیرد باید کل مهریه را ببخشد ولی در طرف دیگر چنانچه مرد بخواهد زن را طلاق بدهد هم مستقیم این کار را نمیکند، اینقدر او را شکنجه ی روحی و روانی می‌کند تا مجبور شود بگوید مهرم حلال، جونم آزاد یعنی در هر صورت مرد در هنگام طلاق مهریه نخواهد داد و آینده ی زنانی که بدون پشتوانه ی مالی مطلقه می‌شوند بسیار مبهم . حتی ترسناک است
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۶
      24 24
      هدف اکثر مردها از ندادن مهریه این نیست که ندارند چون تقسیط می‌شود و از طرفی مرد ها به جز اینکه اکثرا درآمد دارند ارث های هنگفتی از خانه ی پدری می‌گیرند ولی تعدادی از سر لجبازی نمی‌خواهند پرداخت کنند و عده ای هم نبود قانون مهریه راه برای خیانت و عیاشی آنها کاملا باز خواهد کرد و بدون دغدغه ی فکری زن و بچه را رها می‌کنند و دنبال زنان جوانتر میروند
    • IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      17 6
      حق زن حق زن ، مهریه پشتوانه مالی زن در صورت طلاق، مهریه یک کادو هست و تمام ، و قرار نیست این کادو در حدی باشه که طرف خودش رو به مشقت بندازه یا به استعسال بیفته ، و اگر مهریه رپ زن چیزی انتخاب می‌کنه که اگر به طلاق بکشه ،به عنوان پشتوانه مالی میخواد حساب کنه ،از نظر من همچین زنی که این چنین فکر می‌کنه رو چطور بهش اعتماد میشه کرد ،کسی که بفکر جدایی و روزهای بعدشه
    • حسن رحیمی IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      14 2
      نظرات خانم محترم قاضی بر احساسات زنانه است نه بر تعقل وتشکر و شرایط زمان چرا که صرفا با نظر بعضی از فقهای عظام شیعه وحقیقت مخالفت می‌کند واقعا اگر حبس حق شرعی برای زن هست باید منتظر فرارار جوانان از زندگی وآمار طلاق زیاد خانواده خواهد شد ‌ متاسفم از اینکه جامعه وشرایط آن درک نمی‌شود دختر خانمی بدون یک روز زندگی مشترک میلیاردها تومان از دو یا سه جوان بخت برگشته میگیرد و همسران پس از ۲۰ سال هنوز مجرد ونتونستن تشکیل زندگي بدن اینم براساس قانون وفقه به این روز افتادن
    • بهار IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      11 11
      خدا نگذره اگه میدونستی با بی انصافی تمام با کمترین مهریه چطور یه زن و بچه را به امان خدا رها کردند بدون هیچ پشتوانه ای از خانه پدری، چنین تصویب نکردید. همه ی زنها مثل هم نیستند یکی که با بدسرپرستی و بیکاری و ...سالهای سال تحمل کنه و عاقبتش این باشه، این یعنی زن موجودی بی ارزش، کالایی که با استفاده کنار زده بشه. واقعا که
    • صالح نژاد IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      6 4
      شما خانم قاضی، میتوانید بگویید: آیا خانمی که وارد ازدواج میشود، آیا چه چیزی را با خودش می آورد، که بعدا بخاد مستحقه مهریه وهزاران سکه بشود؟؟؟ وتمام زندگیه مرد را ببرد، و مرد بمونه با بچه هاش ؟! شما اشاره به توازن و کفه ترازو کردید، و فقط توازنه زن را سنگینتر کردید، ولی متقابلا از باارزشتر بودن مرد نگفتید تا ترازو را میزان کنید.من اگر کاره ای بودم، مهریه را حرام و نجس اعلام میکردم،و نمیگذاشتم بنیاد خانواده ها از هم بپاشه،
    • سعید IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      12 2
      دولت باید مهریه ها را بین ۱۴ تا ۵۰ سکه را قبول کند به صورت عند المطالبه تا هم به مرد فشار نیاد هم حقوق زن پایمال نشه
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      2 6
      بعضی ها میگند مهریه سیر صعودی داشته و نمی‌توانند پرداخت کنند اگر منظورتون اینه موقع عقد سکه ارزان بوده و این مهریه نوشته شده مرد بایستی همون موقع مهریه زن را می‌داده که ارزان بوده نه الان اون موقع که ما عقد کردیم فقط سکه ارزون نبوده خونه و ماشین هم ارزون بوده حقوق کارگر یک میلیون بوده الان شده بیست میلیون سکه پنج میلیون بوده الان شده هشتاد میلیون خونه سی چهل میلیون بوده الان شده دو میلیارد پس چون زن طلبش را نگرفته الان دیگه نباید به طلبش برسه؟ مشکل بعضی آدمها مهریه نیست مفت بازی ندادن حقوق زنه
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      19 1
      ✅۱۰ـ مهریه زیاد حرام است کانون خانواده ها شده جهنم ..🎯 ✅۱۱ـ مهریه زیاد حرام است حتی بعد مرگ زن خانواده زن در خواست مهریه می‌کنند..؟🎯 ✅۱۲ـ مهریه زیاد حرام است حتی به زن شوهردار که با کس دیگری بوده میدهند🎯 ✅۱۳ـ مهریه زیاد حرام است مرد اجباری زنی که دوست ندارد باید نگه دارد کاهش آمار طلاق...🎯 ✅۱۴ـ مهریه زیاد حرام است چون از دیه یک انسان کامل بیشتر پس قتل زنان توسط مردان از نگاه مرد بهتر تا پرداخت مهریه 🎯 ✨📌 مهریه در زمان امامان مان بود حلال بود که حجاب بود در  خانواده ها👩‍❤️‍👨 د
    • Hk IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      4 3
      زندگی مشترکی که نسل آینده رامیسازه آیا باید با عشق شروع بشه؟یابد قیمت گذاری ومعامله؟درقدیم زن ومرد بدون هیچ قیمتی ،هیچ مهری پای هم می موندندتعدادی بچه رابامشکلات زیادی بزرگ میکردند وروز به روز باعشق ورزی بیشتر درحال مشکلات زندگی قدم برمیداشتند،امروزه مرد خونه داری ،ماشین داری ،سرمایه داری ، من مهرم رامیخوام ،همشو به من بده خودت برو زندان، بچه ها رابه پدر یامادرپیر وشکستت نگهداری کنه دیگه مالی برای خرج بچه نمونده،این کجاش انسانیته ؟کجاش انصافه؟کجاش دین ودینداریه؟
    • Hk IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      4 0
      چرا سر عشق معامله میکنید؟چراسرزندگی مشترک معامله میکنید؟چرابراسراساسی ترین نیاز یه انسان که تولید نسل هست معامله میکنید؟گیرم یه زن طلاق گرفت تمامی هستی مرد راتصاحب کرد وبچه های به دنیا آمده خودگرسنه وبدون پشتوانه مالی رها کرد،اون موقع چه مشکلی حل میشه؟خداوند زن رابرای مرد آفرید ومرد رابرای زن.آیا مادران ما که مثل خدا مقدس هستن زن نبودن؟آیا پدران همون دختران که دنبال مهر هستن مردنبودن؟ چرا ما داریم بین زن ومرد تفاوت ایجاد میکنیم؟کجای دنیا مهر توانسته عشق راپایدارکنه ؟
    • Hk IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      1 1
      شما به‌جای این حرفا،بدنبال تثبیت عشق درزندگیها باشید،به دنبال تحکیم بنیان خانواده باشیدکجای دنیامهرتوانسته عشق بیاره یاعشق راثابت نگهداره؟ای حقوقدانان ،ای کسانیکه فقط کتاب حق خوندید چرا پدر یامادر پیر وشکسته بعدازمرگ فرزندشو باید مهردهند وبابدبختی بچه جا مونده پدر مرده ورهاشده زن رابزرگ کنن؟(زن بعدازمرگ شوهرش بچه راتحویل خانوادش میده ومیره برای به اجرا گذاشتن مهر وگرفتن آن).امان ازاین حق حقوق بیجا. شمابااین کار نه تنها مشکل راحل نمیکنید بلکه درخت نفرت رادرقلب خانوادها میکارید،عشق راسرنگون میکنید
    • میلاد IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      2 1
      این خانم قاضی چرا نمیگه در قرآن زنان به عفت حجاب و تمکین از مرد موظف شده اند؟ چرا نمیگه چرا قانون می‌تونه طلاق زن از مرد رو در صورت اعتیاد و ... بگیره در صورتی که اصلا در قرآن به این موضوع اشاره نشده.
    • آریا IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      2 0
      سلام مهریه نباید از دیه زن بیشتر باشد درکشور ایران مهریه هم چشمی هست ولاغیر اگر هم یه زیاد باشد شاید مردهای پیدا شوند قبل از هرچیز او را از سر راه بردارند در صدر اسلام مهریه به اندازه بوده که مرد در همان روز عقد می پرداخته و زنان امروز خیلی از دستورات که دین برای آنان معول کرده انجام نمی دهند
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
      0 0
      با سلام عرف ازدواج اینطوریه که طرفین توافق میکنندکه قسمتی ازمهرنقدداده میشه والباقی برذمه مرد می ماند تا تمکن مالی این یعنی عندالستطاعه متاسفانه دفترخانه ها عندالمطالبه راثبت میکنندوبه قصدطرفین توجه نمی‌کنند که این خلاف قوانین هست چون الباقی مهرموجود نبوده به دلیل ناتوانی مردو توافق براین بوده که تاتمکن مالی بماندپس اگر دفترخانه ها مثلا به مردبگن فلانی این عندالمطالبه اینه که شاید فردا صبح خانم کل مهرش رابخواد و تو ندی می‌افتی زندان آیا اون مرد قبول میکردقطعا نه
    • محمد نایب سالکی IR ۰۵:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      6 3
      باسلام آگر زنان حقوق برابر با مرد می‌خواهند و شعارهای زن زندگی آزادی می‌زنند پس چرا در مورد مهریه که به نفع زن هست پافشاری می‌کنند اگر راست می‌گوید کلا مهریه را حذف کنید...
    • علیرضا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      4 3
      بسیار مستدل و مستند به احکام الهی مطرح کرد
    • مریم IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      0 0
      واقعا مهریه ارزش معنوی داره .ولی قانون ما هر روز داره کمترش میکنه
    • شهرام IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      2 2
      مرحبا به چنین شیرزنی، ساعتها نمایندگان مجلس برای خودشان هم که شده شور کردن و کار بیهوده انجام دادند ،این خانم با استناد به قرآن و شرع و وجدان و اخلاق همه چی رو شست رفت .حق بگو تا شنیده شود
    • سینوهه IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۸/۲۸
      0 0
      با همین قاطعیت با کلاهبرداران هم برخورد می کنید
    • بهمن فرشته IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۸/۳۰
      0 0
      فرمایش شما شاید از منطر فقهی و حقوقی درست باشد که بررسی درستی یا نادرستی آن را به کارشناسان مربوطه واگذار می کنم. ولی دلت در شرایط اجتماعی و اقتصادی سخت حاضر باید برای تشویق جوانان به ازدواج اقداماتی انجام دهد الان کدام پسری جرات دارد و یا توان دارد با این مبالغ مهریه تن به ازدواج بدهد. نتیجه اس هم همین شده که دختر ها در خانه مانده اند و وقت ازدواج آن ها رو به اتمام است و یا خدای ناکرده مفاسد اجتماعی .
    • ایلیا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۱
      0 0
      متاسفم به این خانم قاضی محترم؛ چرا فقط ایشان یک طرفه صحبت می کنن؛ خانم محترم الان سکه ۱۲۰ میلیون شده یعنی قیمت یه پراید مثلاً مدل ۸۴؛ ما آن روز که سکه می انداختیم قیمتش فقط ۶۰ هزار تومان بود؛ من نمی گم مهریه حق زن نیست؛ ولی شما وضع کنونی جامعه رو اصلا مشاهده نمی کنید؟؟؟؟ بخدا جوان فکر می کند ازدواج مساوی است با زندان؛ پیامبر اکرم «ص» کی با مهریه سنگین که الان دیگه با این وضع جامعه همه شون سنگین شده ان؛موافق بودن؟؟
    • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۲
      0 3
      چی میگی جانبدارانه حرف میزی مهریه باید یک هدیه باشد نه پشتوانه مالی و سو استفاده مگر پیامبر اکرم نفرمودند زن باید دارای جمال باشد و مهرش سبک اگر راست میگید سقف اجرا بزارید واسه مهریه اگر هزارتا هم باشه شما مهرالسنه حضرت فاطمه را اعمال کنید